Connect with us

Marknadsnyheter

­Finansiell rapportering för Holmens nya rörelsesegment

Published

on

Med anledning av Holmens beslut att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt och gemensamt affärsområde är Kartong och Papper ett nytt rapporterande segment från och med den 1 januari 2024.

Beslutet är en del i den fortsatta strategiska utvecklingen av Holmens affär som bygger på fyra väl definierade verksamhetsgrenar; skogsbruk, elproduktion, trämekanisk industri samt processindustri. Det nya rapporterande segmentet ersätter de tidigare segmenten Kartong respektive Papper. Finansiell rapportering för övriga segment påverkas inte av förändringen.

Nedan följer finansiell rapportering för Holmens segment, pro forma, omräknade för de perioder som anges. För mer information och längre historik hänvisas till ”Holmen i siffror” på holmen.com.

Rapportering per rörelsesegment

2023 2022
Kvartalsuppgifter, Mkr K4 K3 K2 K1 K4 K3 K2 K1
Nettoomsättning
Skog 1 939 1 880 2 073 2 105 1 969 1 755 1 810 1 809
Energi 312 159 231 368 565 290 188 183
Trävaror 935 929 1 124 1 087 1 019 937 1 614 1 445
Kartong och Papper 3 471 3 749 3 740 4 005 3 951 3 980 3 724 3 450
Koncerngemensamt och elimineringar -1 257 -1 298 -1 413 -1 342 -1 260 -1 177 -1 163 -1 137
Koncernen 5 400 5 418 5 754 6 223 6 245 5 784 6 173 5 750
EBITDA per affärsområde*
Skog 408 417 402 373 427 368 368 325
Energi 241 95 163 309 491 240 188 193
Trävaror -48 66 102 70 -15 228 648 580
Kartong och Papper 503 961 848 1 374 1 097 1 460 1 270 885
Koncerngemensamt -44 -34 -44 -47 -35 -39 -41 -32
Koncernen 1 059 1 505 1 471 2 080 1 965 2 258 2 434 1 950
Rörelseresultat per affärsområde*
Skog 384 397 390 351 402 346 349 305
Energi 213 68 135 282 463 214 162 168
Trävaror -89 19 55 23 -67 177 598 529
Kartong och Papper 260 724 611 1 135 868 1 231 1 041 655
Koncerngemensamt -54 -41 -52 -54 -44 -46 -48 -40
Koncernen 714 1 166 1 138 1 737 1 622 1 921 2 101 1 617

*Exkl. jämförelsestörande post 2022.

Helårsuppgifter, Mkr 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014
Nettoomsättning
Skog 7 996 7 342 6 509 5 883 6 286 5 944 5 535 5 302 5 481 5 641
Energi 1 070 1 226 488 378 378 319 315 314 359 389
Trävaror 4 075 5 015 4 872 2 222 1 695 1 747 1 562 1 342 1 314 1 352
Kartong och Papper 14 965 15 105 11 702 11 066 11 986 11 356 10 934 10 682 11 620 11 360
Koncerngemensamt och elimineringar -5 311 -4 737 -4 092 -3 222 -3 385 -3 311 -2 214 -2 128 -2 760 -2 748
Koncernen 22 795 23 952 19 479 16 327 16 959 16 055 16 133 15 513 16 014 15 994
EBITDA per affärsområde*
Skog 1 600 1 488 1 573 1 422 1 217 1 216 1 099 1 030 935 845
Energi 807 1 112 375 242 362 205 159 143 198 233
Trävaror 190 1 441 1 857 309 159 337 165 80 86 160
Kartong och Papper 3 687 4 713 1 679 1 820 1 887 1 861 1 884 2 051 1 860 1 887
Koncerngemensamt -170 -148 -163 -143 -140 -132 -149 -124 -138 -126
Koncernen 6 114 8 607 5 321 3 651 3 486 3 488 3 157 3 179 2 940 2 999
Rörelseresultat per affärsområde*
Skog 1 523 1 401 1 495 1 367 1 172 1 185 1 069 1 001 905 817
Energi 697 1 006 347 215 336 181 135 120 176 212
Trävaror 6 1 237 1 668 185 62 246 80 -3 9 37
Kartong och Papper 2 730 3 796 743 886 944 1 018 1 053 1 192 772 815
Koncerngemensamt -202 -178 -193 -174 -168 -154 -170 -148 -163 -146
Koncernen 4 755 7 262 4 061 2 479 2 345 2 476 2 166 2 162 1 700 1 734

