Connect with us

Marknadsnyheter

Från familjemiddag till zombieapokalyps – Grönans reklamfilm för nya skräckhuset

Published

on

Snart slår Gröna Lund upp portarna för sitt Halloween där årets reklamfilm bygger på nöjesparkens nya skräckhus ”Zombiesta” – den zombiesmittade restaurangen där gästerna själva står på menyn. Filmen är en blinkning till de klassiska zombieapokalypsfilmerna och förhandsvisades i sin fulla längd (3,5 min) genom en egen biopremiär med 15-årsgräns den 19 september på Filmstaden Sergel. Filmen går live i nedklippt version idag den 20/9, men kan ses i sin fulla längd på Gröna Lunds hemsida.

När mörkret sänker sig över Stockholm och Halloween närmar sig står Gröna Lund i centrum för skräck, spänning och kreativitet. Varje år tar nöjesfältet ut svängarna rejält med sin reklamfilm för Halloween och i år är inget undantag. Årets reklamfilm har i sin fullängdsversion 15-årsrekommendation och premiärvisades därför på bio. Reklamfilmen bygger på en av årets stora nyheter, det nya skräckhuset Zombiesta, där varje gäst förvandlas till en del av menyn. Du måste ta dig igenom den trånga och mörka restaurangen där personalen inte bara lagar maten, utan också jagar den. Se reklamfilmen här!

”En blandning av Bonusfamiljen och The Walking Dead”
I reklamfilmen, som utspelar sig på Gröna Lunds restaurang Fiesta, får vi följa en familj – mamma, pappa och två systrar – som är mitt uppe i en lugn måltid. Men det dröjer inte länge förrän dramatiken tar över. Pappan hostar upprepade gånger, utan att någon tar större notis om det, men snart kommer vi förstå varför. När ena systern går på toaletten börjar hon höra skrik utifrån restaurangen och när hon återvänder är platsen öde. En zombieapokalyps har brutit ut och nu måste hon försöka fly och gömma sig från de levande döda som tagit över restaurangen.

– Inspirationen till filmen är det nya skräckhuset Zombiestas egen backstory och det subtila med pappans hostningar antyder att han är den osynliga starten på katastrofen, vilket ger filmen och storyn ett psykologiskt djup. Vi ville att reklamen och upplevelsen på plats verkligen skulle samspela, därför visar reklamfilmen vad som hände den där ödesdigra eftermiddagen på restaurang Fiesta, säger Johanna Lindh, reklamchef på Parks and Resorts/Gröna Lund.

– Skräck är ju en klassisk underhållningsgenre och den här filmen är en homage till alla klassiska zombiefilmer i sitt scenspråk och uttryck, men med glimten i ögat. Man skulle kunna beskriva den som en fantastisk blandning av ”Bonusfamiljen” och ”The Walking Dead”. Fullängds-versionen har vi satt en 15-årsrekommendation på, men övriga versioner är klippta så att de allra flesta ska kunna känna spänningen utan behöva titta bort, säger Sebastian Delefors, marknadschef på Parks and Resorts/Gröna Lund.

Reklamfilmen fick en egen biopremiär
Filmen premiärvisades i sin fullängdsversion (3,5 min) genom en egen biopremiär den 19 september på Filmstaden Serger i Stockholm. Biljetter till den exklusiva visningen kunde man endast vinna via en tävling i Gröna Lunds sociala medier, en tävling som skapade så mycket engagemang att platserna tog slut inom ett par minuter.

– Var ser man skräckfilm bäst? På bio såklart! Därför ville vi lansera filmen med en alldeles egen biopremiär. Där kan vi för en liten grupp människor berätta vad som hände den där kvällen på Fiesta, så att de i sin tur kan sprida historien vidare, säger Johanna Lindh, reklamchef på Parks and Resorts/Gröna Lund.

Bakom kulisserna – skrämsel i detaljerna
Inspelningen av årets Halloween-reklamfilm ägde rum på Gröna Lund och använde autentiska miljöer i parken, restaurang Fiesta, så att gästerna sedan ska känna igen sig när de besöker det nya skräckhuset Zombiesta. Istället för att förlita sig på CGI-effekter valde teamet att fokusera på fysiska detaljer – från den stämningsfulla scenografin till noggrant utformad mask och smink. Zombierna i filmen skapades genom avancerad make-up och prostetiska effekter, med särskild uppmärksamhet på att ge varje zombie en unik, realistisk look. Specialeffektsminket tog lång tid att applicera och gav varje skådespelare en skrämmande förvandling, vilket skapar en intensiv och trovärdig upplevelse för tittarna.

– Det är ett helt fantastisk team som ligger bakom denna film. Det var ett sant nöje att få dyka in i skräck och sagoberättandet tillsammans med alla inblandade. Vi hade också turen att hitta Matilda till vår huvudroll. Hennes insats gjorde att trovärdigheten och stämningen i filmen skruvas upp till nästa nivå. Jag spår henne en lysande framtid, säger Magnus Härdner, filmens regissör.

Kampanjinfo

Kampanjperiod: 20/9 – 3/11.
Versioner: Fullängd (3 min 26 sek), 30 sek, 15 sek, 10 sek, 6 sek
Plattformar: TV4 Play, Meta, YouTube, Bio. Fullängdaren kommer även finnas på Gröna Lunds hemsida. Stillbild tas även fram för OOH.

Projektgrupp

Reklamfilmens regissör: Magnus Härdner
Produktionsbolag: B-reel Films
Beställare: Sebastian Delefors, marknadschef Parks and Resorts/Gröna Lund
Projektledare: Andreas Landin, Parks and Resorts
Creative Director/Reklamchef: Johanna Lindh, Parks and Resorts
Senior kreatör: Kristoffer Lindegren, Parks and Resorts
Motion graphic designer: Simón Ubeira
Grafisk designer: Ebba Westlander Granath
Produktionsledare: Nicoline Tryde, Parks and Resorts
Skådespelare: Matilda Engholm (storasystern, huvudroll), Oskar Elliot (pappan), Sophie Nanne (mamman) och Inez Kroon (lillasystern).

För mer information kontakta:

press@parksandresorts.com
010-708 91 04

För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank:http://mediabank.parksandresorts.com

 

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 29 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit sysselsätter ca 1500 säsongsanställda och är en av landets ledande besöksattraktioner.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Besqabs delårsrapport för januari – september 2024 visar stabilt tredje kvartal med ökad försäljning och förbättrat resultat

Published

on

By

Besqab AB (publ) (“Besqab”) delårsrapport för januari – september 2024 visar ett stabilt tredje kvartal med ökande försäljning, högre omsättning och bättre resultat jämfört både med föregående kvartal och med motsvarande kvartal förra året. Besqab produktionsstartade två nya projekt, motsvarande 77 bostäder, under kvartalet och antal sålda eller bokade bostäder i pågående produktion uppgick till 85 procent.

Länk till digital presentation av delårsrapporten fredag 15 november klockan 09.00:

https://ir.financialhearings.com/besqab-q3-report-2024

 

Magnus Andersson, VD Besqab säger: 

”Vi är stolta över att leverera ytterligare ett kvartal med ökad omsättning och förbättrat resultat, med en bruttomarginal om cirka 19 procent för kvartalet. Bostadsmarknaden fortsätter att återhämta sig även om utbudet är stort. Försäljningen har ökat betydligt jämfört med föregående kvartal och vi har hela 85 procent sålt eller bokat i pågående produktion, vilket ger oss möjlighet att fortsätta starta nya projekt.”

 

Samgåendet mellan Aros Bostadsutveckling och Besqab verkställdes 15 mars 2024. Jämförelsesiffror före detta datum avser endast Aros Bostadsutveckling.

Perioden januari–september

» Enligt segmentsredovisningen uppgick nettoomsättningen till 1 456,4 Mkr (1 043,3). Bruttoresultatet uppgick till 256,4 Mkr (214,0) och bruttomarginalen var 17,6 procent (20,5).

» Enligt segmentsredovisningen uppgick rörelseresultatet till 91,2 Mkr (132,2) och rörelsemarginalen var 6,3 procent (12,7). Periodens resultat uppgick till 69,9 Mkr (105,0). Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,79 kr (2,19).

» Enligt segmentsredovisningen uppgick soliditeten per balansdagen till 66,3 procent (70,3), eget kapital uppgick till 3 538,2 Mkr (1 982,1) och balansomslutningen uppgick till 5 333,7 Mkr (2 817,7).

