Connect with us

Marknadsnyheter

Fler konsumenter kan tänka sig dela personliga data – fri frakt största anledningen

Published

on

Hushållen har upplevt ökade levnadskostnader senaste året. En ny undersökning visar att fler svenska konsumenter än tidigare vill dela personliga data, som exempelvis personuppgifter, och gå med i lojalitetsprogram för att få rabatter eller erbjudanden. Konsumenters oro vid interaktioner med företag i samband med shopping online har samtidigt ökat, där oro för att data säljs vidare, bedrägerier och dataintrång toppar listan. Det visar EY:s senaste konsumentundersökning med över 23 000 respondenter i 30 länder.

Andelen konsumenter som kan tänka sig att dela med sig av sina personuppgifter i utbyte mot erbjudanden eller rabatter från varumärken de har interagerat med har ökat senaste året, enligt EY Future Consumer Index. Undersökningen från rådgivnings- och revisionsföretaget visar att 67 procent av svenskarna är villiga att dela anonyma eller publika data, jämfört med 59 procent 2023. Konsumenter som vill dela identifierbara personuppgifter i utbyte mot personliga erbjudanden eller rabatter har ökat från 23 till 34 procent i Sverige under det senaste året.

Fri frakt är det incitamentet flest konsumenter (65 procent) anger som mest uppmuntrande för att gå med i ett lojalitetsprogram, följt av att kunna få lägre priser i butik (49 procent) och tjäna poäng för att använda till framtida köp (45 procent). En av tre svenska konsumenter (32 procent) anger att de skrivit upp sig på en mejllista eller laddat ner en app (28 procent) för att få en rabatt de senaste sex månaderna.

Även om vi ser en ökning av konsumenter som vill dela personlig information i utbyte mot rabatter är det fortfarande viktigt att göra det så enkelt som möjligt för konsumenter som inte vill dela sina data att kunna avstå. Om det är för komplicerat kommer konsumenterna att lämna webbplatsen snarare än att ta reda på hur man ändrar sina datadelningspreferenser, säger Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY.

Under senare år har en trend med medlemsbaserade affärsmodeller dykt upp, där konsumenter betalar en avgift för att få tillgång till att kunna handla företagets varor, ofta exklusiva försäljningar eller till rabatterade priser. Undersökningen visar dock att endast 1 av 10 svenskar (8 procent) idag skulle betala en medlemsavgift för att få exklusiva rabatter, jämfört med det globala genomsnittet på 14 procent.

Svenska konsumenters oro för bedrägerier och datasäkerhet har ökat
Samtidigt har andelen konsumenter som är väldigt oroliga när de interagerar online i samband med shopping ökat. Flera kategorier av rädslor har ökat med 10–15 procent från 2023. De fem största rädslorna hos svenska konsumenter vid digitala interaktioner med företag 2024 är:

  • Företag som säljer min personliga information till tredje part (upp från 35 till 44 procent)
  • ID-stöld / bedrägeri (upp från 32 till 42 procent)
  • Datasäkerhet / Dataintrång (upp från 30 till 42 procent)
  • Att ladda ner ett virus (upp 29 till 37 procent)
  • Oönskade telefonsamtal / textmeddelanden / e-postmeddelanden (upp från 26 till 36 procent)

Vi kan se att nästan varannan svensk är orolig för att deras personliga information inte är säkert förvarad och kan komma att stjälas av en tredje part. Det sätter ett större krav på företagen att bygga förtroende hos konsumenter, genom att exempelvis låta konsumenterna se att de investerar i cybersäkerhet och tar deras oro på allvar, säger Malin Andrée.

Om EY Future Consumer Index
En återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid. Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder: USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Irland, Spanien, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Sydkorea, Saudiarabien, Sydafrika, Vietnam, Nigeria och Nederländerna. Sverige hade 500 respondenter. Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Anna-Karin Stenberg ny ledamot i Ellevios styrelse

Published

on

By

Anna-Karin Stenberg har valts in som ordinarie ledamot i styrelsen för Ellevio.

Anna-Karin Stenberg har en bakgrund från bland annat Vattenfall där hon haft flera chefspositioner, senast chef för affärsområde Markets. Hon har även mångårig ledarerfarenhet från teknik-, telekommunikations- och hälsovårdssektorerna.

Anna-Karin Stenberg efterträder Sten Olsson som Folksams ägarrepresentant i Ellevios styrelse.

Ellevios styrelse består från och med den 15 januari 2025 av följande ordinarie ledamöter:

Fredrik Persson, styrelseordförande (oberoende)

Anna Belfrage (nominerad av Tredje AP-fonden)

Lars Clausen (nominerad av OMERS Infrastructure)

Göran Hägglund (nominerad av AMF)

Karin Jarl Månsson (nominerad av OMERS Infrastructure)

Michael McNicholas (nominerad av OMERS Infrastructure)

Anna-Karin Stenberg (nominerad av Folksam)

Tomas Bergquist (arbetstagarrepresentant)

David Tegehall (arbetstagarrepresentant)

För ytterligare information, kontakta:

Sarah Östberg, Head of Financial and Sustainability Communications, 070-971 12 40, fornamn.efternamn@ellevio.se

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)

Om Ellevio

Som ett av Sveriges ledande energiföretag har Ellevio en central roll i resan mot ett elektrifierat, fossilfritt samhälle. Vi erbjuder eldistribution och energilösningar till privat- och företagskunder. Våra elnät sträcker sig från kust till kust i Mellansverige och säkerställer trygg och stabil elförsörjning. Genom omfattande investeringar i energisystemet och innovativa energilösningar hjälper vi industrin och transportsektorn att ställa om och bidrar till framväxten av ett hållbart samhälle. Ellevio har nästan en miljon kunder och 800 anställda. Företaget ägs av pensionsförvaltarna AMF, Folksam, OMERS Infrastructure och Tredje AP-fonden. Läs mer på Ellevio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atrium Ljungberg bjuder in till presentation av bokslutskommuniké 2024, den 31 januari klockan 9.00

Published

on

By

Med anledning av bokslutskommuniké 2024 bjuder Atrium Ljungberg in till webbpresentation klockan 9.00 den 31 januari. Bokslutskommunikén offentliggörs klockan 7.30 samma dag.

Analytiker, investerare, media och andra intresserade är välkomna att delta i presentationen där vd Annica Ånäs och cfo Anna Jepson presenterar resultatet för 2024. Presentationen hålls på svenska och kan följas via webb med möjlighet att ställa frågor.   

Länk till webbsändning:
https://direktstudios.se/al2024q4swevideo

Vill du ställa frågor, anslut via denna länk:
https://direktstudios.se/al2024q4sweqa

Presentationen nås efter sändning på bolagets webbplats www.al.se/ir.

En engelsk presentation sänds klockan 10.15.

Nacka, 2025-01-15
Atrium Ljungberg AB (publ)

För mer information kontakta:
Anna Jepson, cfo Atrium Ljungberg, 072-565 85 23, anna.jepson@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 58 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande drygt 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

StoneBeachs ordförande blir arbetande styrelseordförande

Published

on

By

Syftet med förändringen är att styrelseordförande, för StoneBech Group AB (”StoneBeach”), Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten.

Pontus Wilgodt, som utsågs till StoneBeachs styrelseordförande på en extra bolagsstämman den 7 november 2024, övergår från den 15:e januari till att vara arbetande styrelseordförande på deltid. I första hand ska detta gälla fram till ordinarie bolagsstämma den 14 april. Syftet med förändringen är att Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten. 

”När jag tillträdde som styrelseordförande i höstas påbörjade jag tillsammans med styrelsen en total genomlysning av bolaget. Detta har mynnat ut i en rad åtgärder. Vi fortsätter nu att se över bolagets kostnader samt arbetar med att tydliggöra bolagets kommersiella budskap. Jag känner stor entusiasm och tillförsikt i arbetet med att, tillsammans med VD Mårten Bergstan, skapa ett lönsamt bolag med hållbar tillväxt. Vägen till detta kommer gå via att satsa på och utveckla StoneBeachs kärnverksamhet, säger styrelseordförande Pontus Wilgodt.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.