Connect with us

Marknadsnyheter

Fler konsumenter kan tänka sig dela personliga data – fri frakt största anledningen

Published

on

Hushållen har upplevt ökade levnadskostnader senaste året. En ny undersökning visar att fler svenska konsumenter än tidigare vill dela personliga data, som exempelvis personuppgifter, och gå med i lojalitetsprogram för att få rabatter eller erbjudanden. Konsumenters oro vid interaktioner med företag i samband med shopping online har samtidigt ökat, där oro för att data säljs vidare, bedrägerier och dataintrång toppar listan. Det visar EY:s senaste konsumentundersökning med över 23 000 respondenter i 30 länder.

Andelen konsumenter som kan tänka sig att dela med sig av sina personuppgifter i utbyte mot erbjudanden eller rabatter från varumärken de har interagerat med har ökat senaste året, enligt EY Future Consumer Index. Undersökningen från rådgivnings- och revisionsföretaget visar att 67 procent av svenskarna är villiga att dela anonyma eller publika data, jämfört med 59 procent 2023. Konsumenter som vill dela identifierbara personuppgifter i utbyte mot personliga erbjudanden eller rabatter har ökat från 23 till 34 procent i Sverige under det senaste året.

Fri frakt är det incitamentet flest konsumenter (65 procent) anger som mest uppmuntrande för att gå med i ett lojalitetsprogram, följt av att kunna få lägre priser i butik (49 procent) och tjäna poäng för att använda till framtida köp (45 procent). En av tre svenska konsumenter (32 procent) anger att de skrivit upp sig på en mejllista eller laddat ner en app (28 procent) för att få en rabatt de senaste sex månaderna.

Även om vi ser en ökning av konsumenter som vill dela personlig information i utbyte mot rabatter är det fortfarande viktigt att göra det så enkelt som möjligt för konsumenter som inte vill dela sina data att kunna avstå. Om det är för komplicerat kommer konsumenterna att lämna webbplatsen snarare än att ta reda på hur man ändrar sina datadelningspreferenser, säger Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY.

Under senare år har en trend med medlemsbaserade affärsmodeller dykt upp, där konsumenter betalar en avgift för att få tillgång till att kunna handla företagets varor, ofta exklusiva försäljningar eller till rabatterade priser. Undersökningen visar dock att endast 1 av 10 svenskar (8 procent) idag skulle betala en medlemsavgift för att få exklusiva rabatter, jämfört med det globala genomsnittet på 14 procent.

Svenska konsumenters oro för bedrägerier och datasäkerhet har ökat
Samtidigt har andelen konsumenter som är väldigt oroliga när de interagerar online i samband med shopping ökat. Flera kategorier av rädslor har ökat med 10–15 procent från 2023. De fem största rädslorna hos svenska konsumenter vid digitala interaktioner med företag 2024 är:

  • Företag som säljer min personliga information till tredje part (upp från 35 till 44 procent)
  • ID-stöld / bedrägeri (upp från 32 till 42 procent)
  • Datasäkerhet / Dataintrång (upp från 30 till 42 procent)
  • Att ladda ner ett virus (upp 29 till 37 procent)
  • Oönskade telefonsamtal / textmeddelanden / e-postmeddelanden (upp från 26 till 36 procent)

Vi kan se att nästan varannan svensk är orolig för att deras personliga information inte är säkert förvarad och kan komma att stjälas av en tredje part. Det sätter ett större krav på företagen att bygga förtroende hos konsumenter, genom att exempelvis låta konsumenterna se att de investerar i cybersäkerhet och tar deras oro på allvar, säger Malin Andrée.

Om EY Future Consumer Index
En återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid. Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder: USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Irland, Spanien, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Sydkorea, Saudiarabien, Sydafrika, Vietnam, Nigeria och Nederländerna. Sverige hade 500 respondenter. Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Volvokoncernens kapitalmarknadsdag – Växlar upp för tillväxt

Published

on

By

Volvokoncernen höll sin kapitalmarknadsdag idag den 14 november 2024 vid Volvo Trucks Customer Center i New River Valley i Virginia i USA. Vid evenemanget presenterade vd och koncernchef Martin Lundstedt tillsammans med koncernledningen den strategiska inriktningen för att förbättra koncernens utveckling och stärka lönsamheten över konjunkturcykeln samtidigt som man fortsätter att investera och öka tillväxten genom transformationen.

– Vi fokuserar på att leverera enligt våra strategier – att utveckla vår högpresterande kultur baserad på en decentraliserad organisation där de som är närmast kunden har befogenhet att fatta beslut och att driva kontinuerliga förbättringar i hela koncernen, säger Martin Lundstedt.

Volvokoncernen manövrerar från en styrkeposition med en stark finansiell nettoställning, en bred kundbas med långvariga relationer, ledande marknadspositioner i många länder och en växande serviceverksamhet. Framöver finns betydande tillväxtmöjligheter genom att öka marknadsandelarna, särskilt i Nordamerika, och genom att ta tillvara outnyttjad potential i serviceverksamheten globalt. Dessutom skapar transformationen ytterligare tillväxtmöjligheter för koncernen genom att värdet på kunderbjudandet ökar.

– Genom att navigera transformationen med flexibilitet och manövrerbarhet kommer vi att se till att vi kan anpassa oss till förändrade förutsättningar på marknaden och att vi kan fånga nya möjligheter. I denna föränderliga omvärld kommer vi att fortsätta arbeta genom partnerskap för att accelerera våra egna innovationsinsatser, samtidigt som portföljoptimering och disciplin i allokeringen av kapital kommer att bidra till att driva värdeskapande och uthållighet i lönsamheten. Volvokoncernens strategi är tydlig – den handlar om att fortsätta att vinna idag och imorgon, säger Martin Lundstedt.

Volvokoncernen har sitt starkaste utbud av produkter, tjänster och lösningar någonsin och har som mål att transformera transport- och infrastrukturindustrin till en mer hållbar framtid oavsett teknik – förbränningsmotorer, batterielektriska fordon eller bränslecellselektriska fordon.

– Oavsett hastigheten i transformationen är Volvokoncernen inriktad på att fortsätta leverera hög lönsamhet och starka kassaflöden som grund för att skapa en god totalavkastning till aktieägarna, säger Martin Lundstedt.

Kapitalmarknadsdagen webbsändes. En repris av sändningen och presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på http://www.volvogroup.com/se.

  

  

  

14 november 2024

  

   

   

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Claes Eliasson, Volvokoncernens presschef
076 553 72 29
press@volvo.com

    

För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på X: @volvogroupse

Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har fler än 100,000 medarbetare och kunder på närmare 190 marknader. 2023 uppgick nettoförsäljningen till cirka 553 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Arlandasamordnaren lämnar preliminära förslag för järnvägsområdet

Published

on

By

Regeringen beslutade i december förra året att tillsätta en samordnare för Arlanda flygplats för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Uppdraget ska redovisas i slutet av maj 2025, men samordnaren Peter Norman presenterar nu utredningens slutsatser hittills.

– Vi följer utredningens arbete och kommer att ta del av de preliminära åtgärdsförslag som utredningen presenterar. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

I det pågående uppdraget till den statliga samordnaren ingår att föra dialog med berörda aktörer för att identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras på såväl kort som lång sikt för ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats. Det handlar bland annat om åtgärder för väg- och spårinfrastrukturen och lösningar för transporter och kollektivtrafik till och från flygplatsen.

I delrapporten Satsningar på järnväg för att stärka Arlanda flygplats konkurrenskraft, redovisar samordnaren preliminära förslag till åtgärder.

Slutliga bedömningar och förslag redovisas senast den 31 maj 2025.

Delrapport: Satsningar på järnväg för att stärka Arlanda flygplats konkurrenskraft – preliminära bedömningar och förslag inom järnvägsområdet – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Logistri Fastighets AB (publ) – genomför förvärv av två fastigheter i Ystad och Kristianstad

Published

on

By

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget den 13 oktober tillträdde de två återstående fastigheterna av tre fastigheter inom ramen för tidigare tecknat aktieöverlåtelseavtal med Torngrund gällande 100 % av aktierna i tre fastighetsägande bolag.  

Fastigheten Ystad Ventilen 1 omfattar 4 400 m2 uthyrbar area och är fullt uthyrt till HydX, en svensk tillverkare av smörjsystem och hydrauliksystem grundat i Ystad, på ett 12-årigt trippelnettoavtal. Fastigheten Kristianstad Ränndalen 6 omfattar 742 m2 uthyrbar area och är fullt uthyrd till Ramudden, global specialist inom tillfälliga trafik- och säkerhetslösningar, på ett 8-årigt trippelnettoavtal.  

Båda byggnaderna är nyligen uppförda och kommer certifieras enligt Sweden Green Building Council. 

”Logistri utökar fastighetsportföljen till att omfatta 24 fastigheter samtidigt som vi förstärker vår regionsportfölj med två kvalitativa fastigheter med god miljöprofil. Vi ser fram emot att påbörja våra långsiktiga partnerskap med HydX och Ramudden och är glada över att ha genomfört detta förvärv” säger bolagets VD, David Träff. 

Brick Advokat var Logistris legala rådgivare. 

För ytterligare information, vänligen kontakta: 

David Träff, Verkställande direktör 

Logistri Fastighets AB (publ) 

Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66 

David.traff@logistri.se  

Om Logistri Fastighets AB 

Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm.  Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Logistri ingår i MSCI Global Micro Cap index. 

  

För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.