Marknadsnyheter
Försiktig optimism på den globala världsmarknaden med nya investeringsmarknader i fokus
Det globala affärsklimatet har mattats av det senaste året men svenska företag fortsätter att vara framgångsrika utomlands. Det visar resultatet från Global Business Climate Survey 2024 som Business Sweden publicerar för femte året i rad. Indien, Förenade Arabemiraten och Saudiarabien sticker ut med starka resultat för årets undersökning, vad gäller affärsklimat och investeringar.
En majoritet av svenska företag som är aktiva på världsmarknaden är mindre optimistiska om det nuvarande affärsklimatet jämfört med förra året. Trots den generellt minskade optimismen är utsikterna relativt goda på de flesta marknaderna men särskilt Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Indien sticker ut som de mest attraktiva marknaderna för svenska företag att investera i framöver. Det framgår i resultatet av den årliga undersökningen Global Business Climate Survey 2024 som presenteras idag på ett lanseringsevent arrangerat av Business Sweden och Swedish Chamber International (SCI). Närvarar vid lanseringen gör bland andra Håkan Jevrell, statssekreterare hos utrikeshandelsminister Johan Forssell, Business Swedens vd Jan Larsson och Andreas Hatzigeorgiou, ordförande för Swedish Chambers International (SCI) och vd för Stockholms handelskammare.
Mer än 1 700 svenska företag deltar i undersökningen och svarar på frågor om det lokala affärsklimatet på 24 olika marknader för deras globala försäljning.
”Undersökningen visar att svenska företag trots den globala turbulensen har lyckats navigera väl och anpassat sig till geopolitiken, krig, konflikten och internationell lågkonjunktur”, säger Jan Larsson, vd på Business Sweden.
Syftet med Global Business Climate Survey är att ge företagsledare kunskaper och insikter om lokala framgångsfaktorer och utmaningar när de gör affärer på utlandsmarknader, genom att dela erfarenheter från svenska företag som redan har verksamhet på plats.
Undersökningen visar bland annat att drygt 60 procent av företagen förväntar sig ökad omsättning det kommande året och nästan hälften av de svenska företagen planerar att öka sina globala investeringar under de närmaste 12 månaderna. Andelen företag som lyfter fram klimat- och miljöaspekter som en viktig faktor i kundernas köpbeslut ligger kvar på 43 procent från förra årets mätning. Resultatet visar också att över 80 procent av företagen upplever att Sveriges varumärke är fördelaktigt för deras affärer utomlands.
”En stor styrka hos Sverige och det svenska varumärket är företagens förmåga till innovationskraft, omställning och kreativitet. Svenska företag är hållbara och motståndskraftiga, vilket innebär att vi står oss väl i ett nytt handelsklimat. Våra varumärken, produkter och tjänster är i trygga händer. Det finns utmaningar men möjligheterna är desto fler, något som ger en fingervisning om en ljus framtid.”, säger Andreas Hatzigeorgiou, ordförande för Swedish Chambers International (SCI) och vd för Stockholms handelskammare.
Få hela översikten över undersökningens resultat här.
Följ den digitala livestreamen här.
För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:
press@business-sweden.se
Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke