Marknadsnyheter
FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari – december 2020
Pressmeddelande, Borås 26 februari 2021
Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.
FJÄRDE KVARTALET 2020
- Nettoomsättningen uppgick till 993,3 MSEK.
- Bruttomarginalen uppgick till 52,1 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 75,5 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 7,6 procent.
- Justerad EBITA uppgick till 99,4 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 10,0 procent.
- Justerad EBITDA uppgick till 121,8 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 12,3 procent.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 89,4 MSEK.
- Operativt kassaflöde uppgick till 72,1 MSEK.
- Likvida medel uppgick till 320,7 MSEK.
HELÅRET 2020
- Nettoomsättningen uppgick till 3 174,9 MSEK.
- Bruttomarginalen uppgick till 47,3 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 58,0 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 1,8 procent.
- Justerad EBITA uppgick till 290,2 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 9,1 procent.
- Justerad EBITDA uppgick till 381,5 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 12,0 procent.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 131,4 MSEK.
- Operativt kassaflöde uppgick till 95,1 MSEK.
- Likvida medel uppgick till 320,7 MSEK.
Kommentar från VD i FNG Nordic AB (publ)
I kvartal 4 fortsätter Ellos Group på den inslagna linjen vi har sett under året med betydande ökningar både i försäljning och resultat. Den här utvecklingen gäller hela kvartalet där höjdpunkten var Black Week där försäljningen ökade med nära 50% trots att rabattnivåerna var lägre än föregående år. Under året har vi välkomnat ett stort antal nya kunder och bara under Black Week valde över 100 000 nya kunder att handla från något av våra varumärken. Våra web-sidor hade mer än 8 miljoner besök under veckan. En viktig förklaring är de betydande satsningar inom IT och logistik som Ellos Group gjort för att skapa en smidig, personlig och enkel shoppingupplevelse online. Under kvartal 4 uppgick den justerade EBITA-marginalen till 10,0% och den justerade EBITDA-marginalen till 12,3%.
För helåret ökar försäljningen med 18%. Utvecklingen har under året varit väldigt stark i hemsegmentet, vilket vi har sett under en längre tid men under 2020 så har kategorien fått en extra skjuts av Covid-19 pandemin vilken har fått många kunder att spendera mycket tid i hemmet. Även sport och elektronik har varit framgångsrika kategorier under året. Kläder och mode har påverkats negativt av Covid-19 då man inte går på fest och träffar vänner och bekanta i samma utsträckning som vanligt och då inte köper festbetonade kategorier som klänningar och toppar på samma sätt som innan pandemin. Även badkläder har varit utmanande då resandet utomlands har minskat kraftigt. Även om vardagskläder och produkter i en avslappnad stil med hög komfort, tillsammans med sport- och fritidskläder har gått bra under året, så räcker inte det för att väga upp tapp på mer festbetonade kategorier såsom klänningar och toppar samt bad- och strandkläder.
Då 2020 blev ett mycket framgångsrikt år fick samtliga anställda i december en extraordinär bonus på 5 000 kronor. Kostnaden för den här bonusen belastar resultatet i kvartal 4. Justerad EBITA för helåret landar på 290,2 MSEK med en marginal på 9,1%. Samma siffror för justerad EBITDA är 381,5 MSEK och 12,0%. Samtidigt som affärsrörelsen uppvisar ett starkt resultat har 2020 varit ett år då vi har blickat framåt och implementerat en mängd projekt som stärker kundupplevelsen, vår operativa förmåga samt möjligheten att erbjuda kunder utanför Norden våra produkter. I början av året lanserade vi en ny funktion för finansiella tjänster, Elpy, som är en digital, mobil och skalbar plattform som underlättar vid inköp och betalning av varor. Elpy har bl.a möjliggjort att även Stayhard och Homeroom kan generera intäkter från finansiella tjänster. I februari invigde vi en ny lagerlokal för möbler och andra stora hemprodukter i Borås. Den nya lagerlokalen har inneburit en möjlighet till fortsatt tillväxt, effektivare arbetssätt, konsolidering av lagerplatser samt bättre serviceerbjudande till kund.
Under året har vi också lanserat nya e-handelssajter för Ellos, Jotex och Homeroom som innebär att kunden får en snabbare, enklare och mer inspirerande användarupplevelse som är designad för mobilen. Kunderna erbjuds en ökad användarvänlighet och personalisering som förbättrar relevansen för varje enskild kund. I slutet av året tog vi ett viktigt steg i vår strategi när vi lanserade ett av våra varumärken utanför Norden. Första steget i expansionen var att lansera Jotex i Tyskland och Polen i december 2020 samt Holland och Österrike i början av 2021. Baserat på starten så ser det mycket lovande ut.
FNG Nordic AB ingår i den belgiska FNG- koncernen och ett flertal av de belgiska och nederländska bolagen inom FNG-koncernen lämnade i juli in begäran om att försättas i konkurs. FNG Nordic AB och Ellos Group omfattas inte av dessa händelser. Som en följd av konkurserna inom FNG kommer det tänkta inköpssamarbetet inte att kunna genomföras. Med anledning av detta gjorde koncernen en reservering om 158,6 MSEK som motsvarar det förskott på varor och uppstartskostnad som betalades. Detta belopp belastar rörelseresultatet men behandlas som en post av engångskaraktär i Justerad EBITA och Justerad EBITDA. Kassaflödet för året belastas fullt ut av dessa betalningar.
Trots ovan nämnda betalningar så uppvisar Ellos Group ett positivt operativt kassaflöde för helåret med 95,1 MSEK. Nettoskulden sjunker under året till 1 134 MSEK vilket innebär att likviditeten är stark med en odragen rörelsekredit och 320,7 MSEK i likvida medel.
Med ett starkt år bakom oss och ett positivt momentum ser vi med spänning fram emot fortsättningen på 2021.
Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ).
För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05
__________________________________________________________
Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 februari 2021 kl 18.00 CEST.
OM ELLOS GROUP
Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Läs mer på www.ellosgroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke