Connect with us

Marknadsnyheter

Fortsatt god tillväxt i pipeline under sommarmånaderna

Published

on

Trots en period där semestrar påverkade möjligheterna att bearbeta potentiella partners och kunder så noterar Hoodin en fortsatt god tillväxt i pipeline. Tillväxten ligger i ungefär samman trend i absoluta tal, men av naturliga skäl blir den procentuella ökningen något lägre då vi kontinuerligt har en större baseline att jämföra med. I likhet med våren 2021 så är det inom Medtech och Pharma som ökningen var mest noterbar, och ökningen härleds framför allt till en ökning av partners under perioden.

Efter juli och augusti månad så sammanställs nettoökningen till ca 15 procent inom Medtech och Pharma, jämfört mot utfallet efter juni månad. För perioden är det små ändringar eller inga inom Public Service och Tourism då fokus fortsatt varit riktad mot Medtech och Pharma.

För segmentet ”Nya branscher” noteras en markant ökning under augusti månad, men det skall påpekas att detta rör lösningar som inte är fullt lanserade på marknaden och att denna del av pipeline har högre osäkerhet.

  

För att på ett tydligt sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget att månadsvis kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin.  Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners.
 

Juli & Augusti 2021 – Medtech & Pharma (Ackumulerat )

Under juli och augusti månad ökade antalet licenser som förväntas använda Hoodin med cirka 15 procent jämfört med juni och steg från från 874 till 1015.  Ökningen härleds till både nya och större partners för perioden och att fler slutkunder gjort en avsiktsförklaring för användande av Hoodin. Den redan noterade trenden från tidigare månader håller i sig med ett ökat intresse för automatisering och digitalisering av innehålls-bevakning och omvärldsbevakning i dessa två branscher.

Juli & Augusti 2021 – Public Sector (Ackumulerat )

Inom Public Sector noteras ingen nettoförändring för perioden. Ambitionen har varit att öka aktiviteten mot Public Sector, men detta har reviderats då affärsläget pga pandemin gör att det är långa ledtider inom public sector för tillfället. Den utökade satsningen mot Public Sector kommer aktiveras när marknaden har bättre förutsättningar.

Juli & Augusti 2021 – Tourism (Ackumulerat)

Tourism är en nischad bransch för Hoodin och ledtiden för bearbetning är längre än många andra branscher, vilket gör att rörelser inom pipeline för Tourism inte sker lika frekvent.  Intresset för Hoodins lösningar gentemot Tourism håller i sig och men för perioden noteras ingen förändring pipeline.  Tourism avser lösningen för Places & Tracks, vilket är en lösning för aktiv turism som t ex vandringsleder, skidområden, m.m.

Juli & Augusti 2021 – Nya branschlösningar (Ackumulerat)

Den sedan tidigare annonserade branschlösningen gentemot Finance samt en ännu ej utannonserad branschlösning har under perioden varit föremål för  försäljning gentemot strategiska partners och kunder. Vi har framför allt under augusti noterat positiva utfall och ser att vi nu är nära bredare lanseringar och att vi har en trend som då skall redovisas tillsammans med övrig pipeline.

”För att vara en period där det i normalfall är en trög marknad på grund av semestertider så får vi vara nöjda med utfallet under sommarmånaderna. Vi har arbetat upp en väldigt stor kontaktyta och hundratals öppna leads i vårt CRM och detta börjar nu ge resultat samtidigt som vi som bolag och varumärke har blivit mer etablerat och omtalat på marknaden. Självklart är det även så att aktiveringen av MDR, och därmed Post Market Surveillance som Hoodin levererar en lösning gentemot, är den stora anledningen till fortsatt ökat intresse för Hoodin som del i digitalisering och automatisering av tidskrävande processer och manuellt arbete.

Vi lämnar en bra sommar bakom oss, där vi även han med att ladda batterierna för att ta oss an uppgiften att lägga stort fokus på att omvandla piplien till aktiva betalande licenser. Det är vårt primära fokus och vår viktigaste uppgift under resten av året. ” Marcus Emne, VD Hoodin

Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin

Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:

 

Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.

Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.

 

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Setra satsar på kontor i Umeå

Published

on

By

En stor del av de svenska byggprojekten är just nu koncentrerade till den expansiva Norrlandskusten. För att finnas nära kunder och marknad har Setra öppnat ett kontor i Umeå.

Kontoret bemannas av två av Setras bygglösningsexperter: Jesper Åkerlund, affärschef för bygglösningar och komponenter och Daniel Wilded, produktchef för bygglösningar.

– Genom att etablera en tydlig närvaro i Norrlands största stad ökar Setra sitt fokus på de snabbväxande områdena i norra Sverige. Det gäller inte bara Umeå och Skellefteå, utan även Sundsvall, Luleå, Boden, Kiruna och Gällivare, förklarar Jesper Åkerlund.

En följd av industriboomen i norr är att bostadsbyggandet är bland det största i landet. För Setras del märks en ökad efterfrågan på korslimmat trä till flerbostadshus. Samtidigt byggs många kontor och kommersiella lokaler, men även förskolor, skolor och vårdinrättningar. Ofta används KL-trä även där.

– Vi levererar dessutom en hel del av vårt limträ till bland annat industrifastigheter och idrottshallar. En ökad lokal förankring ger oss ett närmare samarbete med kunderna i Norrland och gör att vi lättare kan dela med oss av vår samlade kompetens kring klimatsmarta bygglösningar i trä, framhåller Jesper Åkerlund.

Han påpekar att Setra framför allt har gjort sig känt för att eftersträva ett effektivt, industriellt träbyggande. Med hjälp av mer industriella och standardiserade byggsystem kan kunderna optimera både kostnader, ledtider, logistik och personella resurser.

– Som Umebo vore ett av mina drömprojekt att få vara med att bygga en stor skola i trä, och gärna fler hyreslägenheter i KL-trä. Vi har nyligen levererat de sista volymerna av KL-trä och limträ till förskolan Kungsgården i Umeå och vår förhoppning är att det projektet leder till att fler skolor byggs i trä. En annan dröm vore att se det nytänkande Kiruna satsa på bostadskvarter i KL-trä, säger Jesper Åkerlund.

Någon gång i maj planerar han och Daniel Wilded för en liten invigning av Setras Umeå-kontor, som ligger centralt i stadsdelen Öst. Adressen är Storgatan 93.

– Men när som helst går det förstås bra att ringa till oss eller att komma förbi på en kopp kaffe. Vi lovar att berätta allt om klimatsmart träbyggande, de senaste industriella lösningarna och vilka produkter och tjänster som Setra kan erbjuda, säger Jesper Åkerlund.

Om Setras träindustricentrum

I Långshyttan i södra Dalarna tillverkas KL-trä, limträ och byggkomponenter. Virket är certifierat och kommer från koncernens egna sågverk. KL-träskivorna tillverkas med flexibla breddmått. De största skivorna är 3,5 x 20 meter. I CNC-maskinerna bearbetas skivorna till exakta byggdelar, med hål för dörrar, fönster och installationer. De färdiga byggelementen levereras i exakt rätt ordning för ett smidigt och snabbt montage på byggplatsen.

I Stockholm har Setra bland annat levererat trästommar till kvarteret Bologna i Cederhusen och till Electrolux nya huvudkontor. Andra leveranser har gått till flerbostadshus som i Södra Hemlingby i Gävle och till skolor som exempelvis Renshammarskolan i Bollnäs och Båtsfjord skola i Norge.

För mer information kontakta:
Jesper Åkerlund, affärschef för bygglösningar och komponenter, Setra Umeå, + 46 70 950 05 90, jesper.akerlund@setragroup.com

Daniel Wilded, produktchef bygglösningar, Setra Umeå, +46 70 285 55 14, daniel.wilded@setragroup.com

På Setra vill vi vara grönsamma. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet. Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar till klimatvänliga produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter, KL-trä och sågade trävaror. Vi säljer även bioprodukter som bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Våra kunder finns globalt. Läs gärna mer på setragroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alleima delårsrapport för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Konsekvent strategiexekvering och förbättrad motståndskraft över tid

Höjdpunkter för det första kvartalet 2024

    Orderingången för den rullande 12-månadersperioden minskade med 10 % till 20 362 miljoner kronor (22 550), med en organisk tillväxt om -8 %. Orderboken var fortsatt solid med en god produktmix.

    Intäkterna minskade med 12 % till 4 740 miljoner kronor (5 376), med en organisk tillväxt om -2 %. Effekter från förändrade legeringstillägg påverkade intäkterna med -9 %.

    Justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 453 miljoner kronor (567) med en marginal om 9,6 % (10,5), påverkat av underabsorption och temporära leveransutmaningar.

    Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 126 miljoner kronor (1 045), med en marginal om 2,7 % (19,4), och inkluderar metallpriseffekter om -328 miljoner kronor (479).

    Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,24 kronor (1,75).

    Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,21 kronor (3,25).

    Fritt operativt kassaflöde uppgick till 159 miljoner kronor (404).

VD-ord

Marknadsläget

Under inledningen av året var marknadsläget blandat. Vissa positiva signaler noterades inom några av de segment där efterfrågan tidigare varit dämpad. Den stabilisering vi började se under slutet av 2023 fortsatte inom delar av den kortcykliska affären, särskilt inom Strip-divisionens konsumentsegment. Samtidigt var segmenten kemi och petrokemi samt industri i Nordamerika fortsatt utmanande för Tube, medan efterfrågan inom exempelvis kärnkraftssegment var hög. Vi erhöll flera betydande ordrar inom olje- och gassegmentet, där både marknaden och orderboken är stark, även om orderingången minskade från höga nivåer. Inom Kanthal fortsatte medicintekniksegmentet sin positiva utveckling, samtidigt som efterfrågan inom industriell värmning förblev något dämpad. Den organiska orderingångstillväxten för den rullande 12-månadersperioden uppgick till -8 %, från höga absoluta nivåer.

Temporära leveransutmaningar under kvartalet

Intäkterna i kvartalet minskade organiskt med 2 %, främst påverkat av vår mer lågförädlade affär, samt leveransutmaningar relaterade till pågående implementering av ett nytt ERP-system inom våra divisioner Tube och Strip. Kanthal fortsatte stärka sin EBIT-marginal i takt med den pågående förbättringen av produktmixen. Sammantaget uppgick den justerade EBIT-marginalen för kvartalet till 9,6 % (10,5). Minskningen var hänförlig till flera faktorer såsom lägre fakturering påverkat av tidigare nämnda temporära leveransutmaningar samt underabsorption i produktionen till följd av lägre volymer.

God motståndskraft i marginalen

Med de utmaningar vi hade i kvartalet och givet lägre produktionsvolymer, uppvisar vår justerade EBIT-marginal god motståndskraft. Marginalen uppgick till 10,1% för den rullande 12 månadersperioden, vilket är historiskt höga nivåer. Vår diversifierade exponering mot kundsegment i olika stadier av konjunkturcykeln samt en tydlig strategi att växa inom mer lönsamma och mindre cykliska nischer är bidragande till detta faktum. Vi har även varit snabba att anpassa oss efter förändrade marknadsförhållanden genom att justera kapacitet och kostnader där det varit nödvändigt. En annan viktig faktor i den förbättrade motståndskraften är att vi stått fast vid vår prisledarstrategi och inte sänkt våra priser för att vinna volymer. Detta har kortsiktigt påverkat kostnadstäckningen inom delar av produktionen, men när marknaden vänder och volymerna ökar igen ser jag goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt över tid.

Strategiska initiativ

Våra tillväxtinvesteringar fortlöper enligt plan. Exempelvis skalar vi just nu upp kapaciteten i vår nyinvigda produktionslinje för värmeväxlarrör i Mehsana, Indien, vilket kommer att ge oss goda möjligheter att möta den växande efterfrågan inom kemi- och petrokemisegmentet för Tube i Asien.

Hållbarhet driver innovationer och affärer

I februari kunde vi med stolthet lansera nästa generations umbilicalrör för olja- och gasindustrin med den nya legeringen SAF™ 3007. Den nya legeringen är ännu starkare och mer hållfast, vilket möjliggör tunnare och lättare rör. Med dess lägre vikt och med mindre materialåtgång ger den klara fördelar för både våra kunder och för miljön. Vår materialteknologi gör skillnad genom lägre klimatavtryck och vi räknar med att SAF™ 3007 kommer att vara ett viktigt komplement till vårt befintliga erbjudande. I kvartalet erhöll vi ännu en order inom koldioxidlagring och infångning (CCS) och vi fortsätter även att växa vår affär för rör till framställning av polysilikon, som används vid produktion av solceller. Kanthal erhöll dessutom en spännande order för värmemoduler som ska användas i en tillverkningsprocess för grönt stål.

Fortsatt värdeskapande

Även om inledningen av 2024 var något utmanande ser jag positivt på det kommande året. Vi är rätt positionerade för att fortsätta stärka vår produktmix, vi exekverar på våra strategiska prioriteringar samtidigt som vår balansräkning är starkare än någonsin.

Göran Björkman, VD och koncernchef

 

Telefonkonferens och webbsändning klockan 13:00

En telefonkonferens och webbsändning kommer att hållas klockan 13:00 den 23 april 2024. Mer information samt en presentation kommer att finnas tillgänglig på https://www.alleima.com/se/investerare/.

Nummer till telefonkonferensen

    Sverige:+46 (0) 8 5051 0031

    Storbrittanien:+44 (0) 207 107 06 13

    USA: +1 (1) 631 570 56 13

Länk till webbsändning

    Webbsändning

Sandviken, den 23 april 2024

Alleima AB (publ)

Kontaktuppgifter

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com
Phone: +46 (0) 79 060 87 17

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com
Phone: +46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.
 

Denna information är sådan information som Alleima AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april 2024 kl. 11.30.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 75/24 – Correction: Market Notice 74/24 – Last day of trading in Peptonic Medical AB’s subscription option PMED TO 4

Published

on

By

The correction is regarding the last day of trading. Correct last day of trading is, April 26, 2024.

Last day of trading in the company’s subscription option, PMED TO 4, is April 26, 2024. 

Information about the subscription option: 
Shortname: PMED TO 4 
ISIN: SE0019354648  
Orderbook-ID: 304044 
CFI: RSSXXR 
FISN: PEPTONICME/OPT RTS 20240501 
Last day of trading: April 26, 2024 

Stockholm April 23, 2024 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.