Marknadsnyheter
FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari – juni 2020
Pressmeddelande, Borås 31 augusti 2020
Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.
ANDRA KVARTALET 2020
- Nettoomsättningen uppgick till 763,1 MSEK.
- Bruttomarginalen uppgick till 54,7 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 105,7 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 13,9 procent.
- Justerad EBITA uppgick till 104,8 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 13,7 procent.
- Justerad EBITDA uppgick till 128,0 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 16,8 procent.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13,6 MSEK.
- Operativt kassaflöde uppgick till 8,2 MSEK.
- Likvida medel uppgick till 202,7 MSEK.
HALVÅRET 2020
- Nettoomsättningen uppgick till 1 403,6 MSEK.
- Bruttomarginalen uppgick till 52,1 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 81,0 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 5,8 procent.
- Justerad EBITA uppgick till 105,7 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 7,5 procent.
- Justerad EBITDA uppgick till 151,4 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 10,8 procent.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -37,0 MSEK.
- Operativt kassaflöde uppgick till -52,0 MSEK.
- Likvida medel uppgick till 202,7 MSEK.
Kommentar från Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ)
Q2 blev ett starkt kvartal för Ellos Group vilket också indikerades i Q1-rapporten. Nettoomsättningen landade på 763,1 MSEK med en justerad EBITDA på 128,0 MSEK, vilket motsvarar en EBIDTA-marginal på 16,8 procent. Som jämförelse var justerad EBIDTA för det första kvartalet 23,4 MSEK.
Det finns flera faktorer bakom denna positiva utveckling. Mer än 280 000 nya kunder upptäckte våra varumärken under andra kvartalet, vilket är en ökning med 40 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen inom heminredning tillsammans med andra produktkategorier kopplade till kundernas ökade tid i hemmet utvecklades bra med en betydande tillväxttakt under kvartalet. Försäljningen av skor och kläder förbättrades gradvis under kvartalet. Åtgärderna för prissänkningar och kostnadseffektiv marknadsföring som implementerades under första kvartalet, där vi såg positiva effekter redan i april, har fortsatt under andra kvartalet.
Nettoskulden uppgick till 1 246 MSEK vid slutet av kvartalet, vilket innebär att likviditetspositionen förblir solid med den revolverande kreditfaciliteten fortfarande outnyttjad och 203 MSEK i likvida medel.
Den utvidgade hållbarhetsrapporten för 2019 publicerades den 8 juni. Vi är stolta över de framsteg som vi har gjort på en rad områden: 87 procent hållbar bomull, 43 procent kvinnliga chefer och 98 procent täckning av leverantörsinspektionsprotokoll. För Ellos Group är hållbarhet en naturlig och värdeskapande del i koncernens vardagliga verksamhet. Hållbarhet och ett långsiktigt perspektiv är ledstjärnor som utmanar oss att vara innovativa, nyfikna och transparenta. Samtidigt skapar det värde till våra kunder, anställda, affärspartners, ägare och till de samhällen vi verkar i. Vi vill bidra till en bättre värld för framtida generationer och strävar efter att skapa en affär som en del av lösningen.
Den 2 juli meddelade Ellos Group att verksamheten kommer att utvidgas i Europa. Det är varumärket Jotex som vid årets slut kommer att lanseras i Tyskland, Holland och Belgien samt i början av 2021 i Polen. Detta är en fortsättning på det senaste årets framgång med erbjudanden inom heminredning.
Att i egen regi lansera våra egna varumärken utanför Norden är ett viktigt steg i Ellos Groups strategi. Med en skalbar modell, samma kommersiella plan, onlinebutik och unika sortiment kan vi med relativt enkla medel expandera på ytterligare marknader och lägga till ytterligare varumärken i Europa.
För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel +46(0)33 16 08 05
__________________________________________________________
Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 aug 2020 kl 18.00 CEST.
OM ELLOS GROUP
Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder.
Läs mer på www.ellosgroup.com
Marknadsnyheter
Räddningstjänsten Storgöteborg, RSG, vidtar åtgärder efter visselblåsning
Den 19 november meddelar Räddningstjänsten Storgöteborg att förbundsdirektör och räddningschef tillfälligt tas ur tjänst i samband med en pågående utredning efter en visselblåsning.
Anmälan har mottagits enligt RSG:s visselblåsarsystem, som är en viktig del av vårt arbete för att säkerställa att det inte förekommer missförhållanden på vår arbetsplats. För att garantera en oberoende och rättvis granskning av det som framkommit, har RSG beställt en extern utredning ledd av en oberoende part.
För att skydda integriteten i utredningen och av respekt för de inblandade, kan vi för närvarande inte ge ytterligare kommentarer kring detaljerna i ärendet. Vi vill betona att detta är en tillfällig åtgärd som vidtas för att garantera en rättvis och objektiv process.
– Vi tar alla anmälningar av denna karaktär på största allvar och agerar alltid i enlighet med våra värderingar och riktlinjer, säger Ingrid Andreae, ordförande för RSG:s förbundsstyrelsen. Vårt uppdrag är att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser och det kommer vi fortsätta att göra även nu. Vårt operativa arbete påverkas inte. Vi kommer utföra vårt uppdrag så att de vi är till för kan fortsätta känna sig trygga.
Under tiden utredningen pågår är Ingrid Andreae, som ordförande i RSG:s styrelse ytterst ansvarig och ställföreträdande räddningschef, Per Nyqvist, blir nu tillförordnad räddningschef.
-Vi är medvetna om att denna situation väcker frågor, och vi arbetar för att hantera detta ärende med största möjliga noggrannhet och skyndsamhet, men just nu har vi ingen mer information att ge, säger Ingrid Andreae.
Presskontakt Anna Dyne 031-335 27 58
Marknadsnyheter
Tre nya turistpass förenklar resandet i Sydkorea för internationella turister
Tre nya turistpass öppnar upp Sydkorea för internationella turister och ger tillgång till enkla och prisvärda transporter i hela landet samt förmånliga rabatter.
För att göra biljettköp och resande enklare och mer kostnadseffektivt för internationella turister, har tre nya turistpass lanserats i Sydkorea. Turistpassen ger smidig tillgång till kollektivtrafik samt rabatter på sevärdheter, shoppingmöjligheter och restauranger. Passen underlättar för resenärer som vill uppleva Sydkoreas kultur och upptäcka landets historiska sevärdheter. Passen kan köpas var för sig eller kombineras för att maximera möjliga förmåner.
Korea Tour Card – Nationellt turistpass för enklare resor och rabatter
Korea Tour Card är designat för att underlätta biljettköp och resor för internationella turister som planerar att resa runt i hela Sydkorea. Med turistpasset kan användare enkelt betala på tunnelbanor, bussar, taxi och AREX (flygplatsexpressen till Incheon International Airport). Dessutom erbjuder kortet tillgång till rabatter på över 200 sevärdheter, shoppingmöjligheter och restauranger i hela landet. Korea Tour Card är ett fysiskt kort som finns att köpa på Incheon International Airport, Tmoney-anslutna butiker, samt genom varuautomater på AREX-stationerna. Kortet kostar 4 000 KRW och kan sedan laddas med upp till 500 000 KRW.
BUSAN Pay – Ett regionalt kort för turister i Busan
Resenärer till Busan kan dra fördel av nya BUSAN Pay, det första regionala turistpasset för utländska turister i Busan. Genom att ladda ner BUSAN Pay-appen till mobiltelefonen och registrera ett förbetalt kort som kan hämtas på turistinformationscenter eller banker, får resenärerna tillgång till en digital guidebok, restaurangtips och exklusiva rabatter. I appen kan användare även köpa dagkort för tunnelbanan och det populära turistkortet Visit Busan Pass, vilket öppnar upp för ännu fler förmåner och rabattmöjligheter.
Climate Card Tourist Pass – Det miljövänliga transportpasset för korttidsresenärer i Seoul
Den 1 juli 2024 lanserade Seoul Metropolitan Government det nya Climate Card Tourist Pass, ett miljövänligt transportalternativ för internationella turister på kortare besök i Seoul. De nya turistpassen erbjuder obegränsad tillgång till Seouls lokaltrafik till förmånliga priser. Turistpassen erbjuds i fem varianter: 1-dagspass (5 000 KRW), 2-dagarspass (8 000 KRW), 3-dagarspass (10 000 KRW), 5-dagarspass (15 000 KRW) och 7-dagarspass (20 000 KRW). Turistpassen är fysiska kort som kan köpas på turistinformationscenter, i närbutiker vid tunnelbanestationer samt på stationerna längs tunnelbanelinje 1, 8 och 9. Climate Cart Tourism Pass kan också användas för korttidshyra av Seouls populära stadscyklar Ttareungi.
KTO Sweden+46855569180koreatourismsweden@aviareps.com
Korea Tourism Organization (KTO) är den officiella turistorganisationen i Republiken Korea (Sydkorea). KTO har sitt huvudkontor i Korea och är indelat i 5 divisioner, 16 avdelningar och 52 center/team. Den har också 9 inhemska kontor och 33 utlandskontor.
KTO strävar efter att öka medvetenheten om och det globala intresset för Korea som ett dynamiskt och spännande turistmål. Detta innebär att man främjar en balanserad turism i alla regioner och lyfter fram olika teman, inklusive historia, kulturarv, natur/äventyr, mat och den koreanska vågen (Hallyu). Organisationen strävar också efter att stödja tillväxt och innovation inom hela turistnäringen och förbättra kvaliteten och variationen på de turistupplevelser som erbjuds, samtidigt som man stärker fokus på ansvarsfulla och hållbara metoder inom hela sektorn.
Taggar:
Marknadsnyheter
Varning inför Black Week: Barnfamiljer köper ofta laddbar elektronik utanför EU, men alltför få vidtar säkerhetsåtgärder
1 av 6 barnfamiljer och unga hushåll har köpt produkter med laddbara batterier utanför EU det senaste året. När julhandeln nu inleds är det stor risk att ännu fler köper laddbara produkter som inte är säkra. 5 av 6 barnfamiljer och hushåll under 40 år vidtar inga säkerhetsåtgärder när de laddar.
– I samband med Black Week börjar julhandeln. För att få budgeten att räcka till är det frestande att köpa julklappar utanför EU. Då är det viktigt att kolla så att laddbara produkter är CE-märkta. Antalet bränder som har startat i batterier har ökat de senaste åren. Batteribränder kan få förödande effekter eftersom de i många fall blir explosionsartade och svåra att släcka, säger Per Ångman, brandskadespecialist på LF Västernorrland
Julhandeln rivstartar med Black Friday och Cyber Monday och står för en betydande del av konsumenters inköp av sällanköpsvaror, till exempel elektronik med laddningsbara batterier. Undersökningen som har genomförts på uppdrag av Länsförsäkringar visar att en stor del av de unga hushållen och barnfamiljerna e-handlar från länder utanför EU för att köpa laddningsbara produkter, vilket kan innebära en stor risk.
– Många familjer och unga hushåll köper produkter med laddningsbara batterier utanför EU. Det finns en risk att det blir en tråkig julklapp eftersom dessa produkter inte är lika säkra som CE-märkta produkter. Det är alltid viktigt att tänka på brand- och säkerhetsrisker när man laddar batterier, säger Per Ångman.
Länsförsäkringars tips för säker batteriladdning hemma
- Använd bara originalladdare och CE-märkta produkter.
- Ladda aldrig ett skadat batteri, kontrollera att batterierna är hela varje gång du laddar.
- Misstänker du att batteriet har skadats eller fått stötar, förvara batteriet på en säker plats.
- Laddare inklusive kablar ska vara i gott skick, rena och fria från damm och smuts.
- Ha uppsikt över laddningen, lämna inte batterier på laddning över natten eller vid längre frånvaro.
- Känn på batteriet så att det inte blir för varmt under laddning.
- Ladda inte i närheten av brännbart material.
- Ladda aldrig i allmänna utrymmen (såsom trapphus, loftgångar och förråd) eftersom det ofta finns brännbara saker i förråden och att trapphus och loftgångar är utrymningsväg.
- Ladda inte så att du blockerar din väg ut från bostaden.
Läs mer här
https://www.lansforsakringar.se/privat/forsakring/forebygga-skador/brander/ladda-batteri/
Fakta om undersökningen
Undersökningen som Xtreme Insight genomfört bland svenska villa- och radhusägare mellan 20–69 år visar att skillnaden mellan äldre och yngre är stor. 15 procent av de tillfrågade mellan 20 och 39 år har köpt produkter med laddbara batterier utanför EU, medan 9 procent mellan 50–59 år och 6 procent mellan 60–69 år har gjort det. Samtidigt uppger 24 procent av de tillfrågade i åldrarna 50 till 69 år med laddningsbara batterier hemma, att de vidtagit säkerhetsåtgärder, medan endast 15 procent av de mellan 20–39 år har gjort det.
För ytterligare information, kontakta gärna:
Per Ångman
Brandskadespecialist
LF Västernorrland
Telefon: 0611-36 53 77
per.angman@lfy.se
Lovisa Lahi
Pressansvarig
LF Västernorrland
Telefon: 060-19 85 61
Mobil: 079-098 78 60
lovisa.lahi@lfy.se
Lokal statistik och expertkommentarer:
Våra experter finns på plats på våra kontor i Sundsvall och Härnösand och kan bidra med lokal statistik samt kommentera aktuella händelser eller svara på frågor inom sina specialistområden. Vi har lokala experter inom privatekonomi, försäkring, pension, bostadsmarknaden, naturskador, trafikskador, brandskador, vattenskador, personskador och skadedjur. Kontakta våra experter direkt
LF Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. Sedan 1844 har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Sundsvall och Örnsköldsvik. 2023 bytte vi namn från Länsförsäkringar Västernorrland till förkortningen LF Västernorrland.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke