Connect with us

Marknadsnyheter

Fler svenskar vill ha en hållbar jul

Published

on

De svenska jultraditionerna är många, men många pekar inte precis på en hållbar livsstil. En ny studie pekar dock på att fler svenskar funderar på vilken inverkan julen har på vår planet. När det gäller julklappar är lång livslängd på klappen det viktigaste. Även om det traditionella “köttiga” julbordet är en cementerad tradition utmanar framförallt en yngre generation med vegetariska och mer klimatsmarta alternativ.

Foto PexelsNicole Michalou

 

 Julklappar är ett av de områden där det finns mycket att förbättra när det gäller hållbarhet. Här svarar 34% av svenskarna att de inte alls tänker på en julklapps klimatavtryck. Men bland de som har hållbarhet i fokus under julhandeln uppger 38 % att de håller koll på om gåvan har lång livslängd och 20% tittar särskilt om gåvan är producerad med hållbart material. Detta visar en undersökning som  är gjord av YouGov på uppdrag av PresentBolaget, Skandinaviens största leverantör av företagsjulklappar.

 

Unga tänker mer på hållbara julklappar än äldre

Det är framför allt unga under 35 år som håller koll på klimatrapporten när de köper julklappar. Här svarar nu bara 21 % av de tillfrågade att de inte alls tänker på klimatavtrycket när de köper julklappar. Motsvarande siffra för de över 65 år är 45%.

 

Hos PresentBolaget kan man även se en ökning av antalet företagsjulklappar där klimatet och hållbarheten står i fokus.

 

– Fler och fler kunder efterfrågar mer hållbara material och socialt ansvar. Vi utvecklar kontinuerligt fler presenter av återvunnet material och med fokus på hållbarhet och återanvändbarhet. Samtidigt används ett ökande antal presentkort för att till exempel köpa trädplantering. Så pass mycket att vi i jul hoppas kunna nå en miljon planterade träd sedan vi startade, säger Nikolai Kiim, grundare av PresentBolaget.

 

Julbordet fortfarande en traditionell klimatbov

Undersökningen berättar också lite om de svenska matvanorna vid jul, och även här finns det lite att berätta om klimatavtrycket. Till stor del är det fortfarande julskinka (72%), köttbullar (73%) och prinskorv (61%) som är dominerande när man frågar vad som ska stå på julbordet. Utöver de traditionella julrätterna, säger 24 % av de tillfrågade också att de äter ”något annat” på julafton.

 

Traditionsexperten Mattias Axelsson menar att vårt köttiga julbord är en länk till våra förfäder.
 

– När svenskar ska välja julmat är traditionerna viktiga, vi äter gärna sådant som vi minns från när vi var barn. Men julmaten blir också en länk till våra förfäder och deras julfirande. Så långt tillbaka som det finns källor har grisen varit i fokus på julbordet i form av korvar, revbensspjäll, grisfötter, syltor och liknande. Köttbullarna och prinskorvarna däremot är mer sentida och introduceras först på senare delen av 1900-talet, säger Mattias Axelsson.
 

Ny trend i Sverige – vegetarisk julmat med lägre klimatavtryck

Traditionella julrätter har vanligtvis ett betydande klimatavtryck. Här finns utrymme för nytänkande och nya traditioner. 46% av svenskarna kan överväga att äta mer klimatvänlig mat, t ex vegetariskt på julafton. Här är kvinnor (53%) mer benägna att testa vego jämfört med män (38%) men mest benägna är unga i åldern 18-34 där 57% säger att de kan tänka sig ett klimatvänligare julbord.

 

Detta klimatinitiativ ratas dock  av danskarna  och norrmännen där endast 14 respektive 20 procent kan tänka sig klimatsmartare julmat.
  

Tidigare nyheter från julundersökningen

Detta lägger arbetsgivaren under granen i år

– Tvång eller trend? Svenskarna väljer en sparsam jul
– Ensamheten är störst bland unga under julen

 

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Pallin, presskontakt, +46 708-114 115
fredrik@pallin.net
Pressrum: https://news.cision.com/se/presentbolaget

 

Traditionella julrätter har vanligtvis ett betydande klimatavtryck. Kan du överväga att äta mer klimatvänlig mat, t ex något vegetariskt?

 

Alla

Kvinna

man

18-34 år

35-54 år

55-64 år

65+

Ja

46%

53%

38%

57%

45%

34%

38%

Nej

42%

33%

51%

31%

40%

51%

53%

Vet ej

12%

14%

11%

11%

15%

15%

10%

 

 

Vad äter du på julafton?

 

Alla

Kvinna

Man

18-34 år

35-54 år

55-64 år

65+

Julskinka

72%

69%

75%

54%

75%

81%

88%

Köttbullar

73%

71%

75%

66%

80%

80%

71%

Revbensspjäll

34%

30%

38%

38%

30%

37%

32%

Prinskorv

61%

57%

65%

55%

64%

69%

61%

Lutfisk

10%

8%

12%

8%

8%

6%

16%

Annat

24%

28%

20%

15%

23%

32%

33%

 

All konsumtion ger ett klimatavtryck. Detta gäller även julklappar. Vad är viktigt för dig i förhållande till julklappar? Välj upp till tre alternativ

 

Alla

Kvinna

Man

18-34 år

35-54 år

55-64 år

65+

Lång livslängd

38%

39%

37%

36%

39%

38%

39%

Hållbart material

20%

23%

17%

22%

16%

21%

23%

Lokalt producerat

12%

11%

13%

20%

7%

6%

10%

Hållbar förpackning

10%

10%

10%

15%

11%

6%

4%

Klimatkompenserad leverans

10%

11%

9%

15%

11%

3%

6%

Av återvunnet material

10%

11%

9%

17%

7%

4%

7%

Gåvan är second-hand

8%

10%

6%

8%

8%

8%

9%

Inget jag reflekterar över

34%

31%

37%

21%

36%

42%

45%

Vet ej

10%

11%

9%

10%

12%

13%

7%

 

 

Om PresentBolaget
GaveFabrikken är Skandinaviens största aktör inom julklappar till företagsmarknaden och finns representerade i Norge, Danmark och Sverige (under varumärket PresentBolaget).

PresentBolaget lever för att sälja gåvor, tänka gåvor och kunna gåvor. Vi ser gåvan som en stark symbol för relationen mellan människor. Därför ser vi gåvor som mer än bara ”prylar”.

PresentBolaget har levererat gåvokoncept till skandinaviska företag sedan 2008, och med mer än 1 000 000 julklappar levererade varje år är vi Skandinaviens största leverantör. Bolaget omsatte 2021/2022 nära en halv miljard SEK.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.