Connect with us

Marknadsnyheter

Freja eID lanserar Open Banking-erbjudande kring identifiering

Published

on

Freja eID Group AB (publ) meddelar idag att man lanserar ett erbjudande för fintech-företag som verkar inom området Open Banking. Detta sedan det kommit indikationer på att Open Banking-aktörer kan komma att behöva göra en egen grundidentifiering av sina användare och därmed inte kan luta sig mot bankernas identifiering.

Open Banking kallas det förfarande där banker måste dela med sig av användarens kontoinformation till andra finansiella företag, som i sin tur skapar nya, digitala tjänster ovanpå tillgången till användarens konto. Open Banking har möjliggjorts genom EU:s andra betaltjänstdirektiv PSD2 (Payment Services Directive 2) och syftet har varit att skapa en mer innovativ och transparent marknad för finansiella tjänster.

De fintech-bolag som verkar inom Open Banking har i stor utsträckning byggt sina tjänster på att återanvända den elektroniska identitet som användarens bank har utfärdat. Nu har det kommit indikationer från regulatoriskt håll att detta inte är tillräckligt och att Open Banking-aktörer kan komma att behöva göra en egen grundkännedomskontroll och därmed själva verifiera användarnas identitet.

Freja eID erbjuder förutom en statligt godkänd e-legitimation som kan användas som en del i en grundkännedomskontroll, även annan data som användaren kan dela med samtycke vid nykundsregistrering. Exempel på detta är födelsedatum, folkbokföringsadress, e-postadress och mobilnummer. Erbjudandet till Open Banking-aktörerna innebär att man kan använda Freja i sin grundkännedomskontroll till särskilt förmånliga villkor under en period.  

Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:

”Återigen ser vi ett exempel på hur fundamental identiteten är för en digital affärsmodell. Jag tror många aktörer har underskattat värdet av en säkert identifierad användare och kanske tagit detta för givet. Med Freja kan vi hjälpa fintech-bolagen att enkelt och användarvänligt uppfylla de regulatoriska kraven, men kanske ännu viktigare, vi kan hjälpa dem med en ID-lösning som gör dem oberoende från de banker som de faktiskt försöker att utmana.”

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: +46 733 45 89 02
E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Om Freja eID Group
Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Freja eID Groups Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka e-post till certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information: www.frejaeid.com | 
Finansiell information Freja eID Group AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys