Connect with us

Marknadsnyheter

Företag som bygger intelligenta organisationer är framtidens vinnare, visar ny studie från Accenture

Published

on

fr, mar 23, 2018 09:51 CET

Stockholm; Mars 23, 2018 – Intelligenta organisationer kombinerar dataanalys och intelligent teknik med mänsklig kompetens och innovation för att fatta data-drivna beslut, stärka företagets resultat och skapa unika kundupplevelser. En ny studie från HfS och Accenture visar att denna typ av organisation blir framtidens vinnare, med högst lönsamhet och nöjdast kunder. Stockholm; Mars 23, 2018 – Intelligenta organisationer kombinerar dataanalys och intelligent teknik med mänsklig kompetens och innovation för att fatta data-drivna beslut, stärka företagets resultat och skapa unika kundupplevelser. En ny studie från HfS och Accenture visar att denna typ av organisation blir framtidens vinnare, med högst lönsamhet och nöjdast kunder. 

I studien uppger 80 procent av respondenterna att de är oroliga för digitaliseringen och en allt hårdare konkurrens från aktörer med stark digital kompetens. Förmågan att kombinera innovativ talang med diversifierad data och tillämpad intelligens i kundupplevelser blir därför en avgörande faktor för företagens fortsatta utveckling.

Samtidigt avslöjar studien att majoriteten av alla företag som medverkade i undersökningen saknar tillräcklig teknisk kompetens för att hantera data som skulle möjliggöra effektivare beslutfattande. Nära 8 av 10 respondenter svarade att upp till 90 procent av företagets data är ostrukturerad och svårtillgänglig.

”För att säkra tillväxt och lyckas på dagens marknad måste företag läsa av trender snabbt, och ta fram nya innovativa produkter och tjänster i takt med förändringarna. Företag måste effektivisera användandet av realtidsdata för att kunna förutspå nya kund-och marknadstrender”, säger Patrik Björkler, Managing Director, Business Process Services på Accenture i Sverige.

Undersökningen visar också att företags back office-funktioner sällan kan leva upp till de krav på digitala lösningar som företagets kundfunktioner ställer. Över hälften av alla respondenter uppger att det kan ta flera år för avdelningar att samspela och genomföra förändringar kopplade till nya affärsbehov. Att bryta barriären mellan företagets back office-funktioner och den kundorienterade verksamheten är nyckeln till moderna kundupplevelser.

”Teknik i sig är ingen magisk formel för framgång. För att lyckas med en digital omstrukturering måste man ta hänsyn till alla företagets funktioner och integrera såväl mänsklig kreativitet som intelligent teknik inom alla delar av affärsverksamheten. På så sätt kan organisationen åstadkomma den flexibilitet som krävs för att effektivisera beslutsfattande, förbättra resultat och kundupplevelser. Framtidens vinnare använder ny teknik för att snabbt anpassa sig till nya marknadsförhållanden”, säger Patrik Björkler.

En positiv trend är att 42 procent av respondenterna ser fler möjligheter än hot kopplade till digitaliseringen, jämfört med två år sedan. En användarvänlig och kundupplevelse lyfts fram av respondenterna som den främsta drivkraften till att bygga en mer sammansvetsad organisation.

”Framtidens marknadsledare kommer vara företag som arbetar utifrån en OneOffice™- modell, det vill säga företag som kopplar ihop företagets olika processer och digitala kompetens för att skapa positiva kunduppleveser”, säger Patrik Björkler.

För att hjälpa företag att snabbare utveckla en intelligent organisation som kombinerar data och intelligent teknik med rätt kompetens och innovation har Accenture identifierat fem viktiga beståndsdelar:

  1. Innovativa medarbetare. Framtidens medarbetare måste komplettera sin digitala expertis med kreativitet och problemlösningsförmåga. För att hitta rätt kompetens måste företagens HR-organisationer också bli mer agila, och anpassa sig till en mer öppen och flexibel rekryteringsmarknad.   
  2. Datadrivet arbete. Företag måste ta till vara på den explosionsartade ökningen av tillgänglig data som finns idag. Genom att analysera data från andra aktörer kan företag skapa omfattande material som deras talanger sedan kan använda i sitt kreativa arbete.
  3. Tillämpad intelligens. För att få ut det mesta av integrerade automatiseringar, analyser och AI-baserade lösningar måste företag attrahera innovativa medarbetare som förstår affärsproblem, och har förmågan att använda ny teknik för att lösa utmaningarna.
  4. Ta tillvara på Cloud. cloudlösningar kommer att öppna upp för nya plug-and-play funktioner med bättre integrerade data som kan hjälpa företag att anpassa sig till en mer service-orienterad marknad.
  5. Smarta partnerskap och nya ekosystem. Framtidens företag kommer att arbeta i symbios med akademier, start-ups, teknikleverantörer och plattformsägare för att nå sina mål.

Undersökningen baseras på svar från 460 respondenter på företag som är kunder till Accenture Enterprise och ansvarar för beslut och inköp av teknik och digitala tjänster. Samtliga respondenter har ledande befattningar på globala företag med årliga intäkter på över 3 miljarder, och verksamhet i Nordamerika, Europa, Latinamerika eller Asien-Stillahavsregionen

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Markelius
Marknadschef, Accenture
Tel: +46 (0) 73 051 34 52
E-post: anna.markelius@accenture.com

Om HfS undersökning

HfS uppdrag är att ge en insikt i hur innovationer påverkar företagens verksamhet genom automatiseringar, artificiell intelligens, blockchain-teknik, digitala affärsmodeller och smarta analyser.

HfS fokuserar på framtidens affärsutveckling inom en rad nyckelindustrier. HfS hälper sina kunder att utveckla strategier för att skapa en konkurrenskraftig verksamhet och bygga relationer med kompetenta leverantörer av tjänster, teknik och tredjepartsrådgivare. Läs mer på www.hfsresearch.com  

 
Om Accenture

Accenture är ett ledande globalt företag med verksamhet inom strategi, konsulttjänster, digitalisering, IT och verksamhetsoptimering. Genom branschledande erfarenhet och specialistkunskap i olika branscher och affärsfunktioner hjälper vi våra kunder att förbättra sina resultat och skapa långsiktigt hållbara värden. Vi jobbar i gränslandet mellan IT och affär, och har över 435 000 medarbetare som arbetar tillsammans med kunder i drygt 120 länder. Genom innovation strävar vi efter att göra världen till en bättre plats. Besök oss gärna på https://www.accenture.com/se-en/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 14.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
14.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 14.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

138 035

11,05

1 524 858,84

XSTO

109 074

11,05

1 204 888,20

XCSE

26 944

11,05

297 656,45

Summa

274 053

11,05

3 027 403,49

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5067 och DKK till EUR 7,4599
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 684 382 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Korrigering: Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
14.01.2025 kl. 22.00 EET

Tabellen i den svenska versionen av börsmeddelandet som publicerades den 13.01.2025 om slutförda återköp av egna aktier den 13.01.2025 innehöll vissa felaktiga siffror i kolumnerna ”Antal aktier”, ”Viktad snittkurs/aktie, euro” och ”Kostnad, euro”. Nedan återfinns den rättade tabellen:

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

139 747

10,91

1 524 863,37

XSTO

110 300

10,92

1 204 889,64

XCSE

27 286

10,91

297 659,60

Summa

277 333

10,92

3 027 412,61

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4951 och DKK till EUR 7,4602
** Avrundat till två decimaler

 

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europe SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i MTG under vecka 2, 2025

Published

on

By

Under perioden 6 januari 2025 till 10 januari 2025 har Modern Times Group MTG AB (publ) (LEI-kod 549300E8NDODRSX29339) (“MTG”) återköpt sammanlagt 76 804 egna aktier av serie B (ISIN-kod: SE0018012494) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 5 789 385 aktier till ett sammanlagt belopp om högst 400 miljoner kronor som MTG tillkännagav den 16 maj 2024. Återköpsprogrammet löper från den 17 maj 2024 och fram till 30 april 2025 och genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att leverera värde till aktieägare och att optimera kapitalstrukturen. Avsikten är att MTG:s aktiekapital ska nedsättas genom en indragning av återköpta aktier.

Aktier av serie B i MTG har återköpts (i kronor) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
06/01/2025
07/01/2025 22 000 96,0981 2 114 158,20
08/01/2025 22 000 94,3929 2 076 643,80
09/01/2025 12 804 95,2665 1 219 792,27
10/01/2025 20 000 98,3501 1 967 002,00

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för MTG:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår MTG:s innehav av egna aktier per den 10 januari 2025 uppgår till 3 799 966 B-aktier och 6 324 343 C-aktier. Det totala antalet aktier i MTG uppgår till 128 310 627. Antalet egna B-aktier som innehas av MTG och det totala antalet aktier i MTG återspeglar indragningen av 3 358 100 B-aktier den 5 augusti 2024. 

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och midcore-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.