Connect with us

Marknadsnyheter

Fokus på personalen har hjälpt Scionova att växa

Published

on

Teknikkonsultbolaget Scionova har vuxit rejält under de senaste åren. En av framgångsfaktorerna är att de har personalen i fokus. En annan att de lyft blicken och börjat jobba mer strategiskt. För att sätta sina långsiktiga mål fick företaget hjälp av Business Region Göteborg.

Scionova utvecklar och levererar uppkopplade produkter och tjänster till allt från bilindustrin till våra smarta hem. De har också specialiserade konsulter som sitter på plats hos kunder. 2017 bestod företaget av 12 personer och i dag är de 40.

Henrik Sjöström är vd och började jobba på Scionova 2014. I samma veva gick företaget också med i Business Region Göteborgs tillväxtprogram. Här har de bland annat hittat coacher och nätverk samt möjlighet att gå kurser i allt från ekonomistyrning till ledarskap.

– Vi har försökt vara med på så mycket vi bara kan. Business Region Göteborg är bra på att förmedla kontakter och har varit en stor nytta för oss. Just nu får jag till exempel ett bollplank i form av en vd-coach och ett vd-nätverk. Det är skönt att ha någon att bolla med och att höra hur andra har löst saker, säger Henrik Sjöström.

Fick hjälp med att sätta mål

Att Scionova har haft samma kontaktperson, Charlotta Johansson, hos Business Region Göteborg under hela resan har varit en stor fördel.

– Charlotta har varit väldigt bra och bryr sig verkligen om bolaget. Eftersom hon har varit med oss hela vägen känner hon oss väl och kan lättare se och förstå vad vi har för behov.

Ett sådant behov var till exempel att sätta en ordentlig strategi. Efter flera år med fullt fokus på att växa och bli fler behövde Scionova lyfta blicken och titta på den större bilden – att hitta sitt varför.

De som grundade företaget är ingenjörer och ingen av oss hade någon större erfarenhet som bolagsbyggare. Därför behövde vi hjälp med att få ordning på organisationen och att sätta våra långsiktiga mål. När man även sitter som utförare blir det svårt att själv komma fram till målen. Att vi hade en extern person som stöd var därför jättevärdefullt, menar Henrik.

Scionova är en fantastisk sparringpartner, vetgiriga, vill lära sig nytt och redo att implementera. Henrik och teamet har alltid varit intresserade av att utvecklas och växa, det är väldigt roligt att följa Scionovas resa, säger företagsrådgivaren Charlotta Johansson.

Utmaning att vara ensam

Efter strategiarbetet, som de gjorde för fem år sedan, har företaget även gjort en omorganisation och tillsatt en ledningsgrupp. De har även anställt personer på flera viktiga positioner – en försäljningschef, en leveransansvarig för inhouse-projekt samt en person med ansvar för kultur, employer branding och talent branding.

– Det var en utmaning de första åren, när jag var ensam och fick göra mycket själv. Jag blev en bromskloss när jag inte hann med allt. Nu när vi har fått in mer folk kan vi ge tid och kraft åt alla områden samtidigt.

Personalen viktig pusselbit

Förutom organisationen, har personalen och kulturen varit viktiga pusselbitar för det växande företaget. En utmaning för många konsultföretag är att lyckas skapa en vi-känsla och få medarbetarna att känna tillhörighet med företaget där man är anställd. Scionova är inget undantag, men de försöker bland annat se till att ha flera av sina konsulter hos samma kund. De har även skapat en inhouse-verksamhet där de anställda får möjlighet att jobba tillsammans.

– Det är tack vare arbetet med vår kultur som vi har kunnat växa så mycket. Vårt värde ligger ju helt hos våra anställda. Vi vill få till en miljö där folk vill jobba och känner sig välkomna. Det är en av våra stora USP:ar och ett sätt för oss att sticka ut jämfört med andra konsultföretag. Vi försöker agera som ett litet bolag så länge vi bara kan, vi är transparenta och tar snabba beslut. De anställda har stor påverkan, både på vad de själva vill göra och hur bolagets riktning ska se ut.

Hur ser målet ut framåt?

–  Vi ser en årlig tillväxttakt på cirka 20 procent. Vi planerar också för att ta oss in på ett nytt område, vilket det är vet vi inte riktigt än. Men vi ska investera i kompetens och tid samt växa organiskt med vinst. Vi vill kunna göra fler saker än vi hinner i dag.

Henriks tips för att få till en bra arbetsplats:

  • Låt rekryteringsprocessen ta tid. Det är viktigt att hitta rätt medarbetare, både kulturmässigt och kompetensmässigt.
  • Skapa en flexibel arbetsplats. Man ska själv kunna ha kontroll över sitt jobb och sin vardag.
  • Låt de anställda få arbeta med det de är bäst på och tycker är roligt.
  • Se till att ha många kulturbärare på företaget.

Läs mer om vårt tillväxtprogram och hur du som ledare av ett litet eller medelstort företag i Göteborgsregionen kan jobba smartare och mer strategiskt

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till digital presentation. Kommentarer till utfall i nyemission.

Published

on

By

Fredagen den 17 maj, kl. 10:30 – 11:00 hålls en webbsänd presentation av Bolagets VD Hans Wallin med kommentarer till den nyligen avslutade nyemission som VibroSense genomfört, samt en uppdatering av Bolagets planer för den närmaste framtiden. I samband presentationen ges möjlighet att ställa frågor.

