Connect with us

Marknadsnyheter

Flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden

Published

on

Regeringen har i dag lämnat besked om nästa steg mot att uppfylla den sakpolitiska överenskommelsen (januariavtalet) om att reformera arbetsrätten. Detta genom ett genomförande av partsöverenskommelsen om trygghet, omställning och anställningsskydd. Förslagen som nu presenteras bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

I januariavtalet enades Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna om att arbetsrätten ska moderniseras och anpassas efter dagens arbetsmarknad samtidigt som en grundläggande balans mellan arbetsmarknadens parter upprätthålls. I januariavtalet är partierna även överens om att ifall parterna når en överenskommelse om hur LAS ska reformeras på ett sätt som ger ökad flexibilitet ska regeringen istället lägga förslag i linje med parternas överenskommelse.

Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Industriförbundet Metall och Svenska Kommunalarbetareförbundet kom den 4 december 2020 överens om en principöverenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd. Regeringskansliet beslutade den 11 januari 2021 om tre interna bokstavsutredningar. Utredningarnas uppdrag har varit att lämna förslag till hur principöverenskommelsen ska genomföras i de delar som rör anställningsskydd och tillhörande a-kassefrågor samt att lämna förslag till hur principöverenskommelsen ska genomföras i linje med parternas förslag i de delar som rör en ny offentlig omställningsorganisation och ett nytt och parallellt offentligt studiestöd.

Uppdraget har varit att lämna ändamålsenliga förslag för överenskommelsens genomförande och säkerställa att förslagen fungerar på hela arbetsmarknaden, både för privat och offentlig sektor.

Bokstavsutredningarna föreslår bland annat:

Arbetsrätten reformeras så att arbetsgivare får ökad flexibilitet och bättre möjlighet att anpassa kompetensen efter verksamhetens behov, samt förutsägbarhet i olika steg i en uppsägningsprocess. Arbetstagare får mer förutsägbarhet gällande olika anställningsvillkor som arbetstidsmått och anställningsformer. Arbetsgivare får bl.a. utökad möjlighet att göra undantag från turordningen och lägre kostnader vid uppsägning. Reglerna för uppsägning av personliga skäl görs tydligare och arbetsgivaren bär inte lönekostnaden vid tvister om uppsägning. Samtidigt blir det en bättre balans mellan arbetstagare med olika anställningsvillkor. Allmän visstid ersätts av särskild visstid där anställningen snabbare övergår till en tillsvidareanställning. En ny reglering gällande omreglering av arbetstagares sysselsättningsgrad (s.k. hyvling) införs.

Arbetstagare som inte omfattas av kollektivavtal kommer samtidigt att ha möjlighet att ta del av grundläggande omställnings- och kompetensstöd för att underlätta omställning till ett nytt arbete genom en ny offentlig omställningsorganisation. Den nya offentliga omställningsorganisationen ska inrättas vid Kammarkollegiet. Arbetsgivare som finansierar omställnings- och kompetensstöd genom en registrerad omställningsorganisation ska kunna få ersättning för detta.

Ett nytt offentligt omställningsstudiestöd införs i syfte att stärka arbetstagares ställning på arbetsmarknaden. Det blir väsentligen enklare för personer med arbetslivserfarenhet att utbilda sig med hjälp av ett studiestöd som med bidrag och lån för de allra flesta kommer att motsvara 80 procent av personens lön. Det innebär att yrkesaktiva får en möjlighet att studera upp till 44 veckor (motsvarande ett år) med det nya studiestödet. Individen kan därmed själv ta initiativ till kompetensutveckling och omställning för att stärka sin ställning på arbetsmarknaden. Det kommer att kunna underlätta arbetsgivares kompetensförsörjning och främja Sveriges konkurrenskraft.

Lagändringarna föreslås träda ikraft den 30 juni 2022.

Statens kostnader för förslagen

När reformerna planeras vara fullt utbyggda under 2026, beräknas den totala kostnaden motsvara cirka 11 miljarder kronor per år, uppräknad med lönesummans utveckling. Varje år kan dock både totalkostnaden och kostnaden för det nya studiestödet variera, eftersom det innehåller en del som kopplas till konjunkturutvecklingen. Reformen kommer att ingå i budgetpropositionen för 2022.

Utredning om kollektivavtalad a-kassa

Regeringen avser att enligt begäran från arbetsmarknadens parter utreda förutsättningarna för en ny kollektivavtalad arbetslöshetsförsäkring. Regeringen kommer att besluta om direktiv till en sådan utredning under sommaren 2021.

Kontakt

Jennie Zetterström
Pressekreterare hos Eva Nordmark
073-053 92 70
jennie.zetterstrom@regeringskansliet.se

Oscar Ljunggren
Centerpartiet
072-211 50 19

Elin Olofsson
Liberalerna
072-228 61 88

Caroline Wiklund
Miljöpartiet de gröna
073-709 20 29

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Farzad Golchin vald till ny styrelseledamot i Novus Group

Published

on

By

Farzad Golchin är grundare och VD för Novare Potential. Han har en lång erfarenhet inom konsult-, marknads- och affärsutveckling, en bransch han också innehaft flera roller inom. Senast arbetade han som marknadschef för Comviq.

– Att analysera och förstå sin samtid är avgörande för ledare inom alla typer av organisationer. Att få bidra till Novus utveckling, och därmed till mer faktabaserade och bättre beslut för både näringsliv och samhälle känns både viktigt och spännande, säger Farzad Golchin.

– Det är en stark och framförallt framgångsrik rekrytering. Farzads kompetens och erfarenhet kommer att vara en mycket god tillgång till Novus fortsatta utveckling, säger styrelseordförande Jan Scherman

Torbjörn Sjöström
08-535 25 820
info@novusgroup.se

Novus är Sveriges mest kända analys- och undersökningsföretag. Novus befinner sig mitt i skärningspunkten mellan alla viktiga samhällsaktörer, vilket gör att Novus har en unik kunskap och inblick i dagens allt snabbare utveckling och verklighet. Novus kan som få andra följa och analysera vår samtid, och bidra med analyser som skapar verklig förändring. Novus talar om hur det är, och vägleder aktörer i hur de kan förändra och växa.

Novus arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter frågeställning och målgrupp.

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på svenska Spotlight stockmarkets sedan juni 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alfing Seating tar plats i rampljuset med rekordorder för ombyggnaden av Avicii Arena

Published

on

By

Stockholm, 12 april 2024 – Alfing Seating tillkännager stolt att vi har säkrat vår största order någonsin genom att tilldelas det prestigefyllda uppdraget att installera teleskopläktare och stolar till ombyggnaden av Avicii Arena i Stockholm, tidigare känt som Globen.

 Avtalet, värt uppemot 40 miljoner kronor, innefattar leverans och montering av totalt cirka 12 500 sittplatser, varav cirka 7 500 fasta stolar och cirka 5 000 stolar på teleskopläktare, vilket blir en del av arenans totala kapacitet – som även kommer att öka. Den nya designen av arenan kommer att möjliggöra anpassningar för olika typer av evenemang samtidigt som förutsättningarna för akustiken förbättras för en förstklassig ljudupplevelse.

Bertil Johnson, försäljningschef på Alfing Seating, kommenterar det historiska kontraktet:

”Detta är den största ordern någonsin för Alfing sedan företaget grundades 1964. Att få vara en del av ombyggnaden av Avicii Arena är en fantastisk möjlighet för oss att visa upp vår expertis och innovation inom branschen och en betydande milstolpe för oss som bolag. Att få möjligheten att vara en del av renoveringen av en så ikonisk arena som Avicii Arena är något vi är otroligt stolta över. Vi ser fram emot att leverera högkvalitativa sittplatser som kommer att bidra till att skapa minnesvärda upplevelser för besökare i många år framöver.”

Vi har påbörjat tillverkningen i vår produktion men monteringen dröjer några månader till. Vi planerar att vara färdiginstallerade och klara för besiktning den 15 december i år

Kontakt för pressfrågor

Bertil johnson
Försäljningschef Alfing Seating
bertil.johnson@alfing.se

Spångatan 7, 343 34 Älmhult
www.alfing.se

Alfing Seating är ett svenskt varumärke under Alfing i Älmhult AB, som sedan 2021 är en del av INEV-koncernen. Stolarna utvecklas i småländska Älmhult. All produktion sker i vår egen fabrik i småländska Älmhult. Det är här vi ritar, bockar plåt, lackerar och designar alltifrån hörsalsstolar till teleskopläktare och fasta läktarstolar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

dormakaba lanserar brandsäker batterilösning för dörrautomatiker

Published

on

By

Sverige, 18 april 2024 – Nu lanserar dormakaba, en global aktör inom dörr- och accesslösningar, en brandsäker batteribackup för slagdörrsautomatiker. Batterilösningen har genomgått rigorösa tester på forskningsinstitutet RISE, för att säkerställa att batteriet inte bidrar till spridning av brand.

– Batteribackupen är en säkerhetslösning som garanterar att dörrautomatiken inte slås ut vid ett eventuellt strömavbrott. Vår lösning har även genomgått ett fullskaligt brandmotståndstest, säger Anders Sandgren, produktägare Access Automation Solutions Scanbalt dormakaba.

Det är de välkända slagdörrsautomatikerna ED100 och ED 250 som nu kompletteras med en integrerad batteribackup (ED UPS) för att säkerställa strömförsörjningen även vid strömavbrott. Batteribackupen har testats av RISE (Research Institute of Sweden), och resultatet visar på att ED UPS med integrerat batteri är brandsäker och att dörren bibehåller sin integritet i händelse av brand.
 

– Tanken på att montera ett batteri i omedelbar närhet till en brandcell kan väcka oro. Därför har vi låtit RISE genomföra ett brandscenario med en medeltemperatur på över 800 grader. Testet gick mycket bra, och visade att batteriet inte orsakar spridning av brand, säger Anders Sandgren.

Monteringskittet och det uppladdningsbara litiumjärnfosfatbatteriet (LiFEPO4) har utvecklats speciellt för dormakabas slagdörrsautomatik ED100/250. Det integreras med dörrautomatiken som en förlängning av täckkåpan, vilket möjliggör en snabb och kostnadseffektiv installation av batteriet, samtidigt som det minimerar behovet av att dra kostsamma kablar till en extern enhet. Batteriets livslängd är estimerad till sex år, vilket även innebär betydande besparingar på onödiga batteribyten jämfört med vanligt förekommande batterier på marknaden.

– I och med lanseringen av den brandtestade batteribackupen har vi utvecklat en konkurrenskraftig produkt som erbjuder kunderna ett betydande mervärde när det gäller säkerhet och hållbarhet. Vi är stolta över att kunna erbjuda denna innovativa lösning och ser fram emot ett positivt mottagande på den nordiska fastighetsmarknaden, säger Marcus Täck, VP Marketing and Product Management Central & North Europe.

Presskontakt

Inga Hedman, Head of Marketing Communications Scanbalt

Tel: +46(0) 702097620

Mail: inga.hedman@dormakaba.com

Om dormakaba

dormakaba är en ledande leverantör på världsmarknaden för accesslösningar. Bolaget har återuppfunnit innebörden av access och sätter nya branschstandarder för intelligenta system och hållbara lösningar för fastighetens hela livscykel. Med ca.16 000 medarbetare och en stark kompetensbas världen över stöttar dormkaba, tillsammans med sina distributörer, kunder i över 130 länder. Produkter, lösningar och tjänster är utvecklade för att enkelt integreras i fastigheters ekosystem och skapar säkra och hållbara platser där människor kan röra sig sömlöst.

dormakaba är noterad vid SIX Swiss Exchange och har sitt huvudkontor i Rümlang nära Zürich (Schweiz) och omsatte 2.8 milliarder CHF under verksamhetsåret 2022/23.

SIX Swiss Exchange: DOKA

I Norden har dormkaba regionala säljkontor i Sverige (Stockholm, Eskilstuna, Malmö), Danmark (Köpenhamn), Norge (Oslo, Drammen, Sandnes) och Finland (Helsingfors). Regionen betjänas utifrån det europeiska centrallagret i Wuppertal (Tyskland), samt lokallager i Drammen och Eskilstuna.  

Mer information på www.dormakaba.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.