Marknadsnyheter
Första operationen genomförd ombord på sjukhusfartyget Global Mercy

Den 7 mars genomfördes den allra första operationen ombord på Global Mercy™, världens största civila sjukhusfartyg. Fyraårige Amadou i Dakar fick hjälp av brittiska specialister med att korrigera sina felställda och smärtande ben. Svenska volontären Yvonne Olsson var med och vårdade patienten. Global Mercy ägs av välgörenhetsorganisationen Mercy Ships som med det nya sjukhusfartyget väsentligt utökar sitt arbete med att ge sjukvård till världens fattigaste.
Nu ligger sjukhusfartyget Global Mercy i hamnen i Dakar, Senegal, ett land som helt saknar barnkirurger. Amadous operation är den första av drygt 40 operationer på barn som ska genomföras ombord på Global Mercy enbart under mars månad. Båda Amadous ben var missbildade, det ena var böjt inåt, det andra utåt och han hade mycket ont.
”Jag ser fram emot att se pojken gå riktigt, att vara normal, att vara som de andra. Jag kommer att bli glad för det och ser fram emot att se det hända”, säger Mariatou, Amadous släkting som är med honom under vårdtiden.
”Vi gör en enorm skillnad”
Amadou opererades av Dr Rachel Buckingham, specialistläkare inom barnkirurgi, med assistans av Dr Andrew Wainwright. Båda kommer från Oxford University Trust.
”Senegal har ännu inte någon egen barnkirurg. Det som får mig att komma tillbaka är behovet, möjligheten att utbilda lokal sjukvårdspersonal och få göra nytta. Mercy Ships vill verkligen göra sig själva arbetslösa. Man går in i läkaryrket för att kunna påverka, här gör vi en enorm skillnad”, säger Rachel Buckingham.
Svenska Yvonne med som volontär
De båda britterna genomförde operationen med stöd av ett internationellt team av volontärer som verkar ombord. De ger av sin tid och sin expertis och möjliggör därmed de livsavgörande operationerna ombord på detta unika fartyg. Svenska anestesi sjuksköterskan Yvonne Olsson från Fjälkinge, Kristanstad är en av dem och hon bistod vid den första operationen ombord:
”Visst var det en speciell känsla att få vara med och ta hand om den allra första patienten. Under operationen samarbetade jag med en mycket duktig amerikansk anestesiläkare från Montana. Allt gick väldigt bra och jag ser fram emot att få fortsätta hjälpa dessa barn, det är ett mycket givande arbete”, säger hon.
800 kirurgiska ingrepp
I och med Amadous operation är arbetet ombord på det nya specialbyggda fartyget äntligen igång och det som började som en dröm för Mercy Ships grundare Don Stephens för tio år sedan har blivit verklighet. Global Mercys första insats görs med fokus på att ge hopp och läkedom genom ett antal kirurgiska specialiteter: käk- och ansiktskirurgi, allmänkirurgi, specialiserad allmänkirurgi för barn, ortopedi, rekonstruktiv plastikkirurgi och oftalmologi (ögonvård). Under de fyra kommande månaderna ska drygt 800 kirurgiska ingrepp genomföras ombord.
Under vistelsen i Dakar ska fartyget, för första gången i Mercy Ships historia, bistå två länder från en hamn. Upp till 25 procent av patienterna förväntas komma från grannlandet Gambia, vilket möjliggjorts genom en inbjudan från den senegalesiska regeringen.
Omfattande utbildningsprogram
Global Mercy är inte bara ett sjukhus utan också ett flytande utbildningscentrum. Under de fem månader som fartyget ligger i Dakar kommer hundratals utbildningstimmar att genomföras. Volontärer ombord planerar att, i samarbete med partners i landet, utbilda mer än 600 personer inom hälso- och sjukvård i bland annat säker kirurgi, psykisk hälsa, primär traumavård, SAFE obstetrik, neonatalvård, anestesi och grundläggande smärtbehandling. Utbildningsschemat kommer även att omfatta kurs lokalt i Gambia samt handledning på och utanför fartyget i Dakar.
Även om det nuvarande besöket är den första fältinsatsen för Global Mercy, så är det tredje gången sedan 2019 som ett sjukhusfartyg från Mercy Ships tjänstgör i Senegal. Senast, under perioden februari till november 2022, utfördes 765 operationer på 695 patienter ombord på systerfartyget Africa Mercy®. Dessa inkluderade operationer inom: allmänkirurgi, käk- och ansiktskirurgi, ortopedi, barnkirurgi, rekonstruktiv plastikkirurgi och kvinnohälsa.
Under den insatsen tillhandahöll Mercy Ships också utbildning och handledning för mer än 2 500 deltagare. Kurserna genomfördes i samarbete med senegalesiska partners och omfattade ett flertal områden såsom biomedicinsk anestesiutbildning, grundläggande kirurgiska färdigheter, neonatal vård och steril behandling.
”När vi i dagarna får se de första patienterna gå ombord och få livsförvandlande operationer på Global Mercy är det med stor glädje – det nya sjukhusfartyget är ju en vision som väcktes för över 10 år sedan! Detta är en ny era för Mercy Ships och en injektion för bättre och mer rättvis kirurgi och utbildning i de mest utsatta länderna i Afrika”, säger Stefan Sonesson, Sverigechef för Mercy Ships.
Bildtexter:
- Amadou, den första patienten ombord på Global Mercy, och hans släkting Mariatou på väg till fartyget för operation.
- Amadou tillsammans med sin släkting Mariatou.
- Rachel Buckingham och Andrew Wainright, tillsammans med teamet i operationrummet innan operationen på Amadou.
- Vård- och operationsteamet som tagit hand om Amadou ombord på Global Mercy. Bland andra svenska Yvonne Olsson, anestesi sjuksköterska.
- Dr Rachel Buckingham, ortopedisk kirurg, tillsammans med lokal vårdpersonal, samtalar med Amadou, den första patienten som opererades ombord på Global Mercy, och hans vårdare, Mariatou.
För mer information, v.v. kontakta:
Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org Mobil: +46 730 40 02 05
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige, stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45
OM MERCY SHIPS
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård till dem med minst tillgång till säker kirurgi. Mercy Ships är en internationell idéburen hjälporganisation på kristen grund. För att ge bestående effekter har organisationen under de senaste tre decennierna fokuserat på partnerskap med länder i Afrika. Mercy Ships samverkar med nationella partners, erbjuder utbildning för lokal hälso- och sjukvårdspersonal samt arbetar med uppbyggnad av medicinsk infrastruktur.
Varje år tjänstgör mer än 3 000 volontärer från över 60 länder ombord på världens två största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy® och Global Mercy™. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, kockar, sjömän och ingenjörer som ger av sin tid och kompetens. Mercy Ships grundades 1978 och har kontor i 16 länder samt ett afrikanskt center i Dakar, Senegal. För mer information, besök mercyships.se och följ @MercyShipsSverige på sociala medier.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke