Connect with us

Marknadsnyheter

Fontana lanserar olivoljan som kan allt

Published

on

I Grekland använder varje person cirka 25 liter olivolja per år. I Sverige är motsvarande siffra endast 1 liter olivolja per person. Nu vill Fontana ändra på det och introducerar ”ONE” – Sveriges nya vardagsolja, som kan allt!

ONE är Fontanas nya satsning i den redan svårnavigerade olivoljehyllan. ONE skapades för att förenkla för konsumenter. Istället för att behöva köpa flera olika olivoljor för vardagsbruk, räcker det nu med en (ONE).

”Fontanas mission är att öka konsumtionen av olivolja, eller ”grekisk medicin” som min far skojsamt brukar kalla den, och ta bort myten att man inte kan steka, baka eller fritera i olivolja. Det är ett faktum att olivolja är en naturprodukt, som har mindre klimatpåverkan än t.ex. smör. Vi hopppas att ONE ska bli din bästa vän i köket”, säger Loizos Papadopoulos”, VD på Fontana Food.

DU BEHÖVER BARA EN – ONE har en neutral, smörig och mild smak som verkligen passar den svenska smakpreferensen.  Med ONE går det utmärkt att både steka, baka, fritera, marinera och woka.  

ATT BAKA MED ONE – I Sverige bakar vi traditionellt med smör, men runt hela medelhavet bakar man oftast med olivolja. Med ONE erbjuder vi nu en neutral olivolja, som på allvar kan mäta sig med smör på bakbordet och gör dina bakverk extra saftiga.

”Inför introduktionen av ONE, har vi gjort ett stort antal blindtester, och resultatet är oerhört positivt. Förutom matbröd, har vi bakat pajer, sockerkakor och muffins. Samtliga provsmakare blev överraskade att bakverken inte innehöll smör. Vi vågar därför påstå att ONE verkligen är ”Sveriges nya vardagsolja”, och att den faktiskt kan allt. Så våga testa dig fram, och använd ONE till precis allt där du idag använder smör eller matolja”, säger VD Loizos Papadopoulos.

För att introducera ONE även på bakbordet, bjuder vi på ett enkelt recept till en saftig sockerkaka (som dessutom är vegansk), på förpackningen.  

ATT STEKA MED ONE – Den gamla myten, att man inte ska steka i olivolja är nog lika gammal som de gamla grekerna. Men naturligtvis, helt osann. Det går alldeles utmärkt att steka i olivolja upp till 200 °C. Rykpunkten för ONE är 216 °C. Och som en liten jämförelse infaller rykpunkten för smör redan vid 177 °C.

GREKISK KÄRLEK PÅ BURK – Vi har valt att lansera ONE i en stilig 1 liters plåtförpackning, som förgyller varje kök och som med fördel kan stå framme på köksbänken. Detta för att uppmuntra till en ökad vardagsanvändning av olivolja i det svenska köket. Den klassiska plåtförpackningen ger också olivoljan det skydd den förtjänar, eftersom olivolja trivs bäst i en mörk och sval miljö.

Plåt är även ett material, som vi i Sverige tycker om att återvinna. Plåtförpackningen kan också efter användning fyllas på igen, eller med fördel extraknäcka som blomkruka – dubbelt hållbart med andra ord!

VAD INNEHÅLLER ONE – ONE framställs till 100% av grekiska oliver (Koroneiki och Amfissa) och är en neutral vardagsolja, som innehåller en blandning av varmpressad olivolja och jungfruolja.

DIN NYA VARDAGSOLJA – ONE är inte bara mångsidig och allsidig. Den är också till för alla. Som en del av vår mission att öka användningen av olivolja i Sverige, inte minst bland ungdomar och unga vuxna, har vi gett ONE ett mycket attraktivt pris. Rekommenderat pris är 69,90 SEK (för en hel liter). Olivoljan finns på ICA & Coop från vecka 8.

Corina Papadopoulou
Vice VD & Kommunikationschef
Corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD, och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.