Klicka på länken för att registrera deltagande. Registreringen bekräftas via epost som innehåller en länk för att ansluta till konferensen.

https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_YaEhfJA-TD22s1d9XIOoSg

Deltagare kan ställa frågor skriftligt via en chat som öppnas i anslutning till presentationen.
Presentationen kommer hållas på svenska, men det går också bra att ställa frågor på engelska.

Kontakt
Hans Wallin, VD VibroSense Dynamics AB
Tel: +46 40 88 026
E-post: info@vibrosense.com
www.vibrosense.se

“The new Gold Standard for reliable
detection of nerve damage”

Om VibroSense Dynamics AB (publ)
VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och säljer medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter. Metoden går ut på att mäta och kvantifiera förmågan att känna vibrationer vid flera frekvenser. Bolagets kunder är diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare.
Vår vision är att bolagets produkter ska vara ett standardinstrument vid alla neurologiska undersökningar för att upptäcka tidiga tecken på förändringar i känseln så att patienter och deras vårdgivare kan sätta in förebyggande åtgärder som förhindrar, reducerar eller fördröjer uppkomsten av nervskador i händer och fötter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Asia publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Nordic Asia Investment Group 1987 AB (”Nordic Asia” eller ”bolaget”), ett svenskt investmentbolag med fokus på den kinesiska konsumentmarknaden, publicerar idag sin årsredovisning för räkenskapsåret 2023.

Årsredovisningen är bifogad i pressmeddelandet och kan även laddas ner på bolagets hemsida, https://nordicasiagroup.com/investerarrelationer/rapporter-presentationer.

För frågor hänvisas till

Yining Wang, VD

Telefon: +46 (0) 76 286 43 46

E-post: yining@nordicasiagroup.com

Certified Adviser

Aktieinvest FK AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på telefon: +46 8 506 517 03 samt e-post: rutger.ahlerup@aktieinvest.se

Om Nordic Asia

Nordic Asia Investment Group 1987 AB (”Nordic Asia”, ”bolaget”) är ett svenskt investmentbolag som avser att identifiera och långsiktigt äga en koncentrerad investeringsportfölj i marknadsledande bolag med exponering mot den växande inhemska konsumentmarknaden i Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid årsstämma i Medivir den 7 maj 2024

Published

on

By

Medivir Aktiebolag (publ) har idag den 7 maj 2024 hållit årsstämma. Årsstämman genomfördes med fysisk närvaro av aktieägare och med möjlighet för aktieägare att utöva sin rösträtt genom förhandsröstning (poströstning). Årsstämman i Medivir Aktiebolag (publ) fattade följande beslut:

Fastställande av resultat- och balansräkningar samt ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör
Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningarna för år 2023 och de personer som varit styrelseledamöter respektive verkställande direktör beviljades ansvarsfrihet för 2023 års förvaltning.

Resultatdisposition
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bolagets resultat balanserades i ny räkning.

Ersättning till styrelsen och revisor
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvodet ska uppgå till sammanlagt högst 1 990 000 kronor årligen med följande fördelning. Ordföranden ska ersättas med 690 000 kronor och övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget ska ersättas med vardera 260 000 kronor. Vidare ska revisorsarvode utgå enligt godkänd räkning inom ramen för offert.

Val av styrelse och revisor
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter och att bolaget ska ha en revisor utan suppleanter.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av Uli Hacksell, Lennart Hansson, Bengt Westermark, Yilmaz Mahshid och nyval av Angelica Loskog och Anna Törner till styrelseledamöter. Uli Hacksell omvaldes som styrelsens ordförande.

Revisionsbolaget Grant Thornton AB omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag och styrelsens rekommendation, till bolagets revisor.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade att anta nya riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare, i enlighet med styrelsens förslag.

Styrelsens ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna den av styrelsen framlagda ersättningsrapporten.

Emissionsbemyndigande
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier till ett antal som sammanlagt inte överstiger 20 procent av totalt antal utestående aktier i bolaget efter utnyttjande av bemyndigandet.

Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen flexibilitet i arbetet med att säkerställa att bolaget på ett ändamålsenligt sätt kan tillföras kapital för finansieringen av verksamheten. Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på marknadsmässiga villkor.

Långsiktigt incitamentsprogram i form av aktiematchningsprogram (LTIP 2024)
Årsstämman beslutade slutligen, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett långsiktigt incitamentsprogram i form av ett aktiematchningsprogram för nyckelpersoner (LTIP 2024), innefattande beslut om bemyndigande för styrelsen att öka bolagets aktiekapital med högst 850 000 kronor genom emission av högst 1 700 000 C-aktier och att besluta om återköp av samtliga utestående C-aktier samt överlåtelse av egna aktier till deltagarna i enlighet med villkoren för LTIP 2024 och i marknaden.

För ytterligare information om besluten hänvisas till kallelsen som finns tillgänglig på bolagets hemsida, www.medivir.se.

För mer information, vänligen kontakta
Magnus Christensen, finanschef
Telefon: 08 5468 3100

E-mail: magnus.christensen@medivir.com

Om Medivir
Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en smart kemoterapi som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.