Connect with us

Marknadsnyheter

Finska Nurminen Logistics Abp förvärvar det svenska järnvägslogistikbolaget Essinge Rail AB och växer till en betydande nordisk järnvägsoperatör

Published

on

Nurminen Logistics Abp Pressmeddelande 11.11.2024 kl. 9.15 EET

 

Det finska logistikbolaget Nurminen Logistics Abp förvärvar det svenska järnvägslogistikbolaget Essinge Rail AB. Genom förvärvet växer Nurminen Logistics till en betydande järnvägsoperatör i den växande godstrafiken mellan den nordiska och kontinentaleuropeiska marknaden som betjänar nordiska och internationella industri-, teknik- och handelsbolag. Förvärvet är en del av Nurminen Logistics lönsamma internationaliserings- och tillväxtstrategi som avsevärt utökar bolagets järnvägsnätverk och tjänsteutbud i Europa. Dessutom förbättrar affären Nurminens konkurrensposition på den svenska och finska marknaden, och företagets järnvägstransporttjänster ökar till de mest omfattande i norra Europa.

 

Bättre möjligheter för kunderna att utnyttja utsläppssnåla järnvägstransporter mellan Norden och Kontinentaleuropa

 

Efterfrågan på effektiva och utsläppssnåla järnvägslogistiktjänster ökar kraftigt, drivet av de allmänna kraftiga kostnadsökningarna, ökad miljömedvetenhet i affärsverksamheten och geopolitiska spänningar. På marknaden finns ett växande behov och en verklig efterfrågan på nya fungerande transportrutter, inte bara ur affärsverksamhetens perspektiv utan också ur försörjningsberedskapsperspektiv.

 

”Nurminen har redan fungerande och schemalagd järnvägstrafik i Sverige från Haparanda, Umeå och Sundsvall till Göteborg, och nu i och med affären förstärks denna stamtrafik med nya rutter, vilket öppnar upp ännu bättre möjligheter för finska och svenska företag att utnyttja utsläppssnåla järnvägstransporter i Norden och Centraleuropa. ”Vårt tjänsteutbud för kunderna växer och vi erbjuder ett logistikrör från Norden ända till Asien eller Amerika”, berättar Nurminen Logistics verkställande direktör Olli Pohjanvirta.

 

Storskalig styckegodstjänst i Europa gör utsläppssnåla järnvägstransporter tillgängliga även för mindre företag

Essinge Rail AB har en omfattande styckegodstjänst i Europa, vilket möjliggör utsläppssnåla järnvägstransporter även för enskilda försändelser. En liten importör eller ett litet exportföretag behöver inte köpa en hel container för att få sina varor ombord på tåget, utan bara en pall eller några få lådor räcker. Detta gör miljövänliga järnvägstransporter tillgängliga för ett ökande antal mindre aktörer, vilket bidrar till att uppfylla företagens mål för hållbar utveckling.

”Vi tror att järnvägstjänstens användarbas kommer att växa till tusentals företag under de närmaste åren”, säger verkställande direktör Pohjanvirta.

Det förvärvade bolaget, Essinge Rail, har samma värdegrund som Nurminen och båda tror på en effektiv kapitalförvaltning utan att kompromissa med ansvarsfullheten. Essinge Rail har arbetat långsiktigt med hållbarhetsutveckling och uppnått silvernivån i EcoVadis-bedömningen.

”Logistiken är en av de mest betydande utsläppskällorna för företag, vilken de inte helt kan kontrollera själva. Det är dock genom att minska utsläppen i just leveranskedjan som företagen kan mångdubbla sin positiva klimatpåverkan. I detta arbete vill vi vara en partner för våra kunder och hjälpa dem att övergå till järnvägstransporter, det mest utsläppssnåla godstransportsättet. Vårt mål är att utveckla effektiva leveranskedjelösningar som stärker konkurrenskraften för våra kunder, lösningar som kommer att hålla i generationer framöver”, säger Pohjanvirta.

Nurminen Logistics Abp

Mer information:

Olli Pohjanvirta, verkställande direktör, Nurminen Logistics Abp,
tfn +358 40 900 6977,
olli.pohjanvirta@nurminenlogistics.com

 

Nurminen Logistics är ett finskt börsnoterat företag grundat 1886, som erbjuder högkvalitativa järnvägstransporter samt terminallösningar och multimodala lösningar mellan Asien och Europa, i Norden och Baltikum.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.