Connect with us

Marknadsnyheter

Förändring i Essitys koncernledning

Published

on

Don Lewis, chef för affärsenheten Professional Hygiene och medlem av Essitys koncernledning, har beslutat att lämna Essity.

Don Lewis började i bolaget 2002 och har haft olika ledande befattningar inom Essitys verksamheter för Professional Hygiene och Consumer Goods i Nordamerika och Latinamerika, senast inom Professional Hygiene i Nordamerika, Europa och MEIA. År 2011 blev han medlem av koncernledningen. Han lämnar sin tjänst som chef för affärsenheten Professional Hygiene vid utgången av 2022. 

Hans efterträdare kommer att kommuniceras vid ett senare tillfälle.

– Don har fått Essitys verksamhet för Professional Hygiene att växa och har gjort varumärket Tork till världsledande. Under sin tid på Essity har han värdefullt bidragit till bolagets strategi och lett några av våra större förvärv. Han har varit drivande när det gäller digital innovation och att utveckla försäljningskanaler för professionella hygienprodukter som ger Essity en stark position både idag och i framtiden. Jag vill tacka Don för hans bidrag och önskar honom lycka till framöver, säger Magnus Groth, Essitys vd och koncernchef.

För ytterligare information, kontakta:
Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, 0733 – 13 30 55, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, 0705 – 11 15 81
, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Vardag med guldkant – Catarina Königs efterlängtade nya kokbok kommer i september

Published

on

By

Mästarnas mästerkock Catarina König bjuder på över 50 helt nya vardagsrecept i sin nya kokbok Vardag med guldkant som utkommer 5 september. Recepten är såväl lyxiga som enkla och snabba att laga. Fylld till brädden med matglädje och smarta tips lockar Catarina läsaren till att sätta guldkant på middagen alla dagar i veckan.

Catarinas matlagning kännetecknas av det där lilla extra som lyfter en rätt till något utöver det vanliga – något som också fått henne att bli en av Sveriges absolut mest populära matinspiratörer. I nya kokboken Vardag med guldkant bjuder hon in och inspirerar till att lyxa till vardagsmaten med enkla medel samtidigt som hon lär ut genvägar, planerar inköp och preppar matlådorna. Enkla recept med få ingredienser behöver inte betyda en tråkig vardagsmiddag, tvärtom – en liten twist kan förvandla vardagen till en fest!

I Vardag med guldkant delar Catarina även med sig av veckomenyer samt tipsar om smarta basvaror att ha i vardagsskafferiet, olika kökshacks och favoritredskap. Bland recepten återfinns snabba recept som Catarinas smakrika pasta limone och halloumistroganoff, och klassiska rätter som Chili con carne (eller sin carne för vego).

– Med den här kokboken känns det som att jag bjuder hem just dig och alla er som läser boken på vardagsmiddag. För det är precis de här rätterna som vi äter hemma hos oss. Middagarna mitt i veckan ska gå någorlunda snabbt, innehålla få ingredienser som är lätta att hitta i alla matvarubutiker och tillagningen ska förstås vara enkel och smidig, säger Catarina.

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller för förhandsläsning att kontakta: 
SCHYTTBERG PR: jenny@schyttberg.se | 0706-24 30 23

Catarina König vann Sveriges Mästerkock 2016 och blev decenniets mästerkock 2020. Hon är tv-kock i kökets middag. 
Catarina bor i Sigtuna med man och två barn. Vardag med guldkant är hennes femte bok.

ISBN 9789198698817 | matfotografier, recept och styling av Catarina König 
Vardag med guldkant utkommer 5 september.

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen utvidgar uppdraget om ett nationellt professionsprogram

Published

on

By

Regeringen utvidgar uppdraget till Skolverket om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Det innebär bland annat att Skolverket ska lämna förslag om hur professionsprogrammet kan innehålla ett fördjupande kursutbud för rektorer som med tiden kan ingå i en magister- eller masterexamen i skolledarskap.

– Professionsprogrammet ska bidra till att rektorer, lärare och förskollärare har bättre möjlighet till kompetensutveckling, att yrkena blir mer attraktiva och att undervisningens kvalitet utvecklas. Nu vill vi utöka möjligheterna ytterligare för rektorer att fortbilda sig, säger skolminister Lotta Edholm.

Skolverket har i uppdrag att ta fram insatser inom det natio­nella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare som kommer att träda i kraft den 1 januari 2025. Myndigheten ska bland annat ta fram innehåll i en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorers, lärares och förskollärares professionella utveckling.

Regeringen utvidgar nu uppdraget. Det innebär bland annat att Skolverket ska föreslå ändringar i den insats som idag benämns Fortbildning för rektorer, så att fortbildningen över tid ska kunna ingå i en magister- eller masterexamen inom skolledarskap. Myndigheten ska även föreslå hur insatser inom den nationella strukturen för kompetensutveckling bör kvalitetssäkras. Ändringen innebär också att upp­dragstiden för Skolverket förlängs till den 30 april 2024.

Sveriges Skolledare lämnade i mars 2023 in en skrivelse till Utbildningsdepartementet där förväntningar på det nationella professionsprogrammet presenterades. Beslutet om att nu utvidga uppdraget går i linje med Sveriges Skolledares förslag.

Kontakt

Christian Brundu, t.f. pressekreterare hos skolminister Lotta Edholm, 076-139 91 05, christian.brundu@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pripps Blå sjösätter ny reklamfilm i samarbete med artisten Alexander Järvi

Published

on

By

Nu är det dags för Pripps Blå att återigen hissa segel. Den 10 juni är det premiär för en ny reklamfilm från det ikoniska varumärket. Den unga och lovande musikartisten Alexander Järvi och hans låt Blå anemoner tonsätter den nya filmen från Pripps Blå Alkoholfri.

Efter ett drygt decennium seglar nu Pripps Blå ”in i rutan” igen. Den nya satsningen rullas ut från och med 10 juni och kommer att synas online och på sociala plattformar.  När Pripps Blå gör comeback är miljön återigen skärgården på västkusten, närmare bestämt Bohus-Malmön. I filmen får vi följa ett kompisgäng som välkomnar sommaren med bryggbad och skratt. Allt tonsatt av Järvis debutlåt Blå anemoner.

– Vi är stolta över att kunna presentera vår nya kommunikation och vårt nya samarbete med Alexander Järvi. Efter att ha seglat i bakvattnet i många år är det hög tid att hissa seglen och påminna om ett av våra mest folkkära och anrika varumärken som starkt förknippas med sommaren, säger Julia Torstensson varumärkesansvarig för Pripps på Carlsberg Sverige.

Pripps Blå fortsätter att vara ett av Sveriges mest älskade ölvarumärken och i våras uppdaterades designen där bland annat den symboliska pentagonen åter fått en central roll på förpackningen. Genom den nya kommunikationen och samarbetet med Alexander Järvi och Warner Music påbörjas resan mot att stärka varumärket och göra det mer relevant.  

Om Pripps Blå
Pripps bildades 1828 när göteborgaren Johan Albrecht Pripp började brygga sitt eget öl efter att ha blivit inspirerad från sina resor till Tyskland. Med genuin bryggartradition har Pripps bevarat och förfinat sin höga kvalitet. För många är Pripps Blå, som lanserades 1975, för alltid förknippad med svensk sommar och skärgård.

Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=U-o1Gy3QR1c

För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationsdirektör, Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48 E-mail:
henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.