Connect with us

Marknadsnyheter

Framåtlutad energilösning i Skellefteå

Published

on

Heimstaden har installerat en för branschen unik energilösning i en av sina nyproducerade fastigheter i Skellefteå, Storfågeln 1. Fastigheten är klassad som Miljöbyggnad och använder ett system för att återvinna värme från spillvatten. 

När vi bygger, förvaltar eller renoverar fastigheter så påverkar vi miljön i någon utsträckning. Vi är medvetna om vårt klimatavtryck och jobbar fokuserat med att förbättra våra fastigheter. Energieffektiviseringar är ett prioriterat område. 

Storfågeln 1 är ett spännande exempel. Fastigheten, med sina 298 hyresrätter, använder en banbrytande teknik som möjliggör energiutvinning från spillvatten. Energi som annars skulle gått förlorad. Ecoclimes system (Evertherm) kan återvinna minst 90 % av den tillgängliga energin från spillvattnet. 

Priset på energi kommer sannolikt att öka i framtiden och genom att återvinna värmeenergin från spillvatten kan behovet av köpt energi och utsläppet av växthusgaser att minska. En vinst för både plånboken och miljön.

Lösningen Evertherm är integrerad med ett automationssystem som garanterar säker drift och maximal energiåtervinning. Det är möjligt att övervaka pumpar och annan kritisk utrustning i realtid, med information om vätskenivåer, temperaturer, drifttider och data som också kan följas upp historiskt.

- Vi är nyfikna på ny teknik och tittar kontinuerligt på hur vi kan optimera våra fastigheter, befintliga som nya. I Skellefteå uppstod möjligheten att pröva lösningen med att återvinna värmeenergin från spillvattnet. Vi är ganska ensamma om att tillämpa tekniken och är så här långt nöjda med resultatet, säger Thule Brahed, Energy Specialist på Heimstaden Sverige

- Fastigheten har haft inflyttning under ett år, så det är först nu som alla hyresgäster är på plats och systemet presterar fullt ut. Baserat på våra siffror minskar fastighetens energianvändning med över 40%, vilket är ca 20 ton CO2e per år. 20 ton motsvarar en årlig förbrukning från 120 bensinbilar, förklarar Thule Brahed.

För mer information, kontakta:
Robin Wilhelmsson, kommunikationschef 
Epost: robin.wilhelmsson@heimstaden.com 

 

Om Heimstaden Bostad 
Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 162 000 bostäder i 9 länder med ett fastighetsvärde om ca 332 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar vi efter att uppnå målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök
www.heimstaden.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys