Connect with us

Marknadsnyheter

Fontanas halloumi helt fri från antibiotika

Published

on

– Med anledning av medierapporteringen kring Cyperns djurhållning och antibiotikaanvändning så kommenterar nu Fontana uppgifterna i media.

De senaste dagarna har det gjorts gällande att den ökade exporten av halloumi från Cypern riskerar att leda till ökad antibiotika-resistens. Fontana har alltid jobbat med strikta kontroller för de producenter vi arbetar med och kan garantera att alla produkter är helt fria från antibiotika.

Fontanas krav på producenten av halloumi och dess mjölkleverantörer, motsvarar de restriktiva krav som finns på användning av antibiotika i Sverige. Samtliga av Fontanas leverantörer är externt granskade genom en kvalitetscertifiering av internationell standard, som BRC- eller ISO-certifiering.

Vi ser allvarligt på frågan kring användande av antibiotika inom djurhållningen, och det är en fråga som vi jobbar intensivt med för att påverka. För att säkerställa kvalitet och säkerhet för våra produkter sker alltid kontroller och provtagning på all mjölk som används till vår halloumi, säger Martina Molander, inköps- och kvalitetschef på Fontana. Tack vare restriktioner och hårda krav på våra leverantörer på Cypern kan vi garantera att Fontanas halloumi är helt fri från antibiotika.

Dessa är kraven som Fontana ställer på vår leverantör gällande antibiotika:

– Att vår leverantör inte använder antibiotika i tillväxtbefrämjande eller förebyggande syfte.
– Att vår leverantör följer EU:s lagstiftning.
– Att vår leverantör är tredjepartscertifierade.
– Att vår leverantör arbetar aktivt för att minska användningen av antibiotika tillsammans med sina mjölkbönder.
– Att vår leverantör säkrar att det inte finns risk för spår av antibiotika i mjölken.

Vi tycker denna debatt är viktig och är med och påverkar för att hjälpa Cyperns och dess bönder att arbeta efter svensk standard. Detta är ett långsiktigt arbete som är på god väg. Under tiden så kan vi garantera en produkt av högsta kvalitet, som är garanterat antibiotikafri.
  

För mer information kontakta gärna Corina Papadopoulou – vice VD och kommunikationschef Fontana Food AB, på mobil: 073 341 49 61 eller mail: corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys