Connect with us

Marknadsnyheter

FundedByMe presenterar halvårsrapport för perioden 2021-01-01 – 2021-06-30

Published

on

Sammanfattning av första halvåret 2021 jämfört med första halvåret 2020

• Underliggande resultat förbättrades med 2,9 MSEK till -3,4 MSEK (-6,3)

• Försäljningen minskade med 6% och totala intäkter med 21%. Största delen av  minskningen beror på lägre intäkter från den internationella verksamheten, som  påverkats av hårdare restriktioner och nedstängningar relaterade till pandemin. Dessutom innehöll fjolårets intäkter poster av engångskaraktär i form av permitteringsstöd och hyresintäkter som inte återkommit under 2021.

• Rörelsens kostnader minskade med 32% till 9,8 MSEK (14,5)

• Rörelseresultatet uppgick till -5,2 MSEK (-8,2). Det förbättrade resultatet kan förklaras av en förbättrad kostnadseffektivitet.

• Resultat före skatt uppgick till -5,2 MSEK (-8,2)

 

VD har ordet

Första halvåret 2021 har varit minst sagt intensivt för FundedByMe. Vi har arbetat hårt med att effektivisera verksamheten. Arbetet har också börjat synas i siffrorna. Intäkterna är förvisso något lägre än under motsvarande period i fjol, men resultatutvecklingen har gått i rätt riktning. Detta gäller såväl för crowdfundingverksamheten inom FundedByMe som för Laika Consulting och Feminvest.

Koncernens nettoomsättning från den svenska verksamheten uppgick under perioden till 6,5 Mkr (6,9), intäkterna uppgick till 6,4 Mkr (8,2) och det underliggande resultatet förbättrades till –3,4 Mkr (-6,3). Under årets första hälft har vi fortsatt att fokusera på kostnader samtidigt som vi ser att minskningen i intäkter också har planat ut.

Under sommaren har vi haft flera pågående finansieringsprojekt och vår pipeline för hösten ser lovande ut. Under senare delen av H1 har mycket av vårt fokus legat på att ta bolaget till nästa nivå med målet att bli det självklara valet för kapitalanskaffning och investeringar för växande bolag. I slutet av juni kunde vi meddela att FBM går ihop med Pepins. Samgående är beräknat att ske under hösten och kommer att göra den nya koncernen starkare och därmed bli en än tydligare utmanare på den svenska marknaden för kapitalanskaffningar och investeringar i växande bolag.

FundedByMe och Pepins har hittills verkat på marknaden från varsitt håll. Den nya koncernen kommer att därmed få ett bredare och mer attraktivt erbjudande och bli rådgivare till företag genom hela tillväxtresan. Vi ska erbjuda våra kunder tillgång till fler investerare och ett bredare spektrum av tjänster. För investeraren ger det ett bredare och mer varierat utbud av investeringsmöjligheter. På det sättet skapas ännu fler och bättre möjligheter att bygga en diversifierad portfölj av framtida framgångsrika bolag. Med en digital plattform och effektiva processer blir det möjligt att hjälpa företag med finansiering från tidig tillväxtfas och hela vägen till börsen.

Den nya koncernen kommer att bli operationellt effektivare med bättre förutsättningar att anpassa sig och dra nytta av den snabbt växande finansieringsbranschen och den harmoniserade regleringen som snart börjar gälla i EU.

Samgåendet sker genom att FundedByMe köper Pepins genom en riktad nyemission till Pepins aktieägare. Därmed kommer Pepins nuvarande ägare och FundedByMes nuvarande ägare att äga 50 procent vardera av den nya koncernen. Ytterligare en förutsättning för affären har varit att FundedByMe stärker sin balansräkning med drygt 26 miljoner kronor. Det är otroligt glädjande att vi på kort tid fått fullt stöd från FBM:s huvud[1]ägare som ställt upp med garantier och teckningsåtagaden som medfört att emissionen kunnat säkerställas fullt ut. Jag ser detta som en tydlig signal på huvudägarnas övertygelse om att den färdplan som tagits fram för den nya koncernen är rätt.

FundedByMe står nu inför en spännande höst och framtid. Vi ska fortsätta att jobba hårt i de befintliga verksamheterna samtidigt som integrationsarbetet med den nya koncernen fortgår.

