Connect with us

Marknadsnyheter

Förlegad bilnorm styr trafik- och transportpolitiken – cykeln missgynnas

Published

on

Experter eniga – bilismen måste minska. Trots att hållbara transporter som cykel är bättre för miljö och hälsa står bilen fortfarande i centrum när myndigheter planerar. Det slår en ny avhandling fast. I förlängningen står två samhällsmodeller mot varandra.

Svenska forskare är överens om att bilismen måste minska rejält för miljöns och klimatets skull. Trots det planeras trafiken fortfarande med bilen som utgångspunkt och mer hållbara trafikslag får anpassa sig. Det är en bild som andra påtalat och som nu bekräftas.

– För mig var det förvånande att cyklingens uteslutning på nationell nivå var så genomgående. Cykling är visserligen något som man gör på lokal och regional nivå, men det behövs stöd av nationella krafttag i både ord och handling, säger Janet van der Meulen som den 29 november vid Lunds universitet disputerar på avhandlingen ”In the shadow of cars: Vélomobility as a political project”.

Under sitt avhandlingsarbete har Janet van det Meulen gått igenom besluts- och planeringsdokument från Trafikverket, regeringen och Vinnova samt intervjuat nyckelpersoner.

– Sammanfattningsvis visar mina analyser att bilnormen återskapas i policy och planering genom invanda, och ibland omedvetna, tolkningar och praxis. Vår föreställning om bilens nödvändighet är så djupt rotad så att vi knappt är medvetna om det. Den styr vår uppfattning om tid, rum, säkerhet, smidighet och bekvämlighet.

Forskare: ”Elcykel en gamechanger – men ignoreras”
Även föreställningar om framtida mobilitet utgår från bilen, visar Janet van der Meulens genomgång. Medan det läggs stora summor på elektrifiering och automatisering av bilflottan lyser andra alternativ med sin frånvaro.

– Detta trots att forskning visar att det är mer hållbart att skala upp kollektivtrafik och cykling och att bygga samhällen som minskar behovet av långväga vardagsresor, säger Janet van der Meulen.

Elbilar dras också med miljöproblem vid produktion och efterhantering samt att behovet av vägar och parkeringsplatser kvarstår, poängterar hon. Dessutom tenderar bilar också att bli större och tyngre vilket riskerar att urholka miljövinsten av elbilar.

– Det är också förvånande att inte ens elcykelns potential för längre resor i kuperad terräng är uppmärksammat någonstans. Den är en gamechanger som nationellt ignoreras, säger hon.

Bilens framkomlighet prioriteras
Ett exempel på att cykeln står i skuggan av bilen är att Trafikverket enligt rådande regelverk enbart kan bygga en cykelväg om den ”avlastar bilvägen”.

–Detta är konstigt eftersom det låter som att den är till för att gynna biltrafiken, inte för att ge cyklister den bästa möjliga förbindelse, säger Janet van der Meulen.

Även myndigheternas säkerhetstänk utgår till stor del från bilen.

– När myndigheter presenterar säkerhetslösningar är det ofta lösningar som samtidigt säkerställer bilens framkomlighet. Det är sällan tvärtom. Ett klassisk exempel är så kallade 2+1 vägar med sina mittbarriärer och höjda hastighetsgränser, vilka innebär ökad säkerhet och framkomlighet för biltrafik men stora barriärer och risker för cykling, säger Janet van der Meulen,

Nya betydelser och begrepp behövs
Avhandlingen argumenterar för att transportpolicy och planering bör ta avstamp i en målbild som prioriterar välbefinnande, jämställdhet och hållbar tillväxt framför ohållbar ekonomisk tillväxt och långväga individuella transporter. 

Ett steg framåt är att diskutera innebörden av begrepp eller justera terminologin, föreslår Janet van der Meulen, så att gång och cykling bättre representeras.

Exempelvis så förmedlar ”Oskyddade trafikanter” en bilnorm. Också betydelsen av ”plats” kan vara någonting att diskutera kring, föreslår hon. (se länk).

– En ändring av dess betydelse kan potentiellt bidra till ett mindre bilinriktat samhälle. I stället för att vara liktydigt med en trafikfunktion bör det vara förknippat med livskvalitet och livsmiljö.

Ett annat begrepp som Janet van der Meulen föreslår bör diskuteras mer framåt är tillgänglighet. I den rådande nationella diskursen förknippas ordet stark med trafik som är arbetsrelaterad och ger tillväxt, medan det nationella målet är att erbjuda grundläggande tillgänglighet till alla.

– Att kunna ta sig till jobbet på ett bra sätt är så klart viktigt, men det finns fler grundläggande behov, såsom att hämta och lämna barn och fritidsresor, säger Janet van der Meulen. Och det finns barn och äldre, som inte tar sig till jobb men har andra behov.

Ett ytterligare begrepp är innovation.

– Det förknippas framför allt med konkurrenskraft samtidigt som det finns ett stort hopp att innovationer ska uppnå hållbar mobilitet. Det går inte riktigt ihop.

Länk till avhandling https://portal.research.lu.se/sv/publications/in-the-shadow-of-cars-v%C3%A9lomobility-as-a-political-project

Kontaktuppgifter till Janet van der Meulen, janet_margriet.van_der_meulen-visser@tft.lth.se telefon: 0700595270

Handledare Till Koglin, lektor i Trafik och väg vid LTH, Lunds universitet till.koglin@keg.lu.se +46 46 222 91 58

Relaterad läsning: https://www.lu.se/artikel/sa-blir-livet-i-staden-om-vi-nar-klimatmalen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Robert Hellgren: ”Med TimeFlow skapar vi säkrare arbetsplatser för hantverkare”

Published

on

By

Robert Hellgren: TimeFlow revolutionerar säkerheten i hantverksbranschen
Entreprenören Robert Hellgren har med sitt innovativa affärssystem TimeFlow skapat en lösning som inte bara effektiviserar företagens vardag – det räddar också liv. Med avancerad AI-teknik och smarta säkerhetsfunktioner hjälper TimeFlow hantverkare att minimera risker och skapa tryggare arbetsplatser. Vill du ligga steget före? TimeFlow är verktyget som gör skillnad.

Hur AI och maskininlärning revolutionerar hantverksbranschen: Robert Hellgren och TimeFlow visar vägen

Hantverksbranschen står inför en teknologisk revolution där AI och maskininlärning kan förändra hur företag arbetar, planerar och levererar sina tjänster. I centrum av denna förändring står entreprenören och innovatören Robert Hellgren, som med sitt banbrytande affärssystem TimeFlow sätter nya standarder för effektivitet och digitalisering inom branschen. TimeFlow är mer än bara ett system – det är en vision om en moderniserad och framtidssäkrad hantverkssektor.

AI och maskininlärning: En game changer för hantverkare

AI och maskininlärning erbjuder unika möjligheter att förbättra processer och fatta bättre beslut baserat på data. För hantverksföretag innebär det att:

  • Automatisera rutiner: Uppgifter som tidsrapportering, fakturering och projektplanering kan automatiseras, vilket sparar tid och minskar risken för fel.
  • Analysera data i realtid: Genom att samla in och analysera data kan företag få insikter om projektens framsteg, kostnader och potentiella risker.
  • Förutse problem: AI-algoritmer kan identifiera risker innan de uppstår, vilket minskar förseningar och kostsamma misstag.

”Vi är mitt i en teknologisk revolution där AI och maskininlärning ger oss verktygen att arbeta smartare, inte hårdare,” säger Robert Hellgren, grundaren av TimeFlow.

TimeFlow: Robert Hellgrens vision i praktiken

TimeFlow är ett affärssystem som utnyttjar kraften i AI och maskininlärning för att förenkla och förbättra hantverksföretagens verksamhet. Robert Hellgren har skapat TimeFlow med hantverkarnas verkliga behov i åtanke, och systemet är designat för att vara både användarvänligt och tekniskt avancerat.

Med TimeFlow kan företag:

  • Automatisera projektledning: Systemet optimerar resurser och schemaläggning med hjälp av AI.
  • Förbättra säkerheten: TimeFlow identifierar risker på arbetsplatsen och föreslår åtgärder för att minimera olyckor.
  • Spara tid och pengar: Genom att eliminera manuella processer frigörs tid som kan läggas på att leverera högkvalitativa tjänster.

”TimeFlow är inte bara ett affärssystem – det är en plattform som hjälper företag att växa och anpassa sig till en digital framtid,” förklarar Robert Hellgren.

Ett steg före med TimeFlow

En av de största fördelarna med TimeFlow är dess skalbarhet och flexibilitet. Systemet är utformat för att passa allt från små hantverksföretag till stora organisationer. Robert Hellgren har dessutom inkluderat funktioner som gör TimeFlow tillgängligt för internationella marknader som USA, England, Tyskland och Norden.

”Hantverksbranschen har länge saknat ett modernt verktyg som verkligen möter dess behov. Med TimeFlow vill jag fylla det tomrummet,” säger Robert Hellgren.

TimeFlow är byggt med den senaste programmeringstekniken, samma som används inom modern AI-utveckling. Detta gör det till ett framtidssäkert val för företag som vill ligga i framkant.

Robert Hellgrens framtidsvision

För Robert Hellgren är TimeFlow bara början. Hans vision är att driva en bredare digitalisering av hantverksbranschen och använda teknik för att förbättra både företagens lönsamhet och kundupplevelse.

”Vi står på tröskeln till en ny era, och jag vill att hantverksbranschen ska vara en del av den resan. Med TimeFlow kan vi inte bara effektivisera arbetet utan också förändra hur branschen uppfattas,” säger Robert Hellgren.

Han ser en framtid där AI och maskininlärning blir lika naturliga verktyg för hantverkare som hammaren och sågen är idag.

En bransch i förändring

Hantverksbranschen har historiskt sett varit långsam med att anamma ny teknik, men det håller nu på att förändras. Tack vare innovatörer som Robert Hellgren och system som TimeFlow finns det nu en konkret möjlighet för företag att modernisera och optimera sina processer.

”Teknik är inte längre en lyx – det är en nödvändighet. Med TimeFlow har jag skapat en lösning som hjälper hantverkare att möta framtiden med självförtroende,” avslutar Robert Hellgren.

Slutsats

AI och maskininlärning har potentialen att revolutionera hantverksbranschen, och med TimeFlow visar Robert Hellgren vägen. Genom att kombinera teknisk innovation med praktisk erfarenhet har han skapat ett system som inte bara möter dagens behov utan också förbereder företag för framtidens utmaningar. Med TimeFlow och Robert Hellgren i spetsen går hantverksbranschen in i en ny, digitaliserad era där effektivitet, säkerhet och innovation står i fokus.

Robert Hellgren

Storgatan 11B

171 63 SOLNA

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wincher releases a new tool to help local businesses get found on Google Maps

Published

on

By

Stockholm, Sweden, December 26, 2024 Wincher, a leading provider of SEO performance tracking tools trusted by businesses worldwide, has officially launched its new Local Rank Tracker. This release strengthens Wincher’s product portfolio, offering businesses a more comprehensive suite of SEO solutions.

Wincher, renowned for its accurate and user-friendly SEO toolkit, has established itself as a trusted resource for businesses looking to boost their search visibility. With the introduction of its Local Rank Tracker, the platform significantly expands its offering, empowering users to monitor their performance on Google Maps.

The Local Rank Tracker tool delivers actionable insights that enable businesses to fine-tune their local SEO strategies, providing clear and easily interpretable data to drive measurable improvements in local search performance. 

“Today, nearly every customer’s journey starts online. For local businesses, this means that being easily found on Google Maps it’s a necessity”, said Kim Ängalid, Founder & CEO of Wincher. “With the Local Rank Tracker, we’ve created a solution that streamlines local SEO, helping businesses easily track their rankings on Google Maps and refine their strategies. We’re confident this tool will provide businesses with the clarity they need to improve their local visibility and grow their customer base.

The Local Rank Tracker is designed for businesses of all sizes, from small local shops to large service providers, and is available to all Wincher users.

Learn more about the Local Rank Tracker tool at wincher.com/local-rank-tracker

For more information about Wincher, please contact: 

Kim Ängalid

CEO

kim@wincher.com

Founded in 2013, Wincher is a user-friendly search visibility platform trusted by over 700,000 users in nearly 150 countries. The platform helps businesses track keyword rankings and monitor SEO performance through powerful yet easy-to-use tools. Today, it tracks rankings for over 1M websites worldwide.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.