Marknadsnyheter
Fiskars Groups halvårsrapport januari-juni 2022
Fiskars Oyj Abp
Halvårsrapport
28.7.2022 kl. 08.30 (EEST)
Fiskars Groups halvårsrapport januari-juni 2022
Ökande omsättning på bred front – jämförbara EBIT stabil trots kostnadsinflation
Detta är en sammanfattning av Fiskars Oyj Abp:s halvårsrapport januari–juni 2022 som publicerades idag. Halvårsrapporten i sin helhet med tillhörande tabeller är bifogad till detta börsmeddelande som en pdf-fil. Den finns även tillgänglig på https://www.fiskarsgroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/delarsrapporter och på bolagets webbplats www.fiskarsgroup.com/sv. Vi uppmanar investerare att inte enbart läsa sammanfattningarna av våra finansiella rapporter, utan att ta del av halvårsrapporten i sin helhet med tillhörande tabeller.
April-juni 2022 i korthet:
- Omsättningen ökade med 3,9 % till 319,1 miljoner euro (4-6/2021: 307,2)
- Jämförbara omsättningen1 ökade med 7,7 % till 319,1 miljoner euro (296,1)
- EBIT ökade till 39,5 miljoner euro (38,5)
- Jämförbara EBIT2 minskade med 12,2 % till 36,3 miljoner euro (41,4) eller 11,4 % (13,5 %) av omsättningen
- Kassaflödet från den löpande verksamheten före finansiella poster och skatt minskade till 16,0 miljoner euro (46,7)
- Det fria kassaflödet var -3.1 miljoner euro (34,5)
- Resultatet per aktie (EPS) var 0,41 euro (0,38)
Januari-juni 2022 i korthet:
- Omsättningen ökade med 6,9 % till 651,7 miljoner euro (1-6/2021: 609,4)
- Jämförbara omsättningen1 ökade med 10,6 % till 651,7 miljoner euro (589,1)
- EBIT minskade till 80,9 miljoner euro (84,3)
- Jämförbara EBIT2 var så gott som oförändrad på 88,1 miljoner euro (88,0), eller 13,5 % (14,4 %) av omsättningen
- Kassaflödet från den löpande verksamheten före finansiella poster och skatt minskade till -39,9 miljoner euro (57,4)
- Det fria kassaflödet var -73.0 miljoner euro (31,7)
- Resultatet per aktie (EPS) var 0,79 euro (0,48)
1) I den jämförbara omsättningen ingår inte inverkan av valutakurser, nyförvärv och avyttringar.
2) Jämförelsestörande poster i EBIT inkluderar poster såsom omstruktureringskostnader, nedskrivningar eller avsättningar och upplösning av reserver, integrationskostnader och resultatpåverkan från avyttrade verksamheter.
Utsikterna för år 2022 (oförändrade):
Fiskars förväntar sig att jämförbara EBIT ökar från år 2021 (2021: 154,2 mn euro).
Bolaget håller noggrant ett öga på utvecklingen av konsumentförtroendet, som har dippat i flera koncernens huvudregioner och som kan påverka utsikter för Fiskarskoncernens produkter under andra halvåret.
Därtill råder det pågående utmaningar i de globala leveranskedjorna, liksom även prisinflation gällande råvaror och energi. Även om bolaget har lyckats mildra effekten av dessa motverkande faktorer, utgör de fortsättningsvis en risk för bolagets prestation 2022. Bolaget förväntar sig också volatilitet mellan kvartalen som en följd av kostnadsinflation och respektive lindrande åtgärder.
Fiskars Groups verkställande direktör Nathalie Ahlström:
Andra kvartalet 2022 innebar det nionde tillväxtkvartalet i följd för Fiskars Group. Vår jämförbara omsättning ökade med 7,7 % med ett positivt bidrag från alla verksamhetsenheter, trots en volatil affärsmiljö. Jag ser dessa nio kvartal av tillväxt som ett bevis på att det sker en omvandling av bolaget tack vare vår tillväxtstrategi och vi har grunderna på plats för att driva hållbar långsiktig tillväxt. Jag vill rikta mitt tack till hela teamet på Fiskars Group som jobbat hårt och framgångsrikt navigerat i en ständigt skiftande omvärld.
Som förväntat backade vår jämförbara EBIT under andra kvartalet jämfört med rekordnoteringen i fjol. Vi har vidtagit åtgärder för att mildra verkningarna av de avsevärt ökande insatskostnaderna, framför allt till följd av kriget i Ukraina, men åtgärderna förväntas ge effekt med en viss fördröjning och resultaten bli mer synliga under andra halvåret 2022. Vi har också sett det som nödvändigt att fortsätta investeringarna i digital acceleration och tillväxt inom direktkanalen för att säkerställa att vi är konsumenternas förstahandsval även i framtiden. Allt detta avspeglas som ökande försäljnings- och administrationskostnader.
Vi har lyckats betjäna våra kunder och undvika några större brister i tillgången på produkter, trots störningar i de globala leveranskedjorna. Detta har krävt större varulager, vilket haft en negativ kassaflödeseffekt. Vårt mål är att minska lagernivåerna mot årsslutet, även om detta beror på hur läget i de globala leveranskedjorna utvecklas.
Vi fortsätter att genomföra vår tillväxtstrategi fullt ut och kan tydligt se att den ger resultat. Då vi tittar på första halvåret ser vi stora framsteg inom våra fyra drivkrafter för tillväxt, det vill säga kommersiell excellens, direktkanalen (DTC), USA och Kina.
Vad gäller kommersiell excellens är den omfattande tillväxten inom samtliga verksamhetsenheter och endast en liten dipp i bruttomarginalen i en inflationsmiljö under första halvåret bevis på styrkan i våra varumärken. Tillväxten i direktkanalen under första halvåret ligger kring 15 procent som ett tecken på att våra investeringar ger avkastning. Försäljningen i USA uppvisar en stadig utveckling med ett mycket gott första kvartal och tillväxt också under andra kvartalet, trots att den kalla våren påverkade efterfrågan inom Terra. I Kina har vi redan sett tillväxt på båda kvartalena i år, vilket är ett mycket gott resultat med tanke på de upprepade nedstängningarna på grund av covid-19 som verkställts sedan mars. Vårt team i landet har levererat en enastående insats för att utnyttja möjligheterna i ett svårt läge och smidigt tjäna konsumenterna.
En av de viktigaste framgångsfaktorerna i vår strategi är hållbarhet, och på det området fortsätter vi att göra goda framsteg mot våra mål. Höjdpunkten inom hållbarhet under andra kvartalet var tillkännagivandet av ett utökat samarbete mellan Fiskars Group och Outokumpu, genom vilket vi som det första företaget i världen har börjat använda det nya utsläppsminimerade stålet från Outokumpu. Stålet används för utvalda kokkärl som tillverkas under varumärket Fiskars på vår fabrik i Sorsakoski i Finland. Vi kan uppnå våra ambitiösa hållbarhetsmål endast genom partnerskap. Samarbetet med Outokumpu är ett utmärkt exempel på nyskapande design i varje led av produktens livsspann, från innovativa råvaror med lägre utsläpp till långlivade kokkärl av hög kvalitet.
Med det första halvåret bakom oss vidhåller vi utsikterna för helåret 2022 och ser fram emot att förbättra jämförbara EBIT från år 2021. Visserligen är det i en fortsatt osäker och volatil omvärld svårt att förutse alla omständigheter som kan påverka vår verksamhet. Konsumentförtroendet minskade i många regioner under kvartalet, vilket kan få följder för efterfrågan på våra produkter. Vi håller ett öga på utvecklingen av konsumentsentimentet på våra huvudmarknader, däribland USA. I det rådande affärsklimatet bidrar vår starka varumärkesportfölj och geografiska täckning till att ge oss fördel och stabilitet. Utöver de kortsiktiga åtgärder som vi har vidtagit för att mildra effekten av kostnadsmotvind inger vår tillväxtstrategi oss tilltro till bolagets prestanda framöver, i synnerhet då vi redan kan se konkreta resultat av strategin.
Koncernens nyckeltal
Mn euro | 4‒6 2022 |
4‒6 2021 |
Förändr. | 1‒6 2022 |
1‒6 2021 |
Förändr. | 2021 | |||||||
Omsättning | 319,1 | 307,2 | 3,9 % | 651,7 | 609,4 | 6,9 % | 1 254,3 | |||||||
Jämförbar omsättning1) | 319,1 | 296,1 | 7,7 % | 651,7 | 589,1 | 10,6 % | 1 229,8 | |||||||
EBIT | 39,5 | 38,5 | 2,7 % | 80,9 | 84,3 | -4,0 % | 142,8 | |||||||
Jämförelsestörande poster i EBIT2) | 3,2 | -2,9 | -7,2 | -3,7 | 94,4 % | -11,5 | ||||||||
Jämförbar EBIT3) | 36,3 | 41,4 | -12,2 % | 88,1 | 88,0 | 0,1 % | 154,2 | |||||||
Jämförbara EBIT-marginal | 11,4 % | 13,5 % | 13,5 % | 14,4 % | 12,3 % | |||||||||
Resultat före skatt | 39,3 | 40,4 | -2,6 % | 81,9 | 82,2 | -0,4 % | 144,1 | |||||||
Periodens resultat | 33,5 | 31,4 | 6,7 % | 64,9 | 39,5 | 64,3 % | 87,5 | |||||||
Resultat per aktie, euro | 0,41 | 0,38 | 7,4 % | 0,79 | 0.484) | 65,3 % | 1,06 | |||||||
Eget kapital per aktie, euro | 10,04 | 9,27 | 8,3 % | 9,97 | ||||||||||
Kassaflöde från löpande verksamhet före finansiella poster och skatter | 16,0 | 46,7 | -65,7 % | -39,9 | 57,4 | 164,2 | ||||||||
Fritt kassaflöde | -3,1 | 34,5 | -73,0 | 31,7 | 95,3 | |||||||||
Nettoskuld | 221,7 | 146,0 | 51,9 % | 145,0 | ||||||||||
Nettoskuld/EBITDA (rullande 12 mån) | 1,11 | 0,65 | 70,6 % | 0,71 | ||||||||||
Soliditet, % | 52 % | 56 % | 57 % | |||||||||||
Nettogearing, % | 27 % | 19 % | 18 % | |||||||||||
Investeringar | 13,5 | 8,2 | 65,5 % | 22,9 | 14,2 | 60,6 % | 34,4 | |||||||
Personal (FTE), i genomsnitt | 6 335 | 6 033 | 5,0 % | 6 250 | 5 971 | 4,7 % | 6 081 | |||||||
1) I den jämförbara omsättningen ingår inte inverkan av valutakurser, nyförvärv och avyttringar.
2) Jämförelsestörande poster under andra kvartalet 2022 utgjordes främst av en förändring i nedskrivningar och avsättningar i anknytning till beslutet att träda ut ur den ryska marknaden.
3) EBIT exklusive jämförelsestörande poster. Jämförbar EBIT har inte justerats för att exkludera effekten av förvärv/avyttringar, som avyttringen av den nordamerikanska bevattningsverksamheten den 1 februari 2022.
4) Resultatet per aktie under första halvåret 2021 påverkades negativt (-0,35 euro) av den ofördelaktiga domen i skattetvisten från 2014 beträffande koncerninterna lån som företaget avskev 2003. I samband med skattetvisten ålades bolaget betala sammanlagt 28,3 miljoner euro i efterskatt samt ränta och skatteförhöjning.
FISKARS OYJ ABP
Nathalie Ahlström
Verkställande direktör
Webcast
En webcast för resultatet för årets andra kvartal ordnas den 28.7.2022 kl. 11.00 (EEST). Konferensen hålls på engelska och kan följas direkt på: https://fiskars.videosync.fi/q2-2022.
Presskonferensmaterialet publiceras skilt på www.fiskarsgroup.com.
En inspelning av webcasten kommer att finnas tillgänglig på bolagets webbsidor. Personuppgifter som samlas in i samband med konferensen används inte för något annat syfte.
Media och investerarkontakter:
Essi Lipponen, Director, Investor Relations, tel. +358 40 829 1192
Kort om Fiskars Group
Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) är ett globalt hem för designdrivna varumärken för inomhus- och utomhusbruk. Våra varumärken är bl.a. Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin by Arabia, Waterford och Wedgwood. Våra varumärken finns tillgängliga i över 100 länder och vi har över 350 egna butiker. Vi har 7 000 medarbetare och 2021 uppgick vår omsättning till 1,3 miljarder euro.
Vi är enade bakom vårt gemensamma syfte: att göra vardagen extraordinär genom nyskapande design. Sedan 1649 har vi designat tidlösa, funktionella och vackra produkter, samtidigt som vi driver innovation och hållbar tillväxt.
Läs mera: fiskarsgroup.com/sv
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke