Marknadsnyheter
Förvärv av lönsamma onoterade bolag noteringsaktuella Seafires recept för framgång.
ti, okt 03, 2017 10:48 CET
Seafire AB är en företagsgrupp inriktad på att förvärva väl etablerade, lönsamma onoterade bolag med potential för stark tillväxt. Bolagets ansats är att vara en aktiv ägare och kan gå in operationellt i ledningspositioner i bolag man förvärvar. Seafire står nu inför en notering på Nordic MTF och planerar i samband med detta att via emission ta in 20Mkr (25Mkr om övertilldelningsoption utnyttjas). Teckningsperiod pågår mellan 2-13 oktober och första handelsdag är beräknad till 10 november.
Ledningen i Seafire består av VD Johan Bennarsten, investeringschef Mats Gullbrandsson samt ekonomichef Peter Friberg. I styrelsen märks styrelseordförande Joachim Berner (bl a även styrelseordförande i Christian Berner Tech Trade) och ledamot Tord Lendau (styrelseledamot Vitrolife, erfarenhet från styrelseuppdrag inom Boule Diagnostics, Stille m fl).
Johan Bennarsten besvarar nedan ett antal frågor rörande Seafire och den förestående noteringen:
Seafire har som målsättning att inom fem år omsätta 500Mkr. Hur ska ni nå dit? Kommer det bli aktuellt att ta in mer pengar på vägen?
– Genom förvärv samt organisk tillväxt i de bolag vi äger. Seafire kommer att göra 2-3 förvärv om året (nya bolag och/eller tilläggsförvärv). Över tid kommer det bli aktuellt att ta in mer kapital. Det finns flera möjligheter, varav miniobligation är en. Man kan även tänka sig en riktad emission där Seafires ägarbas breddas. Sedan är ett alternativ att använda aktien som betalningsmedel vid förvärv.
Hur ser tidshorisonten på ert ägande och engagemang vid ett förvärv ut?
– Seafire har ingen bortre horisont för sina investeringar. Traditionella riskkapitalbolag behåller ett innehav i ca 5-7 år, sedan ska det säljas till exitvinst. Vi tänker annorlunda – behåller de bra bolagen och tror att vi kan utveckla dessa ännu mer och skapa betydande värden, kontra att sälja efter fem år. Om ett portföljbolag växer sig så pass stora och starka att de bedöms kunna stå helt på egna ben, kan det bli aktuellt att knoppa av bolaget från koncernen, genom en utdelning till Seafires aktieägare. Sedan är det så att ifall ett mycket fördelaktigt bud på något av våra bolag kommer, eller en bra möjlighet att skapa en strukturaffär, är Seafire öppna för att sälja ett innehav.
Hur ser processen för att identifiera ett möjligt förvärv ut?
– Tillsammans har vi mer än 30 års erfarenhet från riskkapitalbranschen och besitter väl upparbetade kanaler för att identifiera intressanta bolag. Inom Seafires organisation har vi ett stort nätverk av rådgivare, företagsförmedlare, ägare samt operationella ledningspersoner. Dessa kontakter ger många uppslag och goda affärsmöjligheter. Sedan arbetar Seafire med att aktivt göra analyser och söka upp bolag direkt.
Erbjudandet att teckna aktier i Seafire riktar sig till investerare i både Sverige och Finland. Vad är tanken med att inkludera Finland, och hur ser kopplingen ut till den finska digitala fundraisern Invesdor?
– Det var Seafires finansiella rådgivare, Augment Partners, förslag att gå via Invesdor som är vår sales agent för noteringen i Finland. Invesdor är en populär och växande plattform för crowd funding. För tillfället finns man framförallt närvarande i Finland, men är på väg att genomföra en launch i Sverige inom kort.
Vad är det som gör det så intressant för er att investera i onoterade bolag?
– Seafires ledning har en lång erfarenhet av att jobba med private equity, dvs onoterade bolag. Vi kan det väl, och ser att det finns mycket goda affärsmöjligheter inom området framöver. Förvärv sker till låga multiplar kontra noterade bolag. Och genom att arbeta operativt med förvärvade bolag kan man skapa en betydande organisk tillväxt i bolagen, både produkt- och marknadsmässigt.
Har Seafire någon uttalad nivå för vad en investering ska avkasta?
– Inom våra tidigare roller i riskkapitalbranschen har det legat på ungefär 30-40% per år för lyckade investeringar. Målsättningen är att Seafire ska befinna sig i det spannet, eller till och med överträffa det. Vi bedömer att med vår modell att förvärva till låga multiplar och utveckla bolagen operationellt, kan det ge mycket bra avkastning – både i Seafireaktien och i varje enskilt dotterbolag.
Seafires portfölj består idag av två bolag; Hedén Group och Followit Sweden. Kan du berätta något om dessa?
– Hedén Group är ett bolag som från starten på 60-talet har arbetat med att designa och tillverka kamerautrustning av hög kvalitet. Idag levererar bolaget egenutvecklade motorer och kontrollenheter för styrning av fokus, bländare och zoom i filmkameror till den professionella
film- och mediaindustrin. 2009 fick man en Oscar och Hedén Group levererar samt har levererat till produktioner så som Avatar, Games of Thrones och Starwars. Bolaget omsätter mellan 10-15Mkr och tjänar upp till 30% på en ebitnivå. Hedén Group har sin bas i Göteborg.
Followit Sweden tog på 70-talet fram ett halsband med batteri och gps-sändare för att följa djur. Användningsområdet för bolagets produkter är främst positionering av djur inom boskapsövervakning och forskning. Man är ett av tre ledande bolag inom denna sektor och omsätter ca 20Mkr, med en lönsamhet på 5-10%. Followit har även ett affärsområde som kallas tracking and security vilket innefattar larm, positionering för egendom och personskydd.
Är det någon särskild sektor ni är extra intresserade av och tittar på för tillfället? Samt, finns det någon sektor ni utesluter helt?
– Vårt fokus ligger inte på att välja ut intressanta sektorer, utan Seafire har ett pragmatiskt förhållningssätt. Vi vill att bolaget ifråga ska tillhandahålla en efterfrågad tjänst eller produkt där vi ser en stor potential att växa med lönsamhet. Däremot finns det ett par sektorer där vi inte letar. Det handlar huvudsakligen om bolag som verkar inom retail, fastigheter och entreprenad.
Vad är de största utmaningarna när man förvärvar andra bolag enligt er modell? Hur kommer Seafire agera om en investering inte faller ut enligt initial plan?
– För det första måste man få en god känsla för det förvärvade bolaget och ta reda på alla fakta kring hur man mest effektivt ska kunna få bolaget att växa. Man behöver ge sig ut och träffa bolagets kunder för att få en förståelse kring vad som efterfrågas, och hur man kan erbjuda det på bästa sätt. Man behöver även studera hur konkurrenterna arbetar. Sedan tar det tid och kostar pengar att ta fram nya produkter och tjänster, så det finns en viss ledtid att räkna med från att ett förvärv är genomfört, tills det produktionen är optimerad.
Om en investering inte utvecklas som det var tänkt så måste man snabbt stoppa upp satsningen i dess nuvarande form, göra nödvändiga förändringar och ta fram en ny satsning som är mer konkurrenskraftig. En fördel Seafire har är att vi befinner oss nära operations och kunderna i bolagen, och har möjlighet att snabbt gå in aktivt vid behov. Sedan kan det självklart uppstå en situation där det dyker upp konkurrenter som är alldeles för konkurrenskraftiga för att det ska vara realistiskt att fortsätta en satsning. Det här är vi väl medvetna om, och undviker i möjligaste mån sådana branscher och nischer där risken för detta är stor. Ett annat scenario kan vara att en ny marknadstrend innebär att bolaget ifråga inte längre kan hålla sig relevant nog.
Dock vill jag betona att Seafire inte förvärvar så kallade turnaround-bolag, utan lönsamma bolag med etablerade varumärken.
Hur ser din egen bakgrund ut?
– Jag har varit aktiv inom private equity och Venture Capital i över 15 år och under det senaste året innan Seafire grundades arbetade jag på Pareto Securities corporate finance-avdelning. En erfarenhet som varit mycket lärorik var när jag klev in som VD för vårdbolaget Sensia, som befann sig i en ansträngd finansiell situation. Verksamheten omstrukturerades för att sedan säljas. Den perioden gav mig otroligt värdefulla verktyg, som jag haft stor nytta av i skapandet av Seafire.
Hur stor är din ägarandel av Seafire samt investerar du i kommande emission?
– Jag investerar motsvarande ca 10% av emissionen och kommer att äga drygt 30% av bolagets aktier vid noteringen av Seafire.
Varför ska man som investerare teckna aktier i Seafire?
Seafire kommer växa, dels via förvärv och dels via organisk tillväxt i dotterbolagen. Den kombinationen ger en accelererad tillväxt i såväl omsättning som vinst. Teamet i bolaget har en unik kompetens, erfarenhet och track record vad gäller investeringar. Seafire utvecklar riskkapitalmodellen inom småbolagssektorn, med en operativ approach. I och med att vi inte har någon exithorisont att beakta, kan dotterbolagens kassaflöden som tas upp i moderbolaget användas till att göra fler förvärv och utveckla bolagen. Det finns sammantaget mycket goda förutsättningar för att en investering i Seafire ska leda till en betydande avkastning.
OM CISION PROMOTED:
Cision Promoted är ett samarbete mellan Cision och Nyhetsbyrån Direkt. Tjänsten ger Cisions kunder möjlighet att synliggöra sina nyheter och pressmeddelanden i form av redaktionella nyhetsartiklar. Tjänsten är finansierad av bolagen som beställer genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint.
Nyhetsbyrån Direkt ansvarar för produktion och att tjänstens kvalitet och relevans säkras. Den produceras av en särskild redaktion som arbetar enkom med Cision Promoted utan samverkan med Nyhetsbyrån Direkts redaktionella verksamhet.
Nyhetsartikeln publiceras på platser som säkerställer att materialet når kapitalmarknad och media, exempelvis via Placera, Sveriges största sajt för privatsparare som ägs av Avanza, och nyhetsportalen Cision News. Marknaden nås också via Infront som är ett av marknadens största informations- och handelssystem för placerare i Sverige. Ytterligare distribution adderas successivt.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke