Marknadsnyheter
Fossilfritt bränsle i tanken – Salico och SydLog i nytt transportsamarbete


Genom ett samarbete med SydLog AB har Salico bytt ut fossilt drivmedel i transporterna till HV100 och i ett slag blivit närapå helt fossilfria i det egna utgående transportledet inom Sverige, utan ökad kostnad. För kunderna betyder det nya samarbetet ett bättre värde på ingående varor, och en viktig koldioxidbesparing i leverantörsledet.
Sedan 1989 levererar Salico färdigskuren sallad, frukt och grönsaker till den skandinaviska marknaden. Som en del av Greenfood, en av Nordens ledande aktörer inom hälsosam mat, delar man koncernens ambitiösa hållbarhetsmål där transporter är en fråga i fokus. Tack vare ett nytt logistiksamarbete har man gjort en drivmedelsförändring som ger ringar på vattnet i hela branschen.
I en genomlysning av Salicos transporter visade det sig att en av verksamhetens råvaruleverantörer, SydGrönt, med sitt helägda logistikbolag SydLog AB, hade en stor del gemensamma destinationer för sina transporter. Man gjorde därför gemensam sak gällande transporterna. Genom att Salicos produkter nu transporteras i SydLogs fossilfria lastbilar har Salico tagit ännu ett stort steg mot minskade utsläpp och en mer klimatsmart logistikkedja.
– Tack vare det här samarbete har vi kunnat optimera våra transporter och samtidigt få högre fyllnadsgrad. En hållbarhetsvinst som våra kunder också kan tillgodoräkna sig, säger Johan Wohlin, COO på Salico.
Trots att HV100-drivna transporter innebär en ökad kostnad, har man tack vare samarbetet och de gemensamma transporterna lyckats hålla kostnaderna oförändrade. På SydLog AB är man stolta över att hjälpa till i Salicos resa mot en mer hållbar framtid, där 90% av Salicos egna transporter inom Sverige bli fossilfria i ett gemensamt slag.
– Vi är mycket glada och tacksamma för det förtroende Salico visar oss genom att välja våra fossilfria transporter. Detta samarbete är ett tydligt exempel på hur företag tillsammans kan bidra till en mer hållbar framtid. Vi ser fram emot att leverera Salicos produkter med minimal klimatpåverkan, säger Fredrik Elensky, VD på SydLog.
SydLog har under flera år investerat i hållbara transportlösningar och arbetar kontinuerligt med att minska utsläpp och förbättra effektiviteten i sin verksamhet. I SydLogs fossilfria lastbilsflotta drivs bilarna med biogas, HVO samt RME, och de är en del av en strategi att erbjuda kunder klimatsmarta logistiklösningar.
Johan Wohlin på Salico menar att just samarbete inom branschen är en viktig förutsättning för att landa de hållbara investeringarna som krävs. Tålamod är en annan:
– Det kan hända att man hamnar i återvändsgränder, men med enträget arbete kan vi till slut alltid hitta en väg framåt. För det finns massor av bra lösningar därute, avslutar Johan Wohlin på Salico.
För mer information, kontakta
Johan Wohlin
COO Salico AB
johan.wohlin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke