Marknadsnyheter
Företag behöver hitta sin trudelutt för att attrahera rätt kompetens


Att bygga en motiveringsresa för medarbetarna – krävs det?! I tider av kompetensbrist är konkurrensen hård om talangerna, men många snabbväxande mindre företag har insett att de måste satsa på sin personal för att kunna utvecklas som bolag. Men hur gör man det då? Och vad säger forskningen?
Framtidens arbetsplats på framtidens företag. Så kallades vårens avslutande ledarseminarium för deltagarna i BRG:s tillväxtprogram. Det bjöds utmaningar och möjligheter och en hel massa mingel. Den gemensamma nämnaren var diskussioner om företagarnas och arbetstagarnas situation just nu och hur man som företagare lockar och behåller rätt medarbetare. Föreläsaren Anna Dyhre menar att man precis som koltrasten behöver hitta sin trudelutt.
– Vad är koltrasten känd för? Att den sjunger fint, ja. Och varför gör den det? Jo, för att den vill locka till sig honor och inte vilken hona som helst utan ett riktigt praktexemplar. Vad kan den då erbjuda? Ja, den är helsvart med orange näbb som alla andra, så den behöver hitta en bra plats och släppa ut sin alldeles speciella trudelutt för att skapa intresse. Detsamma gäller för företag – hur väcker ni intresse och särskiljer er?
Jonas Fasth är forskare på Handels och han tittar mycket på vad små och växande bolag gör för att vara framgångsrika. Det han ser att framgångsrika företag lägger extra vikt vid är att skapa en kultur av lärande i organisationen.
– Små och medelstora företag kan sägas vara ryggraden i Sveriges näringsliv, i antal står de för 99,9 procent och mer än 60 procent av alla jobb finns i SME-företag. Grunden för företagsutveckling är att lära. Då måste man som ledare stödja och pusha på för individuell utveckling hos medarbetarna. Det kan handla om att gå på kurser men mycket av lärandet sker också i vardagen. Där är feedback en viktig del för att medarbetarna ska veta att de är på rätt väg. När jag coachar företagsledare handlar det väldigt ofta om att säga till dem att gå ut och prata med personalen om och om igen.
Helene Winberg från Frontside satt i panelen som diskuterade hur man kan engagera medarbetarna. Hon lägger mycket tid på att träffa sin personal.
– För mig är det jätteviktigt att vår personal känner sig sedda. Jag har pratat ofta med mina mentorer från BRG:s tillväxtprogram om vikten av att hålla dialogen öppen, jag vill känna till alla medarbetares namn och veta lite om deras familjer också.
Viktigast att hitta folk som har energi att lära sig saker
Forskning visar samtidigt att ledare måste våga släppa på kontrollen när bolaget växer. Tillväxtbolag anställer bland annat oftare folk som står långt ifrån arbetsmarknaden och hos tillväxtbolagen visar undersökningar att bara tre procent vill byta arbetsplats.
– Att rekrytera på personlighet eller potential visar sig vara framgångsrikt, förklarar Jonas Fasth. Jag skulle säga att det viktigaste i en rekrytering är att identifiera personer som har energi att lära sig, det är dessa man bör välja.
En annan företagare som deltog i panelsamtal på scenen är Magdalena Rozmiarek, vd på Klima-Therm, som ofta hamnar i samtal med intressanta personer och då lägger dem på minnet, även om hon inte har någon relevant tjänst ledig just då.
– Jag tror på att lyssna på människors drömmar och ge dem frihet under ansvar, frihet att utvecklas.
Även friskvård är en viktig del i att ta hand om personalen. Men Klima-Therm gör det med en extra twist.
– Vi har skapat en training challenge för våra medarbetare där vi även bjuder in kunder och samarbetspartners. Det visar sig att vi fördubblat vår försäljning till de kunder som vi engagerar oss med på detta sätt.
Gaming-generationen förväntar sig att levla upp snabbt
Anna Dyhre nämner i sin dragning också bolag som jobbar med nyfikenhetspremier, där medarbetarna får en summa de kan använda för att utveckla sig själva på valfritt sätt. Allt för att bygga starka och långa förhållanden. Unga vuxna förväntas i genomsnitt hinna med 17 anställningar under sitt arbetsliv och många av de som är på väg ut i arbetslivet nu är väldigt engagerade och väntar sig att kunna få beröm, bli uppskattad och klättra i karriären i närtid. Delvis på grund av att gamingvärlden fungerar på detta sätt.
Att ha en bra Linkedinsida är annars bara en hygienfaktor (även om många bolag inte lyckas med det) men det bästa är om medarbetarna är kära i sitt arbete, det kan räcka att känna så 20 procent av tiden – men känslan av love är stark. Därför bör vi enligt Anna prioritera att jobba med dessa fyra saker:
- Sammanhang – att man blir en del av något där folk har liknande värderingar
- Meningsfullt – att känna att man gör skillnad för fler än sig själv
- Frihet/autonomi – att få ansvar och självbestämmande att vara kreativ inom givna ramar
- Känna sig kompetent – att ges chansen att utvecklas men även se till så att ingen känner sig överkvalificerad och därmed hålls tillbaka i sin utveckling
– Det är viktigt att förstå att vi behöver involvera medarbetarna från början, helst ska de stå på kö för att komma till just oss, menar Anna. Finns det utvecklingsmöjligheter så söker sig många till dig!
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke