Connect with us

Marknadsnyheter

FrontOffice Nordic AB (publ) offentliggör memorandum inför fullt säkerställd spridningsemission med start 1 februari 2018

Published

on

on, jan 31, 2018 14:34 CET

Styrelsen i FrontOffice Nordic AB (publ) (”FrontOffice” eller ”Bolaget”) genomför en spridningsemission för att bredda ägarbasen och ta in tillväxtkapital. Bolagets tidigare kommunicerade teckningskurs om 3,00 kr/aktie justeras till 2,54 kr/aktie i den förestående nyemission av B-aktier (”Erbjudandet”). Bolaget meddelar vidare att Erbjudandet är säkerställt till 100 % genom ett externt garantikonsortium.

Bolaget reser genom Erbjudandet 10 MSEK med möjlig övertilldelningsoption om ytterligare 8 MSEK under perioden 1 feb – 23 feb 2018. Syftet med Erbjudandet är dels att bredda aktieägarbasen och därmed stimulera handeln i aktien, dels att tillföra Bolaget tillväxtkapital för att kapitalisera på det kraftigt ökade inflödet av rekonstruktioner och potentiella turnaroundinvesteringar som Bolaget upplever.

Den tidigare teckningskursen om 3,00 kr/aktie som kommunicerades den 29 november 2017 justeras ned med 46 öre (ca 15,3 %) till en slutgiltig teckningskurs om 2,54 kr/aktie, motsvarande en rabatt om 10 % på volymviktad genomsnittskurs för Bolagets B-aktie under handelsdagen 30 januari 2018, två dagar innan emissionsstart.

Erbjudandet motsvarar följande rabatt baserat på volymviktad genomsnittskurs över visst antal handelsdagar räknat från 30 januari 2018:

En handelsdag: 10,0 %

Sju handelsdagar: 10,2 %

Tio handelsdagar: 9,8 %

Kommentar från Bolagets ledning:

”Styrelsen har noterat kursutvecklingen på Bolagets aktie kontra den emissionskurs som beslutades av den extra bolagsstämman den 29 november 2017. Den övergripande återkopplingen från marknaden har vidare varit att Bolaget med dotterbolag befinner sig i en mycket spännande fas med en unik marknadsposition gällandes både turnaroundstjänster och -investeringar, men att viss värderingsrabatt på befintlig aktiekurs efterfrågas. Styrelsen har därför, med stöd av bemyndigande, beslutat att justera ned tidigare kommunicerad teckningskurs med ca 15,3 % för att bättre reflektera gällande nuläge till följd av den låga omsättning som Bolagets aktie haft i avvaktan på Erbjudandet. Genom denna justering är vi övertygade om att vi hittat en attraktiv prisnivå, inte minst i ljuset av Bolagets mycket starka Q3-rapport 2017 och de alltjämt orealiserade värden som återfinns i Bolagets investeringsportfölj. Det faktum att Erbjudandet är fullt ut säkerställt (10 MSEK) genom ett externt garantikonsortium stärker oss ytterligare i den uppfattningen. Genom att ytterligare bredda ägarbasen och tillföra FrontOffice en kassa som möjliggör för Bolaget att på ett kostnadseffektivt sätt agera på ännu fler av de mycket goda affärsmöjligheter som Bolaget löpande kommer i kontakt med genom vår turnaroundverksamhet, hoppas vi genom detta Erbjudande ytterligare stärka värdet på Bolaget, och återfå den likviditet i aktien som vi anser att Bolagets fundamenta och potential förtjänar” säger Johan Lund, VD på FrontOffice.

Det justerade Erbjudandet i korthet:

Emissionsbelopp: 10 MSEK (9 999 998 SEK) 

Övertilldelning: I händelse av överteckning kan styrelsen besluta om en övertilldelning om maximalt ytterligare 8 MSEK i emissionslikvid till föreliggande villkor.

Antal aktier i emissionen: 3 937 007 B-aktier vid full teckning av emissionsbeloppet, eller maximalt 7 086 613 B-aktier vid full övertilldelning enligt ovan. De nyemitterade aktierna kommer vid full övertilldelning i föreliggande erbjudande att representera ca 17,55 % av röster och 31,67 % av kapitalet i Bolaget. 

Pre money-värdering: 38,8 MSEK 

Pris per aktie: 2,54 SEK, motsvarande volymviktad handelskurs per handelsdag 30 januari 2018, med 10 % rabatt. 

Teckningsperiod: 1 februari – 23 februari 2018. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningstiden. 

Garanter och teckningsförbindelser: 100 % av Emissionsbeloppet (10 MSEK) har garanterats via ett externt garantkonsortium.  

Investeringsmemorandum, teaser och teckningssedel (för teckning via Bank-ID) avseende Erbjudandet är från och med idag tillgängligt på Bolagets emissionsrum (www.frontofficenordic.se/nyemission/) samt kommer finnas tillgängligt hos Bolagets emissionsinstitut Eminova Fondkommission (www.eminova.se/emissionsuppdrags/) från och med emissionsstart den 1 februari 2018 kl 09.00.

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör
FrontOffice Nordic AB (publ)

070 – 55 653 54
johan@frontofficenordic.se
www.frontofficenordic.se

Om FrontOffice Nordic AB (publ)
FrontOffice Nordic AB (publ) investerar i tillväxtbolag, framförallt i bolag som haft tillfälliga betalningssvårigheter men som i grunden har en stark affärsidé. Genom att vara en engagerad ägare och bidra med både strategisk kompetens och göra operationella förbättringar, skapar FrontOffice Nordic förutsättningar för värdeökning i sina investeringar. 

Tack vare våra helägda dotterbolag kan vi identifiera investeringscase som annars skulle ha gått marknaden förbi. – ”Vi investerar i marknadens dolda guldkorn” 


Denna information är sådan information som FrontOffice Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 januari 2018.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren

Published

on

By

Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow

Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare

Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.

TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare

Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:

”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”

TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.

Export och internationell expansion

TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.

”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.

Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.

Utmaningar på vägen

Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.

”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”

Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.

Framtidsutsikter: 2025 och framåt

För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.

”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”

En vision för en modern hantverksbransch

Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.

”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.

Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.

Continue Reading

Marknadsnyheter

VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024

Published

on

By

Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.  

Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.

Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.

Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.

Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han  konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.

Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.

Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.

Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.

Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.

Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.

Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.

Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också. 

Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.

Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.

Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig. 

Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.

Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.

Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!

Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc

En bild som visar himmel, utomhus, text, moln Automatiskt genererad beskrivning

                                                     

Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen  i Idre!

 

 

 

 

 

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.

Continue Reading

Marknadsnyheter

God sömn främjar lyckat åldrande, visar studie

Published

on

By

En studie från Wenzhou Medical University visar att stabila sömnvanor ökar chansen för ett hälsosamt åldrande. I studien analyserades över 3 300 äldre kineser, och de som bibehöll normala sömnmönster hade bättre fysisk och mental hälsa samt socialt engagemang. Däremot hade de med kortare eller ökande sömnvanor lägre odds för att åldras framgångsrikt.

medicalxpress.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.