Connect with us

Marknadsnyheter

Gapwaves publicerar årsredovisning för 2020

Published

on

Gapwaves årsredovisning för 2020 finns nu tillgänglig på www.gapwaves.com. Kontakta bolaget om en tryckt version önskas. 

VD-ord: Fortsatt kommersiella framgångar och framflyttade positioner

2020 är året som går till historien som året då världen skakades av en pandemi. Vi har vant oss vid ett nytt levnadsmönster, arbetat från hemmakontor och begränsat våra sociala aktiviteter.

Trots den pågående pandemin så var 2020 ett mycket framgångsrikt år för Gapwaves. Samarbeten pågår med så gott som alla stora leverantörer av radar inom fordonsindustrin vilket resulterat i ett antal prestigeordrar från de stora aktörerna. Gapwaves teknologi och tekniska lösningar blir mer och mer efterfrågade. Gapwaves tekniska lösningar har under år 2020 definitivt blivit väl kända och erkända i branschen och hittills ser vi inte någon negativ påverkan på Gapwaves affärer på grund av den rådande bristen på halvledare som råder.
 

Som en följd av pandemin har de senaste årens digitalisering eskalerat vilket öppnat upp för nya möjligheter och affärsområden för Gapwaves. Nya samarbeten och affärer har etablerats inom vertikaler i radarbranschen så som Autonoma ”last mile deliveries” och Trafikövervakning.

Inom marknaden för 5G på millimetervågor har Gapwaves fortsatt att utveckla nya produkter. Som ett led lanserade Gapwaves i början av 2020 en ny högeffektiv fasstyrd 5G-antenn för 28 GHz basstationer. Med en antennmodul byggd på Gapwaves patenterade vågledarteknologi, med låga signalförluster och innovativ design, ges kunder möjlighet att utveckla högpresterande basstationer samtidigt som lanseringstiden förkortas. Gapwaves följer utvecklingen på 5G millimetermarknaden för att ligga i framkant i produktutveckling och möta framtida behov och krav.

Vågledarantenner för nästa generations fordons radar

Drivet av utvecklingen inom aktiva säkerhetssystem (ADAS) och självkörande bilar förväntas radarmarknaden under kommande år att öka kraftigt. Skiftet i global standard från frekvensen 24 GHz till 77 GHz har medfört att fordonsindustrin ställer högre krav på radarns prestanda. Radar inom fordonsindustrin har tidigare främst använts till premiumbilar för t.ex. adaptiva farthållare och döda vinkel-varnare men förväntas i framtiden få fler användningsområden. För att få fem stjärnor i Euro NCAP’s tester behöver fordon vara utrustade med automatiska bromssystem som kan upptäcka mindre objekt, t.ex. motorcyklar eller cyklister i hög fart. Detta ställer krav på en radarantenn med hög prestanda och konkurrensmässigt pris för att kunna bli standard i bilar även utanför premiumsegmentet.

Gapwaves vågledarteknologi möjliggör en effektiv antenn för fordonsradar på 77 GHz med låga förluster, större upptagningsområde och högre upplösning jämfört med dagens kretskorts-baserade lösningar. Den unika teknologin möjliggör tillverkning med standardiserade högvolymsprocesser. Detta resulterar i en högpresterande radarantenn som ur kostnadssynpunkt passar för bilar i såväl budget som premiumsegment.

Detta bekräftas av att de största leverantörerna (Tier 1) inom fordonsindustrin nu har samarbeten med Gapwaves för utveckling av nästa generations fordonsradar.

Nya radar vertikaler

Under 2020 har arbete pågått att utforska nya affärsområden som är i behov av högupplösta och kostnadseffektiva radarantenner där Gapwaves teknologi kan göra skillnad. Drivet av autonoma fordon och uppkopplade städer har två nya radarområden definierats; Autonoma ”last mile deliveries” och Trafikövervakning. Att bredda Gapwaves affärsmöjligheter inom radarsegmentet har varit ett tydligt mål under året och det är mycket tillfredställande att konstatera att applikationsområden med behov av radar på millimetervågsfrekvenser fortsätter att öka och skapar fler affärsmöjligheter för Gapwaves vågledarbaserade antenner.

Autonoma ”last mile deliveries”

Den eskalerande digitaliseringen i spåren av pandemin har resulterat i att användandet av internet har ökat och e-handeln har ersatt traditionella konsumtionsmönster. Allt fler vill ha sina leveranser på kvällstid, hem till dörren. Så kallade ”last mile deliveries” i tätbebyggda områden är nödvändiga för att förse både verksamheter och privatpersoner med gods men de bidrar till lokala luftföroreningar, buller, olyckor och trängsel. Vidare står “last mile deliveries” för den största kostnaden i e-handels logistikkedjan.

Detta ställer krav på nya metoder och logistiklösningar och det är flera aktörer som gett sig in i branschen. Vi ser lösningar i form av autonoma leveransrobotar, självkörande bilar och flygande drönare, men förarlösa fordon i tätbebyggda områden ställer höga krav på säkerhet.

Gapwaves högpresterande radarantenner möjliggör en kompakt, högupplöst och kostnadseffektiv radarmodul ideal för integrering i autonoma fordon för ”last mile deliveries”.

Detta bekräftas genom det samarbete som i mars inleddes mellan Gapwaves och Uhnder, som har utvecklat en unik digital Radar-on-Chip lösning. De radarprototyper som gemensamt tagits fram, med komponenter från Gapwaves och Uhnder, har uppvisat mycket god prestanda och skapat ett stort intresse inom förarlösa ”last mile deliveries”. Det goda resultatet har lett till ytterligare ordrar och fördjupat samarbete med Uhnder.

Trafikövervakning

Gapwaves har under året utvecklat en högupplöst radarantenn optimal för trafikövervakning och trafikoptimering. Drivet av marknaden för autonoma fordon och smarta uppkopplade städer ser vi en ökad efterfrågan på antenner för trafikövervakning med hjälp av radar. Gapwaves vågledarteknologi möjliggör en högpresterande radarantenn som är pålitlig i alla väderförhållanden jämfört med traditionell kamerateknik.

Under året har Gapwaves erhållit sin första order på prototypantenner för användning inom radar för trafikövervakning. Kunden är mycket nöjd med det inledande samarbete och planerar för nästa steg i samarbetet med Gapwaves.

Telekom

Vi ser en fortsatt global utbredning av trådlös fiber, så kallat Fixed wireless access (FWA). FWA-anslutningar förväntas växa mer än tredubbelt och nå över 180 miljoner i slutet av 2026 och stå för 25% av den totala datatrafiken för mobilnätet globalt (källa: Ericsson Mobility report 2020). Utmaningarna med otillräcklig effekt och räckvidd som aktörerna ser med dagens basstationer belyser tydligt de brister där Gapwaves vågledarbaserade antennlösning erbjuder bättre prestanda och förhoppningen om ett ökat intresse för Gapwaves produkter är god. Alla de stora operatörerna genomför tester av 5G på högre frekvenser, 28 GHz och uppåt. Det är när 5G på millimetervågor rullas ut för kommersiellt bruk som Gapwaves antenner kommer till sin fulla nytta.

Under året har intresset för antenner till millimetervågslösningar ökat och leveranser av prototypantenner har skett parallellt med att ett utvecklingsavtal av en 5G repaterlösning ingåtts. Med utbyggnaden av 5G millimetervågsnätverk förväntas behovet av repeater lösningar att öka för att kunna skapa täckning på gatunivå för hot-spots, arenor och fastigheter.  

Framflyttade positioner

Gapwaves har under 2020 flyttat fram positionerna såväl inom radarmarkanden som telekom. Även om Covid-19 har haft mycket negativa konsekvenser för samhället i stort så har Gapwaves affärer och utveckling gått starkt framåt. I början av 2021 tecknade Gapwaves ett samarbetsavtal med Frencken Group för produktion av högvolymsprodukter. Gapwaves har också flyttat till nya större lokaler i Göteborg med lab, test och sammansättning av produkter i volymer upp till 150 000 enheter per år. Med den positiva responsen från våra kunder på ett antal prototypordrar är vi nu väl rustade för att inom snar framtid ta större högvolymsordrar.

Med kunders och partners verifiering och erkännande av vår tekniska lösning samt inte minst vår fantastiskt engagerade och kompetenta personal, är framtiden ljus för Gapwaves.

Göteborg, april 2021

Lars-Inge Sjöqvist Verkställande Direktör, Gapwaves AB

 

För ytterligare information kontakta:

Lars-Inge Sjöqvist, VD

Telefonnummer: 0736 84 03 56

E-post: lars-inge.sjoqvist@gapwaves.com

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission

Telefon: +46 (0)8 503 000 50

E-post: ca@gwkapital.se

www.gwkapital.se

Om Gapwaves AB

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.

Gapwaves aktie (GAPW B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.