Connect with us

Marknadsnyheter

Flera likheter i nordisk kriskommunikation under pandemin

Published

on

Den höga tilliten till medier och myndigheter var en viktig förutsättning för en kriskommunikation som betonade det egna ansvaret. Det visar en ny forskningsantologi publicerad av Nordicom vid Göteborgs universitet som jämför de nordiska ländernas kriskommunikation under pandemin.

I antologin undersöker och diskuterar nordiska forskare inom kriskommunikation, medier, journalistik, statsvetenskap och retorik likheter och skillnader mellan de nordiska ländernas sätt att hantera och kommunicera coronapandemin. Resultaten visar att likheterna var flera.

− Medborgarnas höga tillit till myndigheter och politiska ledare är något som utmärker alla de nordiska länderna, även om förtroendet användes på olika sätt, säger Bengt Johansson, professor i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet.

I samtliga nordiska länder användes presskonferenser, sociala medier, tal och informationskampanjer för att trycka på behovet av extraordinära åtgärder och vädjan till en gemensam solidaritet. De olika nordiska nyhetsmedierna förlitade sig alla i hög grad på experter och var i huvudsak inriktad på att informera snarare än att granska.

Hög tillit till nyhetsmedier
Gemensamt för de olika nordiska politiska ledarna var att sociala medier användes flitigt, även om den svenska statsministern använde en mindre personlig ton än de danska och norska statsministrarna.

Tilliten till nyhetsmedierna var hög också i de nordiska länderna. Både traditionella medier och myndigheters sociala medier spelade en stor roll som informationskanaler och påverkade i hög grad medborgarnas sätt att hantera krisen. 

Svenska myndigheter med stor auktoritet
Men det fanns också skillnader. Tonen från de danska och norska ledarna var starkare och mer förmanande än från den svenska regeringen som snarare betonade frivillighet och i högre utsträckning förlitade sig på Folkhälsomyndighetens rekommendationer än på lagar.

− Det förklaras delvis som ett resultat av förbudet mot ministerstyre som ger de svenska myndigheterna större auktoritet och autonomi än myndigheterna i de övriga nordiska länderna, säger Bengt Johansson.

Seminarium, panelsamtal och boksläpp

Forskningsantologin Communicating a pandemic: Crisis management and COVID-19 in the Nordic countries innehåller 16 kapitel. Det empiriska materialet inkluderar tal, presskonferenser, informationskampanjer, intervjuer, enkäter och sociala medier. Redaktörer är medie- och kommunikationsforskarna Bengt Johansson (Göteborgs universitet), Mark Blach-Ørsten (Roskilde Universitet), Øyvind Ihlen (Universitetet i Oslo) och Jenny Lindholm (Åbo Akademi). För mer info: www.nordicom.gu.se/en/publications/communicating-pandemic

Boken lanseras under ett seminarium i Stockholm den 11 januari klockan 13.00-15.00. Seminariet anordnas av Nordicom och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Efter presentationen blir det ett panelsamtal där ledarna för corona-kommissionerna i Sverige och Danmark, ledande experter, forskare, vetenskapsjournalister och läkare diskuterar frågor om ansvarsutkrävande, medborgarförtroende och vilka lärdomar som kan dras av de olika nordiska ländernas coronahantering. Hur förbereder vi oss bäst inför nästa kris?

Läs mer och anmäl dig här.

Kontakt:
Bengt Johansson, professor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet, telefon: 070−221 2402, e-post: [email protected]

Sara Rebecka Stenkvist
Kommunikatör
Nordicom, Göteborgs universitet
telefon: 0
76 618 1806
e-post: [email protected]

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 500 studenter och 6 500 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Ellos Fashion satsar på underkläder – ”Vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlek som få andra”

Published

on

By

Den senaste underklädeskollektionen från Ellos Fashion är startskottet för företagets storsatsning på underkläder. Kollektionen kommer i svart spets och med ett brett utbud av storlekar och varumärken. Här finns något för alla kroppar – ”Det som gör oss unika är att vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlekar som få andra aktörer kan”, säger Johan Kromer, inköpsdirektör på Ellos.

Klassisk, svart spets. Visst gör den något med oss? Ha-begäret tänds instinktivt – vem lockas inte av tanken på en enhetlig, stilren underklädesgarderob, som dessutom sitter som den ska? Ellos senaste kollektion av underkläder sammanfattar alla våra drömmar om ett klassiskt, matchande set. Och när vi väl gläntat på dörren kan vi inte få nog av Ellos utbud av så väl storlekar som trender och färger – med serier som sträcker sig i kupstorlek från A-G finns det verkligen något för de flesta.

”Vi är väldigt duktiga på underkläder och har möjligheten att ta fram många olika passformer, trender och storlekar. Eftersom vi är en e-handel behöver vi inte hålla igen lika mycket som en fysisk butik – när vi tar fram kollektioner kan vi göra det åt de allra flesta kvinnokroppar”, säger Karin Verdoes, designchef på Ellos Fashion.

”Ge dig själv fjärilar i magen” är budskapet i kampanjen. Kollektionen rör sig kravlöst och enkelt mellan olika feminina detaljer. Här visar Ellos att de är en go-to-destination för underkläder – med en klassisk grund i svart spets. Underkläderna passar för livets alla situationer, oavsett om det handlar om den perfekta bh:n att ha till t-shirt eller spets inför en fest. Med rätt passform och komfort ligger underkläderna som en grund för resten av en outfit, som en trygghet under dagens gång helt enkelt. Under våren kommer vi få se än fler kollektioner från Ellos, underkläder i basfärger och underkläder i trendiga utföranden.

”Några av våra storsäljande produkter är Cecilia, Jocelyn och Rylee. Här har vi lagt extra mycket omtanke kring passform och design för att skapa produkter som våra kunder känner sig fina och bekväma i och gärna köper igen. Samtidigt vill vi lyfta de varumärken som vi erbjuder – Chantelle, Triumph, Sloggi, Swegmark och Abecita. Under våren kommer vi dessutom lansera ytterligare varumärken för att bredda sortimentet än mer. Vi har noga kurerat vårt sortiment för att vara den där självklara destinationen när du behöver – eller vill unna dig – nya underkläder”, säger Karin Verdoes.

Hela kampanjen och allt i kollektionen hittar du på Ellos site från och med den 8 februari.

För mer information, vänligen kontakta:

[email protected]

Kampanjbilder:  https://we.tl/t-ZFSNDnYZnM

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mackmyra Destination och rökigt destillat vinner guld

Published

on

By

Mackmyra Svensk Whisky belönas med två prestigefyllda guldmedaljer i klasserna Best Single Malt Whisky, samt för Best New make & Young spirit av World Whiskies Awards 2023.

Mackmyra Destination, en limiterad utgåva med tydlig karaktär ifrån portvinsfat belönas med guldmedalj och uppmärksammas återigen för dess komplexitet, tydliga profil och välbalanserade sammansättning av varsamt lagrad whisky.

Även det extra rökiga receptet väcker extra stor uppskattning under årets tävling. Efter år av utveckling, analyser och förfining  belönas Mackmyras destillat även det med en guldmedalj.

Vi ställde upp med två vätskor, i två kategorier och vinner två guldmedaljer. Det får vi vara rätt nöjda med. Detta är kvittot på att Mackmyra-teamet hela tiden utvecklas och levererar sprit och upplevelser i toppklass.

Lii Johnson, Blender Mackmyra Svensk Whisky

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, [email protected]

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

UW Health beställer två WasteLog™-system

Published

on

By

University of Wisconsin Hospital and Clinics, UW Health, har beställt två WasteLog™-system till sitt center i Madison. Teamet som arbetar med förebyggande av narkotikasvinn vid UW Health kommer att genomföra en utvärdering av de första två enheterna för att fastställa bästa praxis och arbetsflöden. En framgångsrik utvärdering kommer att leda till ytterligare beställningar av WasteLog™ för andra anläggningar inom UW Health.

WasteLog™ kommer i första hand att användas för verifiering av returnerade narkotiska läkemedel från avdelningar med hög risk och stor användning. Kontroll av läkemedelsavfall är en viktig del i hanteringen av läkemedelssvinn, ett växande problem inom det amerikanska hälsovårdssystemet.

WasteLog™-systemet kommer också att användas för ett pilotprogram med Heliometrics analysprogram. All data från WasteLog™ kommer att tillhandahållas elektroniskt till Heliometrics för att inkluderas i deras algoritmer som används för att upptäcka läkemedelssvinn. Detta tillför data som idag saknas för att komplettera analysen.

”Denna WasteLog™-order ger Pharmacolog en möjlighet att vara en del av ett prestigefyllt universitetssjukhus och tillhandahålla värdefull information för att förbättra sjukhusets program för att förhindra läkemedelssvinn” säger Steve Maiorano, säljchef, Pharmacolog USA Inc.

För mer information kontakta:

Per Persson, VD

E-post: [email protected]
Tel: 073-746 44 61

Om Pharmacolog

Pharmacolog tillhandahåller lösningar och produkter som förbättrar effektiviteten och säkerheten vid beredning av injicerbara läkemedel. Vårt mål är att hjälpa till att förhindra medicineringsfel och säkerställa maximal läkemedelseffekt vid behandling av patienter med kraftfulla men potentiellt skadliga injicerbara läkemedel. Pharmacologs produkter hjälper personal på apotek och sjukhusavdelningar att minimera risken för fel i beredningsprocessen. Genom att kontrollera att läkemedel och narkotika som används vid kirurgi inte har manipulerats bidrar våra lösningar också på ett avgörande sätt till att förhindra att läkemedel hamnar i fel händer.

Följande varumärken ägs och skyddas av Pharmacolog i Uppsala AB: Pharmacolog™-logotyp, DrugLog™, WasteLog™, PrepLog™ och Pharmacolog Dashboard™.

Ytterligare information avseende bolaget finns på https://pharmacolog.com/.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via [email protected]

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.