Connect with us

Marknadsnyheter

Folksamgruppen sätter ambitiösa klimatmål för 2030

Published

on

Folksamgruppen har antagit nya klimatmål för att nå nettonollutsläpp i sina tillgångsportföljer till 2050. Ett av de nya målen är att minska CO2-avtrycket med 50 procent för aktier, företagsobligationer, alternativa investeringar och fastigheter till 2030.

De tidigare klimatdelmålen har Folksam redan uppfyllt per den 1 januari 2025. Till exempel har CO2-avtrycket för aktier, företagsobligationer och fastigheter minskat med 29 procent från 2019.

Folksamgruppens nya klimatdelmål, för 2030, är viktiga steg på vägen för att nå Folksamgruppens nettonollmål till år 2050. De nya delmålen är i linje med FN:s klimatpanels 1,5-graderscenario och höjer ambitionsnivån betydligt genom att vara än mer konkreta och mätbara jämfört med tidigare.

Vi har arbetat för att ta fram nya delmål till 2030 och tagit nästa steg med ett bredare perspektiv på frågan om klimatomställning genom att inkludera Just Transition och även ha tydligare förväntningar på företagsledningarnas incitamentsprogram. Vi ser stora fördelar med att sätta vetenskapligt baserade klimatmål, men vill inte att de sociala konsekvenserna av omställningen glöms bort. I vissa fall är det en svår balansgång, säger Emilie Westholm chef Ansvarsfullt ägande.

De nya delmålen omfattar tre huvudområden:  påverkansarbete gentemot företag vi har ägande i, kapitalallokeringsstrategier – det vill säga arbetet med att minska utsläppen i aktieportföljen och övergripande arbete för att sprida och öka kunskapen inom området, så kallad field building.

Folksam följer Nettonollalliansens (NZAOA) ramverk för klimatdelmål. 

Folksamgruppen har beslutat om följande delmål för 2030:

  1. Påverkan av företag vi har ägande i (Engagement targets)
  • Folksamgruppen ska påverka hundra av de innehav med de största utsläppen samt alla utvalda fondbolag inom fondförsäkring att successivt uppfylla fler av de fyra kriterier som har identifierats för en framgångsrik klimatomställning. Kriterierna är att
  1. Bolaget har ett nettonollmål
  2. Bolaget har ett vetenskapligt förankrat klimatmål enligt Science Based Target Initiative
  3. Bolaget adresserar rättvis omställning (Just Transition är ett ramverk för social hållbarhet som har utvecklats av fackföreningsrörelsen)
  4. Ledningen har hållbarhetsmål i sitt belöningsprogram

Målet till 2030 har följande fördelning

  • 50 procent av bolagen uppfyller två kriterier
  • 25 procent av bolagen uppfyller tre kriterier
  • 25 procent av bolagen uppfyller alla fyra kriterier
  1. Minska utsläppen (Sub-portfolio emission targets)

Folksamgruppen strävar efter att:

minska CO2-avtrycket med 50 procent för aktier från basår 2019,

minska CO2-avtrycket med 50 procent för företagsobligationer från basår 2022

 minska CO2-avtrycket med 50 procent för alternativa investeringar, och

minska CO2-avtrycket med 50 procent för fastigheter, från basår 2019.
 

  1. Främja klimatlösningar (Climate Solution Investment targets)

Folksamgruppen åtar sig att genomföra femton dialogmöten per år fram till 2030 för att främja klimatrelaterade investeringslösningar. Det kan till exempel vara dialog med kommuner och fondbolagsmöten – med syfte att främja emittenter och liknande aktörer inom primärmarknaden att skapa eller tydliggöra en länk till hållbarhet i framtida investeringsprodukter.

De tidigare delmålen, för 2025, har Folksam redan uppfyllt. Dessa var:

Mål 1: Påverkan (Engagement targets)

Påverka de största utsläppsinnehaven mot en successiv förbättring av klimatmål (87 bolag)

Påverkan har skett genom dialog med företagen och vi vissa fallröstning på bolagsstämma.