*Exkl. jämförelsestörande poster.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, Holmen, 073 986 51 12

Holmens verksamhet utgår från skogens kretslopp och de förnybara produkter vi kan skapa av det. Våra affärsområden är Skog, Energi, Trävaror samt Kartong och Papper. Vi är 3 500 medarbetare som skapar värde för aktieägare, kunder och samhälle. Vår omsättning uppgick 2023 till nästan 23 Mdkr och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Välkommen att besöka holmen.com för mer information.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sinch Accelerates Adoption of Rich Communication Services (RCS) Business Messaging with RCS Upscale

Published

on

By

Leading the Evolution of Customer Engagement with Secure, Interactive, and Branded Messaging Across Devices & Platforms

ATLANTA, Georgia, USA and STOCKHOLM, Sweden – September 16, 2024 – Sinch (Sinch AB (publ) – XSTO: SINCH), which is pioneering the way the world communicates through its Customer Communications Cloud, is accelerating the adoption of Rich Communication Services (RCS.)   Sinch has consistently delivered secure, branded, and interactive messaging solutions, offering flexible options that include messaging APIs, SaaS tools, and messaging enablement services. These solutions empower both brands and carriers to embrace RCS and transform customer interactions.

 

With Sinch’s RCS Upscale solution, businesses can seamlessly transition from SMS to RCS without additional costs or integration changes.  For markets where RCS is not fully supported, Sinch’s SMS fallback ensures continued messaging reach.  Customers using Sinch’s RCS solutions have seen unparalleled delivery and engagement rates on high-value use cases across the customer journey, making RCS an ideal choice for businesses looking to transform customer experiences.

 

Sinch sends millions of RCS business messages each month, helping brands like EasyPark and Micromania-Zing in EMEA, delivery companies in the North America, and banks across Latin America and India.  Sinch’s solutions are helping these organizations leverage RCS to improve their messaging capabilities, driving better customer engagement and satisfaction.

 

The release of iOS 18, which introduces RCS support in select markets, marks a

pivotal moment for the growth of RCS.  This development brings a more united and seamless messaging experience between Apple and Android devices for consumers, paving the way for RCS Business Messaging (RBM) adoption.  With Apple’s commitment to supporting the RCS Universal 2.4, which includes RBM, the stage is set for broader adoption, providing businesses with a powerful new tool to engage customers through rich, interactive experiences directly in their mobile inbox across a wider range of devices.

 

Sinch’s innovations in RCS are further evidenced by tools like the Omnichannel Connector on Salesforce AppExchange, which enables Salesforce Marketing Cloud customers to create dynamic, interactive campaigns.

 

Backed by Sinch’s global super network, strong direct operator connections, and a preferred partnership with Google, the company leads the RCS space and is fully prepared for widespread RCS rollout. Sinch’s APIs, SaaS tools, and carrier enablement services empower both businesses and carriers to create personalized, interactive RCS

experiences, driving significant improvements in customer engagement across industries.

 
“Sinch RCS products and solutions help businesses quickly upgrade to RCS, whether they’re looking to upscale from SMS or enable richer, more interactive and conversational experiences for their customers,” said Lodema Steinbach, VP of Product & Carrier Relations, North America at Sinch. “With a broad range of offerings and expertise across customer segments, Sinch provides the flexibility businesses need to enhance customer engagement in a secure, trusted environment.”

“As RCS adoption accelerates, we are proud to lead this technological shift,” Steinbach added. “Sinch’s API-first platform and SaaS solutions make it easy for brands to adopt RCS and drive results, whether through simple transactional messaging or richer, more interactive customer engagements. Our deep relationships with mobile operators and in-house expertise position us to support businesses throughout their RCS journey.”

 

To learn more about implementing RCS and how it can transform customer engagement, download Sinch’s comprehensive guide on building a business case for RCS or contact our team for personalized support.

#  #  #

 

About Sinch: 

Sinch is pioneering the way the world communicates. More than 150,000 businesses – including many of the world’s largest tech companies – rely on Sinch’s Customer Communications Cloud to improve customer experience through mobile messaging, voice, and email. Sinch has been profitable and fast-growing since it was founded in 2008. It is headquartered in Stockholm, Sweden, with shares traded at NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Learn more at sinch.com.  

 

Recent awards/recognition: 

       Sinch Named 2024 Adobe Digital Experience ISV Resell Partner of the Year 

       Sinch recognized as a Leader in the 2024 CPaaS Omdia Universe 

       Sinch named a Leader in the Gartner® Magic Quadrant™ for CPaaS 2024 

       Sinch named a Leader in the CPaaS Leaderboard, Juniper Research 2024 

       Sinch recognized as a Leader in the IDC MarketScape for CPaaS 2023 

 

For further information please contact:

Janet Lennon, Director of Global PR & Communications

janet.lennon@sinch.com | 1.206.914.6175

About Sinch: 

Sinch is pioneering the way the world communicates. More than 150,000 businesses – including many of the world’s largest tech companies – rely on Sinch’s Customer Communications Cloud to improve customer experience through mobile messaging, voice, and email. Sinch has been profitable and fast-growing since it was founded in 2008. It is headquartered in Stockholm, Sweden, with shares traded at NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Learn more at sinch.com.  

Recent awards/recognition: 

       Sinch Named 2024 Adobe Digital Experience ISV Resell Partner of the Year 

       Sinch recognized as a Leader in the 2024 CPaaS Omdia Universe 

       Sinch named a Leader in the Gartner® Magic Quadrant™ for CPaaS 2024 

       Sinch named a Leader in the CPaaS Leaderboard, Juniper Research 2024 

       Sinch recognized as a Leader in the IDC MarketScape for CPaaS 2023 

Continue Reading

Marknadsnyheter

WntResearch presenterar initiala resultat från den pågående NeoFox-studien

Published

on

By

WntResearch meddelar idag att bolaget erhållit de initiala resultaten från den kliniska fas 2-studien NeoFox, som utvärderar läkemedelskandidaten Foxy-5 som en potentiell ny behandling vid tjocktarmscancer. Resultaten indikerar att Foxy-5 har en god säkerhetsprofil, men endast begränsade kliniska effekter. Bolaget har därför valt att stoppa fortsatt rekrytering och avser att avsluta den pågående studien.

Den pågående kliniska fas 2-studien NeoFox syftar till att etablera proof-of-concept för läkemedelskandidaten Foxy-5 vid behandling av patienter med tjocktarmscancer. Patienterna inkluderas i studien direkt efter diagnos och behandlas därefter under tre veckor fram till dess att primärtumören opereras bort. Hittills har 27 patienter rekryterats till studien, varav 16 behandlats med Foxy-5, och 11 patienter har inkluderats i kontrollgruppen.

Studiens primära endpoint är säkerhet och tolerabilitet och vid den initiala analysen visar Foxy-5 en gynnsam säkerhetsprofil. Sekundära endpoints innefattar lokal effekt på tumör och lymfkörtlar mätt genom skiktröntgen och explorativa analyser inkluderar vävnadsanalys av lokal spridning. Den initiala analysen indikerar begränsade effekter på dessa effektmått.

Preliminära resultat i korthet:

  • Foxy-5 uppvisade en gynnsam säkerhets- och tolerabilitetsprofil i de behandlade patienterna.
  • De sekundära effektmåtten visade inga kliniskt betydelsefulla skillnader mellan Foxy-5-gruppen och kontrollgruppen vare sig med skiktröntgen eller vävnadsanalys. I enstaka patienter sågs tecken på behandlingseffekt.
  • De ad hoc-resultat kopplade till downstaging och minskad lokal spridning som sågs i den föregående delen av NeoFox-studien gick inte att bekräfta.

”För att kunna säkra fortsatt finansiering av den kliniska studien har vi varit beroende av det kommande teckningsoptionsprogrammet TO7. Även om vi hittills endast inkluderat en mindre del av det planerade antalet patienter har vi därför valt att göra denna tidiga effektavläsning för att ge våra aktieägare ett så bra beslutsunderlag som möjligt inför teckningsperioden i optionsprogrammet. Baserat på nu erhållna resultat bedömer vi att det är osannolikt att den pågående studien kommer att kunna visa ett slutligt utfall som kan attrahera en partner och vi har därför valt att stoppa fortsatt rekrytering och avser att avsluta studien.”, säger WntResearchs vd, Per Norlén.

”Den effektnivå som hittills observerats bedöms inte vara tillräcklig för att behandlingen ska anses kliniskt relevant. Det är möjligt att ett större patientunderlag skulle ge ett mer tydligt effektutfall, men för att kunna fullfölja studien krävs ytterligare finansiella resurser. Baserat på de begränsade effekter som observerats och bolagets finansiella position, arbetar styrelsen och ledningen nu med att definiera en handlingsplan för att på bästa sätt tillvarata våra aktieägares intressen”, kommenterar Christer Nordstedt, styrelseordförande i WntResearch. 

Bolagets vd Per Norlén kommer att vara tillgänglig för att svara på frågor imorgon, tisdag 17 september kl 11:00 via följande länk:

https://www.redeye.se/events/1039773/live-interwiev-wntresearch

Denna information är sådan information som Wntresearch AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. lnformationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 september 2024 kl. 18.30 CEST.

För vidare upplysningar:

Per Norlen vd
E-post:
per.norlen@wntresearch.com

Om WntResearch

WntResearch är ett biotechbolag inom onkologi som utvecklar nya terapier för att motverka utveckling av cancermetastaser. Bolagets forskning är fokuserad mot att studera det kroppsegna proteinet WNT5A, som i vetenskapliga studier visat sig påverka tumörcellers förmåga att förflytta och sprida sig i kroppen. WntResearch läkemedelskandidat Foxy-5 är en peptid som efterliknar WNT5A:s funktion med syfte att minska rörligheten och spridningen av cancerceller och därigenom motverka att metastaser uppstår. Även om dagens cancerbehandling har blivit mer effektiv, finns det inga effektiva sätt att förhindra uppkomsten av metastaser som orsakar cirka 90 procent av alla cancerrelaterade dödsfall. Foxy-5 har en unik verkningsmekanism och har uppvisat en god säkerhetsprofil med få biverkningar i två kliniska fas I-studier. Foxy-5s säkerhet och effekt utvärderas nu i den pågående klinisk fas 2-studien NeoFox, på patienter med tjocktarmscancer i stadium III.

WntResearch säte är i Malmö och bolaget är noterat på Spotlight Stock Market. För mer information se: www.wntresearch.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Immunovia presenterar data från modellutvecklingsstudie vid 2024 AACR Advances in Pancreatic Cancer medical conference

Published

on

By

LUND (SWEDEN) – Immunovia (IMMNOV: Nasdaq Stockholm), diagnostikföretaget för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer, presenterade idag detaljerade resultat från modellutvecklingsstudien vid AACR Special Conference in Cancer Research: Advances in Pancreatic Cancer (abstract #B027).

 

Immunovia delade med sig av resultatet från modellutvecklingsstudien av nästa generations test för att upptäcka bukspottkörtelcancer i stadium 1 och 2. Företaget avslöjade sin metod för att välja de biomarkörer som ingår i testet, konstruktionen av testalgoritmen och testets prestanda och stabilitet. I studien av 623 patientprover visade testet överlägsen prestanda, med en sensitivitet på 85 % och en specificitet på 98 %, vilket rapporterades i ett pressmeddelande den 1 augusti 2024. Sensitiviteten hos Immunovias test överskred den för CA19-9, en vanlig biomarkör för bukspottkörtelcancer, med 20 procentenheter.

 

American Association for Cancer Research (AACR) är värd för konferensen i Boston, Massachusetts. Denna speciella konferens samlar ledande forskare, läkare och patientrepresentanter för bukspottkörtelcancer för att dela med sig av innovativa metoder för att diagnostisera och behandla bukspottkörtelcancer.

 

”Vi är tacksamma över att ha blivit utvalda av AACR för att presentera resultaten från modellutvecklingsstudien vid denna inspirerande konferens för framsteg inom bukspottkörtelcancer. Rigorös vetenskaplig granskning och spridning av vår data kommer att vara avgörande för att driva på användning av vårt nästa generations test efter lanseringen nästa år.” said Norma Palma PhD, Vice President of Clinical and Medical Affairs på Immunovia. 

 

För mer information, vänligen kontakta

Jeff Borcherding

CEO och koncernchef

jeff.borcherding@immunovia.com

+46 70 911 56 08

 

Immunovia i korthet

Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.

 

USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test.

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.