» Enligt IFRS uppgick nettoomsättningen till 2 863,3 Mkr (1 000,0), rörelsemarginalen var 0,2 procent (13,8). Periodens resultat uppgick till –6,3 Mkr (115,7). Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till –0,07 kr (2,41).

» Enligt IFRS uppgick soliditeten per balansdagen till 58,4 procent (62,0), eget kapital uppgick till 3 153,3 Mkr (1 646,5) och balansomslutningen uppgick till 5 403,7 Mkr (2 657,7).

» Andelen bokade eller sålda bostäder i pågående produktion uppgick till 85 procent (87). Antal sålda bostäder under perioden uppgick till 212 (34).

» Antal av bostadsrättsköpare tillträdda bostäder under perioden uppgick till 398 (409). Antal vinstavräknade bostäder enligt IFRS uppgick till 689 (466).

Perioden juli – september

» Enligt segmentsredovisningen uppgick nettoomsättningen till 509,1 Mkr (315,9). Bruttoresultatet uppgick till 94,1 Mkr (63,3) och bruttomarginalen var 18,5 procent (20,0).

» Enligt segmentsredovisningen uppgick rörelseresultatet till 37,5 Mkr (42,2) och rörelsemarginalen var 7,4 procent (13,4). Periodens resultat uppgick till 49,5 Mkr (32,0). Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,49 kr (0,66).

» Enligt IFRS uppgick nettoomsättningen till 1 040,7 Mkr (437,2), rörelsemarginalen var 4,0 procent (14,1). Periodens resultat uppgick till 47,8 Mkr (52,6). Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,47 kr (1,09).

» Andelen bokade eller sålda bostäder i pågående produktion uppgick till 85 procent (87). Antal sålda bostäder under perioden uppgick till 101 (12).

» Antal av bostadsrättsköpare tillträdda bostäder under perioden uppgick till 93 (49). Antal vinstavräknade bostäder enligt IFRS uppgick till 136 (158).

Väsentliga händelser under kvartalet

» Den 5 juli förvärvades fastigheten Mörtnäs 1:587 i Värmdö kommun genom bolagsförvärv. Förvärvet omfattar byggrätter för nyproduktion av cirka 60 bostäder, fördelade på flerbostadshus och radhus.

» Den 1 september anslöt Magnus Sundell till Besqab i rollen som ny CFO för koncernen och del av koncernledningen.

» Under september startades produktionen av två nya bostadsprojekt, Aspen i Stockholm och Norrberget Utsikten i Vaxholm. Totalt omfattar projekten 77 lägenheter i bostadsrättsform, vilka kommer att uppföras genom delad entreprenad under Besqabs ledning.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

» Den 8 oktober avyttrades 195 byggrätter i Solna till Alecta Fastigheter genom två bolagsaffärer. Köpeskillingen uppgick till cirka 300 miljoner kronor. Affären medförde en positiv resultateffekt samt ett likviditetstillskott om cirka 300 miljoner kronor, vilket kommer att redovisas i det fjärde kvartalet.

» Den 28 oktober överlämnades det första projektet i den portfölj med hyresrättsprojekt som såldes till den globala kapitalförvaltaren Patrizia i juni 2022. Projektet omfattar 153 bostäder och ett garage med 222 parkeringsplatser inom Invernesshöjden i Danderyd.

» Den 31 oktober genomfördes konvertering av ALMs konvertibler till stamaktier i Besqab AB med ett totalt nominellt belopp om 118,5 Mkr. Konverteringen gjordes till överenskommen konverteringskurs om 60 kr per ny aktie vilket medför att antalet aktier och röster i Besqab AB ökade med 1 975 576 stycken. Efter konvertering uppgår det totala antalet aktier i Besqab AB till 115 246 457 stycken, varav 103 570 025 stamaktier och 11 676 432 preferensaktier. Konverteringen medförde en utspädning för övriga aktieägare om 1,71 procent av kapitalet och 1,89 procent av röstetalet.

 

Certified Adviser för Besqab AB (publ) på Nasdaq First North Growth Market är Carnegie Investment Bank AB (publ).
 

Denna information är sådan information som Besqab AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av Bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Andersson, VD, e: magnus.andersson@besqab.se, t: +46 73 410 12 43
Anna Åkerlund, Chef IR och kommunikation, e:
anna.akerlund@besqab.se, t: +46 70 778 28 97
Certified adviser, e: certifiedadviser@carnegie.se, t: +46 73 856 42 65

Om Besqab
Besqab AB (publ) utvecklar hållbara bostäder av hög kvalitet i eftertraktade lägen i Storstockholm och Uppsala. Verksamheten omfattar även utveckling av samhällsservice för andras ägande eller egen förvaltning. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). Mer information på www.besqab.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Parisa Liljestrand delar ut Tucholskypriset

Published

on

By

Fredagen 15 november delar kulturminister Parisa Liljestrand ut Tucholskypriset, som i år går till den jemenitiska journalisten och författaren Bushra al-Maqtari. Tucholskypriset är ett litterärt stipendium på 150 000 svenska kronor som delas ut av Svenska PEN till en författare eller publicist som till följd av sitt litterära arbete lever i exil eller under hot i sitt land. Al-Maqtari tilldelas årets pris för ”sitt orubbliga motstånd mot alla former av förtryck och tyranni och för sitt enastående mod att ge röst åt de civila vars liv har slagits i spillror av krigets förödelse i Jemen”. 

– I tider av konflikt är det fria ordet ovärderligt. Bushra al-Maqtari har med stort mod rapporterat från konflikten i Jemen. Genom sitt författarskap och som journalist har hon gett röst åt många människor som drabbats av ett fruktansvärt krig, säger kulturminister Parisa Liljestrand.

Bushra al-Maqtari har skildrat den jemenitiska befolkningens lidande i inbördeskriget. Hon samlade in över 400 vittnesmål från krigets offer varav några skildras i hennes bok ”Vad lämnade du efter dig? Röster från Jemens bortglömda krig” (2018). Till följd av al-Maqtaris ledande roll i den jemenitiska proteströrelsen under den arabiska våren finns en hotbild mot henne. Hon har trots detta valt att stanna kvar i Jemen. Bushra al-Maqtari har mottagit flera internationella priser för sin journalistik och sitt författarskap.

Jemen har sedan 2014 varit hårt drabbat av ett inbördeskrig mellan den jemenitiska regeringen och de Iran-stödda houthirebellerna, en konflikt som lett till hundratusentals döda och ett mycket allvarligt humanitärt läge i landet. 
 

Sara Persson
Pressekreterare åt kulturminister Parisa Liljestrand
Mobil: 076-112 78 19
sara.e.persson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Handelsbankens Private Banking i topp

Published

on

By

Handelsbanken klättrar från femte till andra plats och rankas åter i topp bland de svenska aktörerna inom Private Banking. Det visar årets undersökning från Kantar Prospera Private Banking 2024 Sweden bland förmögna privatpersoner.

Handelsbanken får höga betyg för personligt engagemang i kombination med snabb service och hög kompetens inom förmögenhetsrådgivning och kapitalförvaltning.  

Under det senaste året har Handelsbanken fokuserat sitt arbete inom Private Banking vilket resulterat i både fler affärer och nöjdare kunder.

”Det är väldigt kul att våra kunder uppskattar vår personliga service och kontakt. Det som gör oss unika är vår koppling mellan de lokala bankkontoren och vårt Private Banking-erbjudande”, säger Sigrid Wretborn, Private Banker, Handelsbanken i Halland.

Betyget förbättras inom service, personlig kontakt och hur banken löpande håller kunden uppdaterad. Handelsbanken har dessutom gjort en stor förflyttning när det gäller digitala lösningar, rapportering och kapitalförvaltning.

”Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder för det förtroende som ni ger oss. Vi har under det senaste året stärkt vårt erbjudande och det är glädjande att se att det uppskattas. Jag vill också tacka alla i teamet för ett fantastiskt arbete”, säger Torbjörn Odenhagen, chef för Wealth Management i Handelsbanken Sverige.

För mer information om undersökningen, se Kantars hemsida

För ytterligare information, kontakta:
Handelsbankens presstjänst: +46 8 701 80 18

Fakta Handelsbanken Private Banking
Private Banking i Handelsbanken bygger på långsiktighet och individuellt engagemang. Handelsbanken har Private Bankers på våra över 200 lokala kontor i hela Sverige, läs mer om Handelsbankens Private Banking-erbjudande här.

För mer information om Handelsbanken se: www.handelsbanken.com/sv

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.