Marknadsnyheter
Första publika snabbladdarna för tunga transporter i norra Sverige


Nu öppnar norra Sveriges första publika laddplats för tunga transporter i Skelleftehamn. Bakom satsningen står Elregion Norrland, ett samarbete där bland annat Skellefteå Kraft och Scania ingår, med målet att påskynda elektrifieringen av tunga transporter.
Skellefteåregionens roll i den industriella utvecklingen i norra Sverige kopplat till klimatomställningen gör Skellefteå Hamn, 18 km väster om Skellefteå, till en strategiskt lämplig plats för laddning av tunga fordon.
I regionen finns Northvolt som nyetablerad industri, Boliden som den historiskt tunga industrin i regionen, Scania som fordonsleverantör, Wibax som transportbolag, Skellefteå Kommun som hamnoperatör och inköpare av transporter samt Skellefteå Kraft som leverantör av laddutrustning och förnybar energi.
– Det unika i den här satsningen för snabbladdning av tunga fordon är att aktörer från hela värdekedjan samarbetar i en region där elektrifieringen är i fokus, säger Fredrik Jonsson, affärsenhetschef E-mobilitet på Skellefteå Kraft.
Alla i värdekedjan är beroende av varandra för att elektrifieringen av tunga fordon ska bli verklighet. Fordonstillverkare behöver veta att kunderna vill ställa om till eldrivna fordon. Transportföretag vill, om de investerar i eldrivna fordon, säkerställa att de går att ladda på strategiska platser utan onödigt uppehåll och energileverantören behöver vara trygg i att laddning kommer att efterfrågas.
– Elektrifieringen går snabbt framåt. Scania erbjuder nu ellastbilar för transportuppdrag i stad och region, på sikt även fjärrtrafik. Nyckeln i omställningen är ett effektivt samarbete i hela värdekedjan. Ökad tillgång till publik snabbladdning blir det tryggare för våra kunder att gå över till eldrift, säger Jessica Björkquist, ansvarig för E-mobility, Scania Sverige.
Elektrifieringen behöver gå fort och då är utbyggnaden av laddmöjligheter avgörande. En viktig förutsättning för en lyckad omställning är även att laddningen blir effektiv. Det kan till exempel innebära att bilarna laddas i anslutning till lastning eller lossning.
Etableringen är en del av Skellefteå Krafts satsning på att möjliggöra elektrifieringen av tunga transporter. Totalt har 9,5 miljoner kronor investerats i laddplatsen för tunga transporter. Tre lastbilar kommer att kunna laddas samtidigt med en effekt på 300 kW.
Etableringen är delvis finansierad av klimatinvesteringsstöd från Naturvårdsverket.
Fakta Elregion Norrland
Elregion Norrland är ett samarbete som består av företagen Scania, Northvolt, Boliden AB, Wibax AB, Skellefteå Kommun och Skellefteå Kraft. Elregion Norrland har för avsikt att stödja elektrifieringen av tunga transporter i Skellefteåregionen. Målsättningen är att en betydande del av transporterna är elektrifierade innan 2025 med idrifttagning av första fordonen innan slutet av 2022.
För mer information kontakta:
Jessica Björkquist, ansvarig för E-mobility, Scania Sverige, telefon: 070-085 61 95,
e-post: jessica.bjorkquist@scania.com
Fredrik Jonsson, affärsenhetschef E-mobilitet på Skellefteå Kraft,
telefon: 073-081 28 90, e-post: fredrik.jonsson@skekraft.se
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke