Connect with us

Marknadsnyheter

Finnairs anti-koldioxid-program höjer ambitionsnivån inom flygindustrin

Published

on

Finnair presenterar nu den mest ambitiösa hållbarhetsstrategin i luftfartsindustrin för att utesluta koldioxidutsläpp från sin verksamhet. Finnair avser att minska sina nettoutsläpp med 50 procent i slutet av 2025 från utgångsåret 2019 och uppnå koldioxidneutralitet senast 2045. Planerna överskrider helt klart branschens gemensamma mål.

Den nya strategin inkluderar ett holistiskt förhållningssätt för att förändra Finnairs verksamhet och kraftigt minska företagets klimatavtryck. De viktigaste åtgärderna för att hantera koldioxidutmaningen är:

  • En investering på 3,5–4,0 miljarder euro i flottan under 2020–2025, vilket minskar utsläppen i Finnairs europeiska trafik med 10–15 procent. Detta har tidigare meddelats på Finnairs kapitalmarknadsdag.
  • Investera 60 miljoner euro i hållbarhet under strategiperioden 2020–2025.
  • Minska vikten ombord på samtliga flygningar, inklusive avsluta ombordförsäljningen inom EU den 29 april och fokusera på förbeställd ombordförsäljning.
  • Driva driftseffektiviseringar för att förbättra bränsleeffektiviteten för varje flygning.
  • Nytt partnerskap med Neste för att öka användningen av hållbara flygbränslen i Finnairs verksamhet.
  • Koldioxidkompensera företagskundernas flygningar.
  • Uppmuntra kunder att göra hållbara val och matcha deras klimatkompensation och biobränslebidrag med biobränsle.
  • Minska engångsplast med 50 procent till slutet av 2022.
  • Minska matavfallet i cateringverksamheten med 50 procent till slutet av 2022.

Finnair tar också hållbarhet fullt ut i sitt DNA och föreslår för bolagets årsstämma en ändring av bolagsordningen för att göra det möjligt för Finnair att delta i aktiviteter som ökar de positiva effekterna och minskar de negativa effekterna som vår verksamhet har på miljön och samhället.

– Luftfart är en bransch där det händer mycket och snabbt och som är föremål för många förändringar och allt som påverkar den. Det är viktigt att upprätthålla ett långsiktigt perspektiv hela tiden, i alla marknadssituationer. De planer som vi tillkännagav idag förbereder oss för de kommande 100 åren av Finnairs framtid. Vårt främsta mål är att minska våra egna koldioxidutsläpp genom att investera i ny flygplansteknik, flyga bränsleeffektivt, minska flygvikt och öka användningen av hållbara flygbränslen. Vi investerar också i innovation och forskning för att skapa framtida lösningar som stödjer vårt långsiktiga mål för koldioxidneutralitet, säger Topi Manner, vd Finnair.

Som tillkännagavs på Finnairs kapitalmarknadsdag i november är Finnair engagerade i att investera 3,5–4,0 miljarder euro i förnyelsen och tillväxten av sin flotta 2020–2025. Denna betydande förändring kommer att minska koldioxidutsläppen i Finnairs europeiska trafik med 10–15 procent. Det kan också förutses att betydande investeringar kommer att krävas efter 2025.

Dessutom kommer Finnair att investera 60 miljoner euro i sin nya hållbarhetsstrategi under strategiperioden (2020–2025). Denna investering tillkommer utöver de obligatoriska EU ETS och andra miljörelaterade betalningar, som uppgick till över 35 miljoner euro förra året.

Finnair har också ingått ett ambitiöst partnerskap med Finland-baserade Neste, världens största producent av hållbara flygbränslen förädlade från avfall. Partnerskapet kommer inte bara att öka Finnairs användning av hållbart flygbränsle, utan kommer även att öka produktionen av hållbart flygbränsle i Finland. Detta är ett viktigt steg för att öka användningen av hållbara flygbränslen men också för att göra de mer prisvärda för Finnair och andra flygbolag.

Hanteringen av vikt och bränsle är nyckeln till att minska koldioxidutsläppen från Finnairs flygverksamhet. Finnair har utvecklat en plan för att minska onödig vikt från varje flygplan och att driva flyg mer effektivt. Målet är att minska bränsleförbrukningen med 15 000 ton per år. Från och med den 29 april 2020 kommer Finnair, som en del av målsättningen att ta bort ombordförsäljningen från sin europeiska kortdistansflotta och fokusera på förbeställningar. Vilket i genomsnitt minskar varje flygning med 50–100 kg, detta resulterar i en total minskning av 70 000 kg bränsleförbrukning per år och 220 000 kg koldioxidutsläpp. 

Finnair engagerar sina kunder på resan mot koldioxidneutralitet och kommer att kompensera för företagskundernas koldioxidutsläpp från den 1 september 2020. Finnair kommer också att uppmuntra sina konsumentkunder att göra hållbara val genom att införa nya biljettyper som dels gör det möjligt för kunder att stödja inköp av biobränsle eller klimatkompenserande initiativ senare i år. Bolaget kommer även att matcha kundens bidrag med inköp av biobränsle.

Ett internationellt förhållningssätt behövs för att nå Finnairs ambitiösa mål och EU:s utsläppshandelssystem och det globala koldioxidminsknings- och kompensationssystemet för internationell luftfart CORSIA är viktiga för att halvera Finnairs nettoutsläpp till 2025.

Finnair kommer också att ta bort 230 ton plast från sina flygningar och därigenom minska användningen av engångsplast med hälften till slutet av 2022. Redan 2019 tog Finnair bort 80 000 kg plast genom ökad återvinning och smartare materialval. Nu kommer Finnair att ersätta plastbestick i ekonomiklass-kabinen med mer hållbara knivar, gafflar och skedar och därmed minska plasten från sina flygningar med ytterligare 53 ton per år.

För att motverka koldioxid som genererats av köttproduktion och för att tillgodose förändrade smaker kommer Finnair också att införa fler vegetariska måltidsalternativ för kunderna under 2020. Åtgärder kommer också att vidtas för att minska matavfallet i cateringverksamheten med 50 procent till slutet av 2022.

På marken kommer ytterligare åtgärder att vidtas för att använda förnybar energi i flygbolagets verksamhet utan flyg, till exempel i fordon och i energiförbrukning för fastigheter. Dessa åtgärder beräknas för att uppnå koldioxidneutralitet för Finnairs icke-flygverksamhet senast 2022.

– De ambitiösa mål som vi har meddelat idag kan uppnås genom de konkreta steg som vi har beskrivit och som vi vet kommer att ge ett verkligt bidrag till koldioxidminskningen. Genom att arbeta tillsammans med våra kunder, partners och våra anställda kan vi anta denna utmaning med förtroende. Vi vill uppmuntra innovation och engagemang, från våra kunder till vår personal till vår leveranskedja för att visa att Finnair kan leda vägen till att göra verklig skillnad, säger Anne Larilahti, Hållbarhetschef, Finnair.

Läs mer om Finnairs hållbarhetsstrategi här.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Tel: 070-783 74 23

Gabriel Freye, presskontakt
Mail: gabriel@agency.se
Tel: +46 709 15 25 93
 

Om Finnair:
Finnair är ett modernt flygbolag som ingår i ett premiumnätverk och specialiserar sig på passagerar- och godstrafik mellan Asien och Europa. Helsingfors geografiska läge ger Finnair en konkurrensfördel eftersom de snabbaste förbindelserna mellan många europeiska destinationer och asiatiska storstäder flyger över Finland. Finnair är det enda nordiska nätverksbolaget med en 4-stjärnig Skytrax-ranking och medlem av oneworld-alliansen. 2019 uppgick Finnairs intäkter till 3,098 miljoner EUR och transporterade över 14,7 miljoner passagerare. Finnair är noterade på Nasdaq Helsinki-börsen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.