Mål 2: Utsläppsreduktion (Sub-portfolio emission targets)

Sänka CO2-avtryck för aktier, företagsobligationer och fastigheter (-29 % mål för år 2024)

Fakta

Folksamgruppen är en av initiativtagarna till den globala investeraralliansen UN-convened Net Zero Asset Owner Alliance, Nettonollalliansen, som grundades vid FN:s klimattoppmöte i New York 2019.

Alla medlemmar i alliansen har åtagit sig att deras placeringsportföljer ska ha nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2050.  Klimatarbetet ger resultat; alliansen har hittills totalt minskat sitt finansierade koldioxidavtryck med över 6 procent per år sen 2019, i linje med Parisavtalets 1,5 grader.

Av Nettonollalliansens totalt 87 medlemmar, vilka totalt förvaltar ett innehav på cirka 100 000 miljarder kronor – det motsvarar cirka 16 gånger Sveriges BNP – har 79 satt egna mål kopplade till alliansens nya delmål för 2030.

Folksams pressavdelning
+46 8-27 20 40
press@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar, pensioner och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snart dags för första Husmanskostens Dag – den 26 februari

Published

on

By

Nu är det bara drygt en vecka kvar till den 26 februari och den första upplagan av Husmanskostens Dag. På en presslunch på Restaurangakademien under måndagen var stämningen hög bland initiativtagarna och projektets partners:

– Allt fler svenskar älskar att laga mat, nu är det dags att de återupptäcker husmanskosten, sa Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell.

(Gruppbild fr v: Peter Kjellberg, Fredrik Eriksson, Mikael Einarsson, Carl-Jan Granqvist, Karsten Thurfjell, Marcus Ekman, Pontus Frithiof. Foto: Johan Marklund)

Husmanskostens Dag är ett initiativ som startades av Pontus Frithiof i höstas och som på kort tid har fått många följare och partners runt om i landet. Redan nu är den 26 februari inskriven i den svenska temakalendern, och fler än 600 restauranger liksom ICA centralt har aviserat att de kommer att delta i dagen.

I måndags var det dags för den officiella introduktionen av dagen med en presslunch (blodpudding) på Restaurangakademien i Stockholm.

– Detta är ingen vanlig presslunch, säger Peter Kjellberg från White Guide, en av personerna bakom Husmanskostens Dag.

– Vi har ingen vara eller tjänst att sälja, utan vi är en grupp passionerade individer som har investerat tid, resurser och energi eftersom vi anser att det är viktigt att hedra, bevara och utveckla vår kanske viktigaste mattradition.

Målet är att få fler att laga och erbjuda den klassiska svenska maten – både i hemmaköken, på restauranger och i storkök.

– Detta är hållbar mat på många sätt. Den lagas från grunden med lokala råvaror där vi verkligen tar vara på allt.

Husmanskosten har sitt ursprung i 1700-talets Sverige och var ofta baserad på potatis, kål, spannmål och fläsk. Under 1800-talet började begreppet användas mer allmänt för att beskriva enklare mat på värdshus för arbetare och resande. Det var först på 1900-talet som husmanskosten blev ett etablerat begrepp även för vardagsmat i svenska hem och personalmatsalar.

Folkhemmet, försvaret och skolmaten standardiserade rätter som köttbullar, pytt i panna, pannbiff och ärtsoppa.

På 1960-talet förde Tore Wretman bokstavligen talat in husmanskosten i de fina salongerna när han tog över ansvaret för Operakällaren.

Kocken och krögaren Fredrik Eriksson, som bland annat är ordförande i Årets Kock, är engagerad i projektet:

– Så många människor är intresserade av att laga mat idag, och husmanskost är ett sätt att verkligen lära sig laga mat på riktigt. Jag pratade nyligen med en känd krögare som beklagade sig: ”Mina nya kockar kan ju inte ens laga personalmat.” Kan man laga husmanskost, då har man lärt sig hantverket.

Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell fyller i:

– För några år sedan var uppgiften i finalen i en stor kocktävling att laga ärtsoppa med plättar. Det var flera av finalisterna som hade klara problem med det.

En av de stora bärarna av husmanskosten som tradition är vår klassiska helgmat. Dofterna och smakerna av jul, midsommar och påsk präglar oss från barnsben – och alla dessa högtider bygger på just husmanskost.

Carl-Jan Granqvist, professor emeritus i måltidskunskap, menar att maten och gastronomin är en del av hela vårt samhällsbygge:

– Mätta människor är en förutsättning för demokrati, och vår husmanskost gjorde just människor mätta och gav dem kraft att orka. Jag menar att husmanskosten har en given plats i vår kulturkanon.

Husmanskostens Dag äger rum den 26 februari.
 

==================================================

Vilken är din favoriträtt inom husmanskosten?

Pontus Frithiof:

Kokt kalv i dill. Leif Mannerström lärde mig laga det. Och så gör min fru underbara raggmunkar.

Carl-Jan Granqvist:

Det beror på årstid och tid på dygnet. Men på hösten är rotmos och fläsklägg med krossade lingon svårslaget. Och en sen kväll är Jansson en favorit. Men man får inte glömma bort krusbärskräm och rabarberkräm med mjölk.

Peter Kjellberg:

Öländska kroppkakor. Men förra veckan åt jag en helt otrolig kålpudding som blev ett minne för livet.

Peter Kjellberg
vd, White Guide
073-806 33 33
peter@whiteguide.com

Marcus Ekman
vd Pontus Brands
070-930 69 57
marcus.ekman@pontusfrithiof.com

Husmanskostens dag arrangeras första gången den 26 februari 2025. Initiativtagare är Pontus Frithiof tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin. Initiativet stöds även av en rad namnkunniga kockar samt Måltidsakademin, LRF, Menigo, Sabis, Arla och Nordrest. Fler aktörer tillkommer löpande. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen föreslår Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB (publ)

Published

on

By

SyntheticMR meddelar härmed att valberedningen, som har utgjorts av Fredrik Persson (Swedia Invest AB), David Zetterlund (David Zetterlund) och Marcel Warntjes (Marcel Warntjes), föreslår val av Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB vid årsstämman den 20 maj 2025.

Valberedningen föreslår också omval av styrelseledamöterna Ann-Christine Sundell, Staffan Persson, Johanna Fälting, Gisli Hennermark och Jan Bertus Marten (Marcel) Warntjes.

Vad gäller beroendeförhållanden gör valberedningen följande bedömning: Alla ledamöter förutom Jan Bertus Marten Warntjes anses oberoende i förhållande till bolaget och dess ledning. Alla ledamöter förutom Staffan Persson anses oberoende i förhållande till ägare med innehav av mer än tio procent av totala antalet röster och aktier.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktie­r i Synsam under den 10 februari, 2025 – 14 februari, 2025 (vecka 7)

Published

on

By

Synsam AB (publ) (LEI-kod: 5493000TMEGW9DHNOQ70) (”Synsam” eller ”Bolaget”) har under den 10 februari 2025 till den 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktie­r (ISIN-kod: SE0016829709) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Synsams styrelse i syfte att justera Bolagets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 160 MSEK som Synsam tillkännagav den 19 november 2024 och som löper under perioden 22 november 2024 och fram till dagen för årsstämman 2025. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Bolagets kapitalstruktur genom att minska aktie­kapitalet.

Aktie­r i Synsam har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
2025-02-10 45 000 49,582282             2 231 203
2025-02-11 45 000 49,353370             2 220 902
2025-02-12 45 000 49,940533             2 247 324
2025-02-13 15 000 51,703533                775 553
2025-02-14 45 000 52,069291             2 343 118

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Synsams räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Synsams innehav av egna aktie­r per den 14 februari 2025 till 4 609 258 aktie­r. Det totala antalet utestående aktie­r i Synsam är 150 000 000.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.