Connect with us

Marknadsnyheter

Flera kända varumärken till Arlanda när Depart.A.Mental lanseras på Marknadsplatsen

Published

on

Diptyque, Mini Rodini, Sandqvist och Teenage engineering. Det är bara några av de varumärken som adderas till utbudet på Marknadsplatsen i Terminal 5 när retail-techbolaget Co-X lanserar det unika retailkonceptet Depart.A.Mental på Stockholm Arlanda Airport under första halvan av 2025.

En bild som visar scen, möbler, bord, inredning Automatiskt genererad beskrivning

Depart.A.Mental är en innovativ konceptbutik som gör det enklare för varumärken att nå ut i en fysisk miljö genom upplägget retail-as-a-service där de hyr in sig under en period och får tillgång till butiksyta, personal och skyltning. I den 300 kvadratmeter stora butiken som öppnar på Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda den 20 mars finns ett noga framarbetat urval av mode, skönhet, teknik, accessoarer och livsstilsprodukter. Sortimentet kombinerar etablerade klassiker med nya, spännande varumärken som sällan syns i traditionella retailmiljöer och resenärerna erbjuds en mix av premiumprodukter och personlig service.

 

− Vi ser mycket fram emot att välkomna Depart.A.Mental och Co-X till Marknadsplatsen. Satsningen är unik och innovativ och innebär en levande och ständigt föränderlig retailupplevelse i linje med vår kommersiella strategi. Konceptet levererar en sortimentmix som tilltalar olika kundsegment och erbjuder rolig och inspirerande shopping enligt Swedavias målgruppslöfte till resenärerna, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och försäljning på Swedavia.

Bland varumärkena i butiken som öppnar på Arlanda finns internationella namn som Diptyque och Nothing samt svenska favoriter som Ahlvar Gallery, Sandqvist och Mantle. Depart.A.Mental presenterar ett noggrant kurerat urval av nischade och kultförklarade varumärken, där innovation och kvalitet står i fokus. Bland dessa märks teknikorienterade Teenage Engineering och Void Watches, hållbara och stilrena Sleepers och Residus samt skönhetsaktörer som Skinome och Selahatin. Butiken erbjuder även unika tjänster som en beauty bar för snabb skönhetsvård, vilket gör shoppingupplevelsen både praktisk och lyxig.

Bakom Depart.A.Mental står Co-X, ett svenskt retail-techbolag som revolutionerar detaljhandeln genom att förena digital innovation med fysisk närvaro. Butiken på Arlanda är en vidareutveckling av det framgångsrika konceptet som lanserades på Westfield Mall of Scandinavia i april 2023.

− Depart.A.Mental handlar om mer än försäljning. Vi skapar en mötesplats där konsumenter kan upptäcka både etablerade och nya varumärken i en inspirerande miljö. Arlanda är den perfekta plattformen för vår nästa expansion – en global knutpunkt med oslagbar varumärkesexponering, säger Clara Lindsten, COO och medgrundare av Co-X.

För varumärkena i Depart.A.Mental innebär butiken en unik möjlighet att nå en internationell publik i en premiumkontext.

– Med vår nya shop-in-shop på Arlanda möter vi efterfrågan från kunder från hela världen. Depart.A.Mental ger oss en flexibel plattform där vi kan presentera vårt varumärke i en ny kontext och väcka nyfikenhet hos en global målgrupp, säger Marina Davarinou, vd för Mini Rodini.

Depart.A.Mental öppnar på Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda den 20 mars 2025. Bland de bekräftade varumärkena inför öppning finns Diptyque, Mini Rodini, Sandqvist, Mantle, Pixi, Skinome, Ceremonia, Selahatin, Nothing, Teenage engineering, Void watches, Kalevala, Akind, Lace laboratory, Ahlvar Gallery, Residus, Nikben och C’est Normal.

 

Om Co-X och Depart.A.Mental

Co-X omvandlar fysisk retail genom att göra butiker till delade handelsplatser där varumärken kan etablera sig med minimal risk och maximal flexibilitet. Plattformen ger varumärken direkt tillgång till konsumenter och skapar en shoppingupplevelse som förenar det bästa av offline och online. Depart.A.Mental är företagets flaggskeppskoncept – ett varuhus i ny form som kombinerar flexibiliteten i digital handel med den fysiska butikens upplevelse och närvaro. Här möts etablerade och nischade varumärken i en dynamisk och kurerad shoppingmiljö.

 

Om Marknadsplatsen
Marknadsplatsen är Arlandas största satsning någonsin på shopping, mat- och dryck. När allt står klart under första halvan av 2025 kommer Marknadsplatsen erbjuda ett 40-tal nya restauranger och butiker på en yta som är cirka 11 000 kvadratmeter. Designen är präglad av det skandinaviska och bland annat träpaneler med mjuka former skapar en trivsam atmosfär. Marknadsplatsen erbjuder något för alla med stor bredd gällande både utbud och pris.

Swedavia – Pressavdelning010-109 01 00press@swedavia.se

Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i Sverige från Kiruna i norr till söder i Malmö. Vi skapar den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.