Anders Danielsson

VD FundedByMe

Continue Reading

Marknadsnyheter

EYEONID GROUP AB (publ): Föreslagen styrelseledamot Børge Granli utökar sitt aktieinnehav med 10 000 aktier

Published

on

By

Eyeonid Group AB meddelar att föreslagen styrelseledamot Børge Granli har utökat sitt aktieinnehav i EyeonGroup.

Børge Granlis kontrollerade innehav i Eyeonid efter transaktionen uppgår till 485 000 aktier vilket motsvarar ca 1,7% av totalt antal aktier i Eyeonid Group AB.

För mer information, kontakta

Fredrik Björklund, styrelseordförande, Eyeonid Group AB (publ.)

Telefon: 070-892 35 92

E-post: fredrik.bjorklund@eyeonid.com
 

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom och hosting.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tempus förstärker sitt ledarskap i svensk edtech-bransch

Published

on

By

Vid årsmötet den 21 maj valdes Joel Hörnqvist, vd för Tempus Information Systems, till styrelseordförande för branschorganisationen Swedish Edtech Industry. 

– Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att arbeta tillsammans med styrelsen för att driva vår vision framåt, säger Joel.

Swedish Edtech Industry driver frågor för en kvalitativ digitalisering i det svenska utbildningssystemet. Organisationen bygger och utökar ett nationellt och internationellt nätverk för att stärka svensk edtech både på hemmaplan och på andra marknader. 

Joel betonar vikten av digitalisering inom utbildning och dess potential att stödja livslångt lärande. 

– Att använda sig av digitaliseringens möjligheter för livslångt lärande är en viktig uppgift, både professionellt och personligt. Vi står inför flera utmaningar i branschen, som att säkerställa jämlik tillgång till utbildningsteknologi och att hålla jämna steg med den snabba teknologiska utvecklingen, säger han. 

Enligt Joel är samarbete nyckeln till framgång för edtech-branschen och där vill han dra sitt strå till stacken med sina kunskaper och erfarenheter. 

– Jag kan bara bocka och buga och se fram emot alla spännande utmaningar jag ska få sätta tänderna i tillsammans med vår kompetenta styrelse och organisation med vd Jannie Jeppesen i spetsen. Jag tror starkt på att vi som bransch genom samarbete och engagemang kan möta de utmaningar vi står inför. Vårt mål är att göra utbildning mer tillgänglig, effektiv och engagerande för alla och där är vi som starkast tillsammans, säger han. 

På årsmötet tillsattes även en ny valberedning och två nya ledamöter i Paulin Larsen Berglöf, vd Whippy och Jakob Skogholm, vd ILT Education, valdes in. 

Som vd för Tempus har Joel varit med i uppbyggnaden av företaget, vilket har resulterat i att Tempus etablerat sig med ett renommé som branschledande och som hela tiden arbetar för att förbättra utbildningsteknologin i Sverige. 

Tempus planerar att fortsätta växa genom att både rekrytera nya medarbetare och vidareutveckla produkten. 

– Vi har ett otroligt starkt team som utmärker sig både i kundrelationer och i utvecklingen av vårt system. Vi är Sveriges bästa system för närvaro- och resurshantering inom förskola och fritids, och vi strävar alltid efter att bli ännu bättre, säger Joel. 

Tempus har varit verksamt sedan 2010 och används idag av över 100 kommuner och friskolor.

För mer information:

Joel Hörnqvist
VD Tempus Information Systems AB

Renmarkstorget 5D, 903 26 Umeå

+46 70 482 32 30

joel@tempusinfo.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Zenergy AB offentliggör delårsrapport för perioden januari – mars 2024

Published

on

By

Delårsrapport Zenergy AB (publ) för perioden januari – mars 2024.

Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida, www.zenergy.se

Denna information är sådan information som Zenergy AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 maj 2024 kl.11.00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Nicklas Lundin, VD
E-post: nicklas.lundin@zenergy.se
Telefon: 070 777 00 99

Om Zenergy                                                                                                                                                                                                                                                                 

Zenergy AB är ett svenskt företag grundat 2009 som utvecklar, tillverkar och säljer brandsäkra, energi- och miljöbesparande moduler och byggmaterial för flexibla lösningar. Zenergy baserar sitt modulkoncept på en egenutvecklad, varumärkesskyddad och patenterad teknik: Zenergy ZIP-Element.

Zenergys aktie är noterad på Spotlight Stock Market (ZENZIP B) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på https://zenergy.se/investerare/

För mer information om Zenergy, vänligen besök: zenergy.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.