Connect with us

Marknadsnyheter

Getingestjärnor ser tillbaka på inspirerande karriärer

Published

on

Bo-Christer Svensson och Bengt Axelsson tillbringade så gott som hela sina arbetsliv på Getinge – något som de ser tillbaka på med stolthet, tillfredsställelse och glädje. Här delar de med sig av sina berättelser om hur det var att arbeta för ett företag som blev en global ledare inom medicinteknik.

Bo-Christer Svensson arbetade på Getinge i olika roller i över 50 år. Ett av hans uppdrag var att hjälpa till att bygga upp fabriken i Suzhou i Kina. Under den senare delen av sin karriär blev han driftchef på fabriken i Getinge där han själv hade byggt autoklaver under de första åren.

– När jag började 1960 var Getinge fortfarande en del av Electrolux. Verksamheten bestod i början av att bygga autoklaver för både sjukhus och Life Science-kunder, men man hade även en allmän produktion för Electrolux som bland annat innefattade kaffemaskiner och annan kökselektronik. Vi anpassade snabbt monteringslinjerna för att möta behoven, minns Bo-Christer.

Bengt Axelsson började på samma fabrik år 1973. Även han inledde sin karriär på monteringslinjen och innehade flera olika befattningar innan han blev logistikchef.

– År 1989 togs Getinge över av de svenska entreprenörerna Rune Andersson och Carl Bennet, och en era av expansion och utveckling tog sin början. Under de kommande decennierna förvärvade Getinge många olika företag inom infektionskontroll och sterilisering i Europa och USA, vilket gjorde det möjligt för oss att bli världsledande inom kirurgiska arbetsflöden. Så småningom utvidgades vår verksamhet till att även omfatta akutvårdsbehandlingar, säger Bengt.

Bo-Christer och Bengt beskriver Getinge som en arbetsplats där nya idéer och förbättringsförslag alltid har välkomnats.

– Människor får ta ansvar och inspireras till att våga prova nya saker. Jag tror att det betyder mycket för företagskulturen, det faktum att alla medarbetare är så aktivt engagerade i framgången, säger Bo Christer.

Bengt håller med:

– Förtroende är ett nyckelord inom Getinge. Det skapar inspiration hos alla medarbetare, partners och kunder. Det är också fantastiskt att se hur ett företag från en liten ort på landsbygden kunde bli en global aktör när organisationen fortsatte att växa. Det betyder mycket för samhället i Getinge där allt en gång började och fortfarande är i full gång.

Bo-Christer och Bengt tror att några av de andra framgångsfaktorerna för Getinge genom åren är förmågan att behålla kunderna i fokus, att upprätthålla hög kvalitet och säkerhet och att fortsätta utveckla nya produkter och lösningar som ger ett utökat värde för institutioner inom hälso- och sjukvård och Life Science över hela världen.

– Människor är också passionerade, något som aldrig ska underskattas. Getinges medarbetare är ofta involverade i hedervärda uppdrag som sträcker sig utanför deras jobb. Många av medarbetarna på fabriken i samhället Getinge är till exempel frivilliga brandmän. Jag minns när statsministern kom på besök – ett larm gick någonstans på orten och de flesta medarbetare fick lämna honom mitt under rundturen på fabriken, säger Bo-Christer och ler.

Även om Bo-Christer och Bengt idag är glada pensionärer saknar de ofta den gamla goda tiden på Getinge.

– Vi vill ta tillfället i akt att önska alla kunder och medarbetare en fantastisk framtid med Getinges lösningar. Om ni fortsätter med de produktiva samarbetena och upprätthåller den goda mentaliteten så kommer ni även framöver att medverka till att skapa en hållbar skillnad för patienter över hela världen, samtidigt som ni har roligt under resans gång.

Läs mer om Getinges historia >>

Ta reda på mer om Getinges autoklaver >>

Denna artikel är en del i serien av berättelser som belyser Getinges 90åriga historia av tillverkning av autoklaver.

Mediakontakt:

Anna Appelqvist, VP Corporate Communications
Tel.: +46 (0)10-335 5906
E-post: anna.appelqvist@getinge.com

Om Getinge

Fast övertygade om att alla människor och alla samhällen bör ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och institutioner verksamma inom Life Science-området med produkter och lösningar vars syfte är att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsrutiner. Bland annat erbjuder företaget produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering och Life Science. Getinge har över 10 000 medarbetare världen över och företagets produkter säljs i över 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.