Marknadsnyheter
Fler konsumenter kan tänka sig dela personliga data – fri frakt största anledningen

Hushållen har upplevt ökade levnadskostnader senaste året. En ny undersökning visar att fler svenska konsumenter än tidigare vill dela personliga data, som exempelvis personuppgifter, och gå med i lojalitetsprogram för att få rabatter eller erbjudanden. Konsumenters oro vid interaktioner med företag i samband med shopping online har samtidigt ökat, där oro för att data säljs vidare, bedrägerier och dataintrång toppar listan. Det visar EY:s senaste konsumentundersökning med över 23 000 respondenter i 30 länder.
Andelen konsumenter som kan tänka sig att dela med sig av sina personuppgifter i utbyte mot erbjudanden eller rabatter från varumärken de har interagerat med har ökat senaste året, enligt EY Future Consumer Index. Undersökningen från rådgivnings- och revisionsföretaget visar att 67 procent av svenskarna är villiga att dela anonyma eller publika data, jämfört med 59 procent 2023. Konsumenter som vill dela identifierbara personuppgifter i utbyte mot personliga erbjudanden eller rabatter har ökat från 23 till 34 procent i Sverige under det senaste året.
Fri frakt är det incitamentet flest konsumenter (65 procent) anger som mest uppmuntrande för att gå med i ett lojalitetsprogram, följt av att kunna få lägre priser i butik (49 procent) och tjäna poäng för att använda till framtida köp (45 procent). En av tre svenska konsumenter (32 procent) anger att de skrivit upp sig på en mejllista eller laddat ner en app (28 procent) för att få en rabatt de senaste sex månaderna.
– Även om vi ser en ökning av konsumenter som vill dela personlig information i utbyte mot rabatter är det fortfarande viktigt att göra det så enkelt som möjligt för konsumenter som inte vill dela sina data att kunna avstå. Om det är för komplicerat kommer konsumenterna att lämna webbplatsen snarare än att ta reda på hur man ändrar sina datadelningspreferenser, säger Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY.
Under senare år har en trend med medlemsbaserade affärsmodeller dykt upp, där konsumenter betalar en avgift för att få tillgång till att kunna handla företagets varor, ofta exklusiva försäljningar eller till rabatterade priser. Undersökningen visar dock att endast 1 av 10 svenskar (8 procent) idag skulle betala en medlemsavgift för att få exklusiva rabatter, jämfört med det globala genomsnittet på 14 procent.
Svenska konsumenters oro för bedrägerier och datasäkerhet har ökat
Samtidigt har andelen konsumenter som är väldigt oroliga när de interagerar online i samband med shopping ökat. Flera kategorier av rädslor har ökat med 10–15 procent från 2023. De fem största rädslorna hos svenska konsumenter vid digitala interaktioner med företag 2024 är:
- Företag som säljer min personliga information till tredje part (upp från 35 till 44 procent)
- ID-stöld / bedrägeri (upp från 32 till 42 procent)
- Datasäkerhet / Dataintrång (upp från 30 till 42 procent)
- Att ladda ner ett virus (upp 29 till 37 procent)
- Oönskade telefonsamtal / textmeddelanden / e-postmeddelanden (upp från 26 till 36 procent)
– Vi kan se att nästan varannan svensk är orolig för att deras personliga information inte är säkert förvarad och kan komma att stjälas av en tredje part. Det sätter ett större krav på företagen att bygga förtroende hos konsumenter, genom att exempelvis låta konsumenterna se att de investerar i cybersäkerhet och tar deras oro på allvar, säger Malin Andrée.
Om EY Future Consumer Index
En återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid. Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder: USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Irland, Spanien, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Sydkorea, Saudiarabien, Sydafrika, Vietnam, Nigeria och Nederländerna. Sverige hade 500 respondenter. Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.
För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com
Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.
EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke