Connect with us

Marknadsnyheter

Folksam och Unizon tänder hjärta för att uppmärksamma våld mot kvinnor

Published

on

Svartsjuka, kontroll, psykisk terror, hot, slag och mord. Våld mot kvinnor pågår bakom stängda dörrar, dygnet runt, året om. Idag, på Orange Day, uppmärksammar Folksam frågan tillsammans med Unizon.


Foto: Magnus Länje

 

Idag, den 25:e november tänder Folksam tillsammans med Unizon ett orange hjärta på fasaden till Folksams huvudkontor på Södermalm i Stockholm. Detta görs för att uppmärksamma Orange Day, den Internationella dagen mot våld mot kvinnor. En av tre kvinnor i världen utsätts för fysiskt eller sexuellt våld under sin livstid. Mäns våld mot kvinnor och flickor är ett brott mot de mänskliga rättigheterna och ett folkhälsoproblem sträcker sig över lands-, klass- och åldersgränser.

Unizon föreläser för Folksams anställda

Folksams medarbetare möter dagligen människor som utsatts för olika övergrepp. För att ytterligare belysa ämnet och ge Folksams anställda verktyg att förstå och motverka mäns våld mot kvinnor, kommer man erbjuda cirka 3500 medarbetare en föreläsning med Unizons ordförande Olga Persson. Olga är en av landets ledande experter och ledare i arbetet mot mäns våld mot kvinnor. Unizon är Sveriges största stödorganisation för våldsutsatta kvinnor, och samlar 150 medlemsorganisationer som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. 2023 hade jourerna över 200 000 stödsamtal, det innebär ett stödsamtal var tredje minut.

Föreläsningen kommer att fokusera på de olika aspekterna av mäns våld mot kvinnor, inklusive psykiskt, fysiskt, sexuellt och ekonomiskt våld. Den kommer också att belysa de strukturella och samhälleliga faktorer som bidrar till våldet, samt ge konkreta exempel på hur företag och individer kan bidra till att förebygga och motverka detta våld.

– Våld mot kvinnor är något som berör oss alla, och vi har alla ett ansvar att agera, vi hoppas att vårt initiativ kan inspirera andra att ta ställning och bidra till en positiv förändring. Vi var det första försäkringsbolaget att inkludera skydd mot våld i nära relation, men vi vill göra mer. Genom att utbilda våra medarbetare kan vi skapa en tryggare arbetsmiljö, bättre förståelse för de kunder som vi möter som drabbas och bidra till ett samhälle där våld mot kvinnor inte tolereras, säger Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på Folksam.

Föreläsningen är en del i Folksams arbete för att uppmärksamma frågan och hjälpa de som utsätts. Folksam kommer även att förbättra sina villkor i hemförsäkringen så att det från årsskiftet räcker med ett intyg från en jour eller skyddat boende för att få ersättning om man behöver lämna en våldsam relation akut. Under året har Folksam även lyft frågan om skydd mot våld i hemmet vid en social dialog som anordnades av AMICE där Folksam uppmanade fler europeiska försäkringsbolag att införa liknande skydd som det Folksam erbjuder sina kunder.

– Att stora företag och arbetsgivare tar ansvar och på olika sätt bidrar till att kvinnor och barn får leva fria från mäns våld är viktigt. Fler och fler ser det som en viktig del i sitt sociala hållbarhetsarbete, och som viktigt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Genom att synliggöra problemet och utbilda sina anställda gör företag som Folksam stor skillnad – för om vi ska förändra machoattityder, porrkultur och stoppa mäns våld behöver vi göra det tillsammans, säger Olga Persson, förbundsordförande på Unizon.

För ytterligare information, kontakta Folksams pressavdelning:
Telefon: 08-27 20 40
E-post: press@folksam.se

Kontakt Unizon: pressekreterare Nina Ljungberg
Telefon: 0739243492
E-post: nina.ljungberg@unizon.se

Om Orange Day
25:e november är FN:s internationella dag för avskaffandet av våld mot kvinnor. Runt om i Sverige och världen uppmärksammas flickors och kvinnors rätt att leva fria från våld, bland annat med ljusmanifestationer och genom att lysa upp byggnader i orange. Dagen inrättades 1999

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snart dags för första Husmanskostens Dag – den 26 februari

Published

on

By

Nu är det bara drygt en vecka kvar till den 26 februari och den första upplagan av Husmanskostens Dag. På en presslunch på Restaurangakademien under måndagen var stämningen hög bland initiativtagarna och projektets partners:

– Allt fler svenskar älskar att laga mat, nu är det dags att de återupptäcker husmanskosten, sa Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell.

(Gruppbild fr v: Peter Kjellberg, Fredrik Eriksson, Mikael Einarsson, Carl-Jan Granqvist, Karsten Thurfjell, Marcus Ekman, Pontus Frithiof. Foto: Johan Marklund)

Husmanskostens Dag är ett initiativ som startades av Pontus Frithiof i höstas och som på kort tid har fått många följare och partners runt om i landet. Redan nu är den 26 februari inskriven i den svenska temakalendern, och fler än 600 restauranger liksom ICA centralt har aviserat att de kommer att delta i dagen.

I måndags var det dags för den officiella introduktionen av dagen med en presslunch (blodpudding) på Restaurangakademien i Stockholm.

– Detta är ingen vanlig presslunch, säger Peter Kjellberg från White Guide, en av personerna bakom Husmanskostens Dag.

– Vi har ingen vara eller tjänst att sälja, utan vi är en grupp passionerade individer som har investerat tid, resurser och energi eftersom vi anser att det är viktigt att hedra, bevara och utveckla vår kanske viktigaste mattradition.

Målet är att få fler att laga och erbjuda den klassiska svenska maten – både i hemmaköken, på restauranger och i storkök.

– Detta är hållbar mat på många sätt. Den lagas från grunden med lokala råvaror där vi verkligen tar vara på allt.

Husmanskosten har sitt ursprung i 1700-talets Sverige och var ofta baserad på potatis, kål, spannmål och fläsk. Under 1800-talet började begreppet användas mer allmänt för att beskriva enklare mat på värdshus för arbetare och resande. Det var först på 1900-talet som husmanskosten blev ett etablerat begrepp även för vardagsmat i svenska hem och personalmatsalar.

Folkhemmet, försvaret och skolmaten standardiserade rätter som köttbullar, pytt i panna, pannbiff och ärtsoppa.

På 1960-talet förde Tore Wretman bokstavligen talat in husmanskosten i de fina salongerna när han tog över ansvaret för Operakällaren.

Kocken och krögaren Fredrik Eriksson, som bland annat är ordförande i Årets Kock, är engagerad i projektet:

– Så många människor är intresserade av att laga mat idag, och husmanskost är ett sätt att verkligen lära sig laga mat på riktigt. Jag pratade nyligen med en känd krögare som beklagade sig: ”Mina nya kockar kan ju inte ens laga personalmat.” Kan man laga husmanskost, då har man lärt sig hantverket.

Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell fyller i:

– För några år sedan var uppgiften i finalen i en stor kocktävling att laga ärtsoppa med plättar. Det var flera av finalisterna som hade klara problem med det.

En av de stora bärarna av husmanskosten som tradition är vår klassiska helgmat. Dofterna och smakerna av jul, midsommar och påsk präglar oss från barnsben – och alla dessa högtider bygger på just husmanskost.

Carl-Jan Granqvist, professor emeritus i måltidskunskap, menar att maten och gastronomin är en del av hela vårt samhällsbygge:

– Mätta människor är en förutsättning för demokrati, och vår husmanskost gjorde just människor mätta och gav dem kraft att orka. Jag menar att husmanskosten har en given plats i vår kulturkanon.

Husmanskostens Dag äger rum den 26 februari.
 

==================================================

Vilken är din favoriträtt inom husmanskosten?

Pontus Frithiof:

Kokt kalv i dill. Leif Mannerström lärde mig laga det. Och så gör min fru underbara raggmunkar.

Carl-Jan Granqvist:

Det beror på årstid och tid på dygnet. Men på hösten är rotmos och fläsklägg med krossade lingon svårslaget. Och en sen kväll är Jansson en favorit. Men man får inte glömma bort krusbärskräm och rabarberkräm med mjölk.

Peter Kjellberg:

Öländska kroppkakor. Men förra veckan åt jag en helt otrolig kålpudding som blev ett minne för livet.

Peter Kjellberg
vd, White Guide
073-806 33 33
peter@whiteguide.com

Marcus Ekman
vd Pontus Brands
070-930 69 57
marcus.ekman@pontusfrithiof.com

Husmanskostens dag arrangeras första gången den 26 februari 2025. Initiativtagare är Pontus Frithiof tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin. Initiativet stöds även av en rad namnkunniga kockar samt Måltidsakademin, LRF, Menigo, Sabis, Arla och Nordrest. Fler aktörer tillkommer löpande. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen föreslår Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB (publ)

Published

on

By

SyntheticMR meddelar härmed att valberedningen, som har utgjorts av Fredrik Persson (Swedia Invest AB), David Zetterlund (David Zetterlund) och Marcel Warntjes (Marcel Warntjes), föreslår val av Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB vid årsstämman den 20 maj 2025.

Valberedningen föreslår också omval av styrelseledamöterna Ann-Christine Sundell, Staffan Persson, Johanna Fälting, Gisli Hennermark och Jan Bertus Marten (Marcel) Warntjes.

Vad gäller beroendeförhållanden gör valberedningen följande bedömning: Alla ledamöter förutom Jan Bertus Marten Warntjes anses oberoende i förhållande till bolaget och dess ledning. Alla ledamöter förutom Staffan Persson anses oberoende i förhållande till ägare med innehav av mer än tio procent av totala antalet röster och aktier.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktie­r i Synsam under den 10 februari, 2025 – 14 februari, 2025 (vecka 7)

Published

on

By

Synsam AB (publ) (LEI-kod: 5493000TMEGW9DHNOQ70) (”Synsam” eller ”Bolaget”) har under den 10 februari 2025 till den 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktie­r (ISIN-kod: SE0016829709) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Synsams styrelse i syfte att justera Bolagets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 160 MSEK som Synsam tillkännagav den 19 november 2024 och som löper under perioden 22 november 2024 och fram till dagen för årsstämman 2025. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Bolagets kapitalstruktur genom att minska aktie­kapitalet.

Aktie­r i Synsam har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
2025-02-10 45 000 49,582282             2 231 203
2025-02-11 45 000 49,353370             2 220 902
2025-02-12 45 000 49,940533             2 247 324
2025-02-13 15 000 51,703533                775 553
2025-02-14 45 000 52,069291             2 343 118

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Synsams räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Synsams innehav av egna aktie­r per den 14 februari 2025 till 4 609 258 aktie­r. Det totala antalet utestående aktie­r i Synsam är 150 000 000.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.