Marknadsnyheter
Fertilitetsappen ”Bumpy” nominerad till Årets eQualizer
Fertilitetsappen Bumpy, och dess två grundare Elin Øyre och Andrea Olsson, är nominerad till utmärkelsen Årets eQualizer vid Consid Awards 2024. Priset hedrar initiativ som på ett föredömligt sätt drivit jämställdhetsfrågor inom näringslivet och bidragit till en positiv förändring. I en poddserie i Digitala influencer-podden intervjuas samtliga nominerade och vinnarna kommer att avslöjas sporadiskt. Elin Øyre är den andra gästen.
Tillsammans med Andrea Olsson startade Elin Øyre fertilitetsappen Bumpy som riktar sig till individer som kämpar med ofrivillig barnlöshet. Med sin egen personliga erfarenhet som drivkraft har de skapat en plattform som inte bara erbjuder praktiska verktyg utan även en känslomässig livlina för de som kämpar med fertilitetsfrågor.
– Idag är det så att ett av sex par behöver medicinsk hjälp för att bilda familj, och var fjärde graviditet slutar i missfall. Det är otroligt höga siffor och tyvärr också siffror som ökar. När man ställs inför de här problemen för första gången kan det kännas överväldigande att veta var man ska vända sig, och där kommer Bumpy in för att göra det enklare, säger Elin Øyre i Digitala influencer-podden.
Ett tabubelagt ämne
Elin och Andrea har själva kämpat med infertilitet och tillsammans genomgått ett stort antal undersökningar och behandlingar. Det var efter mer än 10 år av läkarbesök och hjärtesorg som de bestämde dig för att starta Bumpy.
– Vi kände oss båda väldigt ensamma och isolerade i den här processen, så i början var communityt en väldigt stor del. Vi ville se till att det fanns en plattform där man kunde träffa andra som går igenom samma processer och samma känslor, säger hon.
Just infertilitet och alla de undersökningar och injektioner som många behöver genomlida för att bli gravida är idag ett ganska tabubelagt ämne. När Elin och Andrea pratar med investerare, som ofta är män, brukar det ses som ett ”kvinnoproblem.”
– När man läser i media får man ofta synen på att kanske 80 procent av fallen beror på infertilitet hos kvinnan, men så är inte fallet. Utan det är ungefär 50/50. När man har ett heterosexuellt par så hittar man i 50 procent av fallen ett problem på kvinnans sida, och i 50 procent av fallen på mannens sida.
I framtiden hoppas de två grundarna att deras app ska vara det självklara valet för varje påbörjad IVF-process. Genom att ständigt utveckla appen och funktionerna vidare hoppas de kunna få sina användare att hamna rätt och skapa en känsla av samhörighet.
– Just nu jobbar vi allra mest med att förfina matchningsverktyget så att vi kan öka chanserna för våra användare att hitta rätt fertilitetsklinik från början.
Motiveringen bakom nomineringen till Årets eQualizer lyfter de två grundarnas engagemang och passion för att hjälpa andra som kämpar med infertilitet. Genom sitt nytänkande sätt att tackla ett långvarigt problem har de skapat ett community så att ingen ska behöva känna sig ensam. Nomineringsmotiveringen för Årets eQualizer lyder:
Bumpy tilldelas denna nominering för sitt banbrytande arbete inom infertilitet. Deras vision om att erbjuda vägledning och gemenskap till dem som kämpar med ofrivillig barnlöshet har gjort dem till en ovärderlig resurs för många. Via appen erbjuder Bumpy ett enkelt sätt att hitta bästa fertilitetskliniken via datadrivna beslut baserat på användarnas recensioner och individuella behov. Bumpy stärker människor under deras fertilitetsresor och visar att ingen behöver gå igenom detta ensam, därför är Bumpy värd denna nominering.
Lyssna på hela avsnittet med Elin Øyre i Digitala influencer-podden den 5 december.
Julia Jakobsson
Kommunikatör
julia.jakobsson@consid.se
Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har 43 kontor i sex länder; Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyskland och Finland. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, 2023 omsatte företaget strax över 2,53 miljarder och har runt 2000 anställda. Läs mer på www.consid.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland
Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.
Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.
– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.
– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.
För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
Marknadsnyheter
Så stärker regeringen AI-kunskaper hos yrkesverksamma och studenter
Artificiell intelligens (AI) påverkar vardagen i allt större utsträckning, Yrkesverksamma behöver kompetensutveckling inom AI. Därför får sju lärosäten i uppdrag att utveckla korta kurser med inriktning på AI.
Enligt AI-kommissionen halkar Sverige efter internationellt på AI-området, trots att det i grunden finns goda förutsättningar. AI kommer att påverka vardagen mer och mer framåt och yrkesroller kan komma att förändras bl.a. till följd av ökad automatisering. Det betyder att den som arbetar som exempelvis sjuksköterska, lärare eller ingenjör kan behöva komplettera sin tidigare utbildning för att bättre möta de krav på kompetens som ställs till följd av utvecklingen av AI.
Kunskapen om AI bland yrkesverksamma kan bland annat öka genom korta, kompetensutvecklande kurser. Regeringen satsar därför cirka 28 miljoner kronor under 2025, för att sju lärosäten ska kunna utveckla kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma inom olika sektorer.
– Vi ger nu fler yrkesverksamma möjligheten att lära sig använda AI som ett kraftfullt verktyg i sina arbeten. AI erbjuder enorma möjligheter, och det är avgörande att Sverige håller jämna steg med utvecklingen, säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Lärosätena ska redovisa utveckling av AI i utbildningar
Sveriges studenter behöver vara väl förberedda för kommande yrkesliv, och förstå AI-verktygens möjligheter och utmaningar. Därför får lärosätena i uppdrag att redovisa hur de arbetar med utveckling av utbildningsutbudet gällande AI, och insatser för att integrera AI-inslag i de utbildningar där det är relevant. Uppdraget är i enlighet med AI-kommissionens rekommendationer.
– Framtidens arbetsliv kommer att formas av AI, och det är viktigt att dagens studenter har rätt verktyg och kunskap för att möta denna förändring. Därför ger vi universitet och högskolor i uppdrag att titta på hur utbildningsutbudet kan utvecklas för att öka AI-kompetensen bland studenterna., säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Lärosäten som får del av medel för att utveckla korta kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma under 2025
- Lunds universitet: 4 miljoner kronor
- Linköpings universitet: 4 miljoner kronor
- Kungl. Tekniska högskolan: 3,75 miljoner kronor
- Luleå tekniska universitet: 3,75 miljoner kronor
- Örebro universitet: 4 miljoner kronor
- Högskolan i Halmstad: 3,75 miljoner kronor
- Chalmers Tekniska Högskola AB: 3,75 miljoner
Presskontakter under jul och nyår 2024: Presskontakter under Jul och Nyår 2024 – Regeringen.se
Marknadsnyheter
Ramboll etablerar nytt huvudkontor i hjärtat av Södermalm
Ramboll har tecknat avtal med Atrium Ljungberg och flyttar sitt svenska huvudkontor till Söderhallarna när fastigheten är färdigrenoverad. Inflyttning väntas ske i slutet av 2026.
Hyresavtalet är ett så kallat grönt hyresavtal där hyresvärd och hyresgäst har en gemensam ambition och högt ställda hållbarhetsmål. Hållbarhet är en drivande faktor för Ramboll som företag och det genomsyrar även renoveringsprojektet i allt från val av energilösningar och tekniska installationer till materialval som utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Denna flytt är en del av en större plan att förlägga verksamheten i dynamiska och inspirerande miljöer som främjar samarbete och innovation. Det nya kontoret i Söderhallarna ger Rambolls medarbetare i Stockholm en modern och ändamålsenlig arbetsplats, samt möjligheten att arbeta i en levande stadsdel som är väl förbunden med resten av Stockholm. Denna flytt understryker Rambolls åtagande att vara en attraktiv arbetsgivare och att ligga i framkant när det gäller hållbar design.
– Vi ser verkligen fram emot flytten av vårt svenska huvudkontor till nya Söderhallarna på Medborgarplatsen. För oss är det viktigt att vara i en inspirerande miljö för att skapa kreativa möten med våra kunder och med varandra. Nya Söderhallarna med sin utmärkande postmodernistiska arkitektur liksom läget mitt i hjärtat av Söder passar oss därför perfekt. Flytten till Söderhallarna är en viktig investering i Rambolls fortsatta utveckling och jag är säkert på att vi kommer att stortrivas, säger Anette Seger, vd Ramboll Sweden.
Om Söderhallarna
Sedan våren 2024 pågår en omfattande upprustning av Söderhallarna, som fortsatt kommer att inrymma en publik bottenvåning med saluhall och restauranger i ny tappning. De övre våningsplanen får nyrenoverade arbetsplatser och huset kompletteras dessutom med påbyggnader med takterrasser.
Bland de första kontorshyresgästerna att flytta in blir Ramboll, vars svenska huvudkontor är arbetsplats och bas åt bolagets cirka 600 medarbetare i Stockholm.
– Vi är jätteglada att hälsa Ramboll välkomna till Söderhallarna. Vi ser fram emot den dag då huset åter kommer att fyllas med liv från såväl besökare i nya saluhallen och husets alla restauranger, som alla de som kommer att arbeta här. Söderhallarna kommer bli en riktig Stockholmspärla, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Press/PR-ansvarig
e-post: maria.tegin@ramboll.se
Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke