Marknadsnyheter
Frisörsalongen Studio L2 vill utveckla och göra branschen mer hållbar

Frisören Linnea Prytz vill revolutionera frisörbranschen. Hon vill utveckla och modernisera och se till att kunder får bästa möjliga upplevelse samtidigt som hennes salong blir mer lönsam och hållbar. Hon transformerar nu sin salong med hjälp av SaaS-bolaget Digmi.
Studio L2, ledd av den driftiga och innovativa Linnea Prytz, tar nu ytterligare ett steg framåt genom att utveckla sitt samarbete med Digmi. Tillsammans ska de göra salongen receptionsfri, där varje frisör kan hantera sina kunder direkt från stolen.
Salongen är inte bara känd för sin exceptionella service utan också för att arbeta med högkvalitativa varumärken som Maria Nila, Noberu & GHD, vilket garanterar att kunderna får det bästa inom hårvård och styling. Linneas mål är att varje kund ska känna sig unik och vacker, och hennes passion för innovation och moderna metoder gör Studio L2 till en föregångare i branschen. Hennes team av åtta skickliga frisörer, alla med gesäll- och mästarbrev, erbjuder en rad tjänster från klippning och färgbehandlingar till barbering och håltagning.
Digital transformation
Precis som på en modern restaurang, där man beställer, får erbjudanden och betalar utan att lämna bordet, kommer Studio L2:s kunder att kunna njuta av en sömlös upplevelse utan att behöva resa sig upp. Med Digmis avancerade mjukvara och hårdvara kan frisörerna nu erbjuda konsultationer, sälja produkter, ta betalningar och boka om kunder direkt från frisörstolen. Frisörerna kan också uppdatera kundkort med information om behandlingar och preferenser, vilket gör processen smidigare och mer personlig.
En viktig del av digitaliseringen är att Studio L2 byter ut all fysisk reklam mot Digmis digitala skärmar. Dessa skärmar visar marknadsföringsmaterial från salongens leverantörer, och allt material är redan uppladdat i Digmis mjukvara. Linnea och hennes team kan med några enkla knapptryck publicera dessa kampanjer direkt på skärmarna utan att behöva gå till en dator och ladda ner dem. De kan också enkelt redigera kampanjerna genom att lägga till priser, sin egen logotyp eller andra detaljer, och sedan snabbt skicka ut dessa kampanjer både på skärmarna i salongen och på sociala medier.
Digmis mjukvara kan med fördel nyttjas i redan befintlig utrustning, men för de salonger som önskar kan Digmi även erbjuda uppgradering av utrustningen till den senaste tekniken.
De nya digitala skärmarna på 55 och 43 tum är redan installerade och i bruk. Denna sommar och höst kommer att vara en spännande period då tjänsten fortsätter att utvecklas och optimeras. Med Digmis teknologi ser Studio L2 fram emot att skapa en modern och effektiv salong som ligger i framkant både när det gäller kundupplevelse och marknadsföring.
Linnea Prytz delar sin upplevelse av samarbetet: ”Digitaliseringsresan hade inte varit möjlig utan den fantastiska servicen från Digmi. Vår bransch är inte världens mest tekniska, så all hjälp vi har fått har varit ovärderlig. Tack vare Digmi kan vi nu erbjuda en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt förbättra vår lönsamhet och hållbarhet.”
Digmis tillväxtfas
Digmi går nu in i nästa fas med fokus på tillväxt. Efter att under de senaste åren ha utvecklat och förfinat sina tjänster tillsammans med sina kunder, siktar Digmi nu på att erövra Europa med sina unika lösningar. Nyrekryterade VD:n Jon Berglund tar över stafettpinnen i september och ser fram emot att leda bolaget in i denna expansiva fas.
Joel Lagerkvist, nuvarande VD för Digmi, uttrycker sin entusiasm för det växande samarbetet: ”Vi är otroligt glada över att få arbeta tillsammans med Linnea och hennes team på Studio L2. Deras engagemang för innovation och kvalitet speglar vår egen vision och vi ser fram emot att skapa fantastiska resultat tillsammans.”
Studio L2 och Digmi ser med spänning fram emot de möjligheter som detta samarbete kommer att föra med sig, och de är övertygade om att det kommer att sätta en ny standard för hur frisörsalonger kan arbeta och interagera med sina kunder.
För mer information:
Joel Lagerkvist, VD Digmi, joel@digmi.se;
Tobias Lindberg, majoritetsägare och IR-ansvarig, tobias@linstar.se
Om Digmi: Digmi är ett innovativt techföretag från Småland, som verkar nationellt såväl som internationellt, inom skönhets- hårvårdsbranschen.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke