Marknadsnyheter
Finansiell teknologi kan generera 182 miljarder kronor för svensk detaljhandel
Adyens undersökning visar att unified commerce kan ge detaljhandlare tio procentenheter högre tillväxt under 2023.
16 maj 2023: Adyen (AMS:ADYEN), fintechplattformen för många av världens ledande företag, publicerar idag en ekonomisk undersökning som visar att svensk detaljhandel hade kunnat öka sin omsättning med 182 miljarder kronor om sektorn implementerade unified commerce som strategi istället för att säljkanaler arbetar i silos.
Adyens undersökning har tagits fram av Centre for Economic and Business Research (Cebr) och visar att unified commerce gav detaljhandlare i Sverige tio procentenheter högre tillväxt än konkurrenter som inte använde sig av unified commerce.
Inom ramen för en global rapport med 36 000 konsumenter och över 12 000 handlare gav Adyen undersökningsföretaget Opinium LLP i uppdrag att intervjua 1 000 svenska konsumenter, medan Censuswide intervjuade 538 svenska företag för att få förståelse för inflationens påverkan på konsumenter, men även hur detaljhandeln förhåller sig till förändringar i konsumentbeteende. Med Cebr:s metodologi tydliggörs att unified commerce – som innebär att ens fysiska och digitala säljkanaler kopplas samman i ett system – ger detaljhandlare större motståndskraft i en tuff makroekonomisk kontext.
En överväldigande majoritet (77%) av svenska konsumenter säger sig spendera mer tid åt att hitta bästa möjliga priser och erbjudanden när de shoppar, som ett resultat av det ekonomiska läget. Samtidigt säger 38% att de väntar till shoppinghögtider som Black Friday för att köpa varorna på önskelistan. Som ett resultat har mer än hälften (52%) av Sveriges handlare valt att erbjuda rabatter under hela kalenderåret.
Rapporten visar även att de ökade levnadskostnaderna gör personliga erbjudanden och lojalitet viktigare än någonsin. Tre av fyra konsumenter (74%) efterfrågar mer rabatter och erbjudanden från de detaljhandlare som konsumenten shoppar hos regelbundet medan 43% vill att detaljhandlare kommer ihåg deras tidigare köp och preferenser så att framtida shopping blir mer skräddarsydd. Detaljhandeln upplever dessa nyfunna förväntningar som svåra att tillfredsställa, eftersom mer än hälften (56%) av svenska handlare hävdar att det är svårare än någonsin att segmentera och kategorisera sina kunder.
Den digitala potentialen
Två av tre (68%) svenska konsumenter säger sig vara mer lojala till handlare som låter kunden handla online och returnera i butik, medan 42% föredrar företag som ger kunden möjligheten att handla i butik och avsluta köpet online, eller vice versa.
Samtidigt visar Adyens rapport att svenska konsumenter är positivt inställda till tekniska lösningar i fysisk butik. Nästan fyra av tio (39%) anser att tekniska lösningar gjorde deras shopping i butik mindre tidskrävande och var fjärde (25%) konsument vill att fysiska butiker implementerar mer modern teknik som förbättrar kundupplevelsen.
Trots konsumenternas tydliga efterfrågan på tekniska lösningar inom handeln har endast 14% av svenska handlare investerat i unified commerce. Samtidigt har 31% av svenska företag börjat investera i unified commerce medan 45% överväger att göra detsamma.
– Konsumenternas beteendemönster har förändrats drastiskt under de senaste åren och de beslut som handlare fattar kring digitala investeringar idag är viktigare än någonsin. Vår rapport visar hur tekniska lösningar och i synnerhet unified commerce, kan ge företag ett mer flexibelt, och datadrivet tillvägagångssätt för att hjälpa dem att förstå konsumenttrender och ständigt föränderliga krav, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden & Baltikum.
Om undersökningen
Konsumentundersökning
-
36 000 vuxna i Storbritannien, Singapore, Malaysia, Hongkong, Japan, Indien, Australien, Irland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Österrike, Schweiz, Polen, Belgien, Nederländerna, Norge, Danmark, Sverige, USA, Kanada, Mexiko, Brasilien och Förenade Arabemiraten. I Sverige tillfrågades 1 000 konsumenter
-
Undersökningen genomfördes mellan den 3 och 17 februari 2023.
Företagsundersökning
-
12 328 handlare från Storbritannien, Singapore, Hongkong, Japan, Australien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Nederländerna, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Kanada, Malaysia, Mexiko, Irland och Indien (minst 500 företagsrespondenter i varje land). I Sverige svarade 538 företag.
-
Undersökningen genomfördes mellan 6 februari och 1 mars.2023
Cebr metodologi
-
Cebrs analys visar hur mycket i dagsläget uteblivna intäkter som skulle genereras av företag (i de länder som analyserades i undersökningen) som inte använder vissa typer av teknologi (inklusive unified commerce), om de skulle använda den och se ökningen av intäkterna som undersökningsresultaten innebär.
-
Beräkningen utgår från antalet detaljhandelsföretag i varje land som inte använder var och en av de fem analyserade försäljningsteknikerna (som har en positiv koppling till försäljningstillväxt) och den potentiella ökningen av intäkter, beräknad med hjälp av den ökade försäljningstakten och data gällande genomsnittlig omsättning för detaljhandelsföretag i vart och ett av de analyserade länderna.
-
Undersökningen ställde frågor till och analyserade 12 328 handlare från Storbritannien, Singapore, Hongkong, Japan, Australien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Nederländerna, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Kanada, Malaysia, Mexiko, Irland och Indien.
-
OECD-data om detaljhandelsföretag användes för att uppskatta totala intäkter och antal företag i sektorn för alla länder förutom Indien, Mexiko och Förenade Arabemiraten. Denna statistik är baserad på data från 2020, förutom ett fåtal datapunkter statistik som anges i rapporten.
Om Adyen
Adyen (AMS: ADYEN) är fintechplattformen som används av många av världens ledande företag. Genom att erbjuda end-to-end-betalningar, datadrivna insikter och finansiella produkter i en och samma, globalt fungerande lösning, hjälper Adyen företag att nå sina mål snabbare. Adyen har kontor i flera olika länder och arbetar med företag som Apoteket, Uber, H&M, Åhléns och Elgiganten.
För mer information:
Linus Kajander, PR- and Content Manager, Adyen Norden och Baltikum
Telefon: +46 736 86 00 78
E-post: linus.kajander@adyen.com
Adyen (AMS: ADYEN) är den finansiella teknologiska plattformen som används av många av världens ledande företag. Genom att erbjuda end-to-end-betalningar, datadrivna insikter och finansiella produkter i en och samma, globalt fungerande lösning, hjälper Adyen företag att nå sina mål snabbare. Adyen har kontor i flera olika länder och arbetar med företag som Facebook, Uber, H&M, Apoteket och Elgiganten.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke