Connect with us

Marknadsnyheter

Giggers skalbara och automatiserade plattformar i kombination med en stark expansionsvilja banar väg för snabb global tillväxt och mot miljardvärdering

Published

on

Gigger är ett bolag som underlättar tillvaron för såväl företag som för frilansare på den nya tidens arbetsmarknad. ”Gigekonomin” har utvecklats snabbt på senare år och Giggers affärsidé är att tillgodose såväl giggarnas som företagens behov. Det berättar Claes Persson, tf vd på Gigger sedan februari 2021.

Berätta om Gigger och er affärsidé

– Gigger grundades 2015. Vi erbjuder en skalbar mjukvaruplattform som förenklar administrationen för ”giggare” som vill kunna arbeta flexibelt och styra sin egen tillvaro, utan att nödvändigtvis starta eget företag. Med vår mjukvaruplattform, som är marknadens modernaste i sitt slag, underlättar vi arbetsgivares administration av timanställda, frilansare och andra temporära uppdragstagare. Via vår plattform kan även företag bygga och upp administrera personalpooler av ”giggare” i sin verksamhet.

Bolaget noterades på Spotlight 2020. Du gick in som majoritetsägare i Gigger 2017 och lyckades vända verksamheten från att vara konkursmässigt till ett bolag som präglas av hög tillväxt. Hur har din strategi sett ut?

–Vår högautomatiserade plattform har gett oss ett försprång gentemot konkurrenterna, vilket bidrar till att vi kan hålla en attraktiv prisnivå. Vi jobbar dessutom intensivt med marknadsföring i sociala medier och har implementerat en offensiv tillväxtstrategi. Det är några faktorer som bidragit till att vi har flerdubblat antalet giggar som skapat konto hos oss. Mitt primära fokus som vd är att accelerera bolagets tillväxttakt och att ge våra investerare en bra avkastning på sin investering på medellång och lång sikt.

Vem är du och varför valde du själv att investera i Gigger?

–Jag är från början en IT-kille som började att arbeta med dokumenthantering på bolag som Scribona och Xerox. Jag satte sedan, som VD för ett anglo-amerikanskt bolag, upp de nordiska kontoren och med dess framgång så valde bolaget att flytta över mig till USA och huvudkontoret. Väl hemkommen har jag som entreprenör startat och drivit ett antal bolag, och gjort någon exit. Jag har också investerat som affärsängel i tidiga startups, 26 stycken, som ibland varit för tidiga, och ibland varit rätt i tiden, som Gigger och Collabs. Jag var väldigt tidigt inne i bolag kring internetportaler, molnlösningar samt mobila tjänster, vilka som företeelser boomat. Detta har gjort att vissa kallat mig mannen som kan se runt hörn. En av mina främsta styrkor är att jag kan snabbt kan identifiera processer som är krångliga och dyra, och kan med hjälp av digitalisering snabba upp, effektivisera och optimera dem, vilket ger användaren en ekonomisk fördel. 

Hur ser du på gigekonomins långsiktiga globala utveckling?

–Jag tror starkt på gigekonomins långsiktiga underliggande drivkrafter. Efter pandemin kommer den andelen förmodligen att vara ännu högre. Jag bodde i USA åren runt millenniumskiftet och mötte allt fler ”1099:ers”, namnet på den blankett som används för att deklarera egenanställning i USA. Det fick mig att inse att det här var början på en långsiktig global utveckling. Sedan dess har antalet giggare ökat stadigt i stora delar av världen. Jag vill vara med och skapa ett bolag som kan bidra till att sänka trösklarna på arbetsmarknaden. En undersökning visar att 71 procent av de svenska bolagen hellre vill anlita en gigger än att anställa en person.

Vilka faktorer särskiljer Gigger från konkurrenterna? 

– Med våra plattformar kan företag schemalägga, ha personalpooler, hantera löner och skatter och lägga ut uppdrag på en och samma plattform. Vi kan dessutom ha en lägre kostnadsnivå gentemot giggare jämfört med vårakonkurrenter, vilket beror på att vi har skapat en högautomatiserad process. Det innebär i sin tur att det finns storaskalfördelar i vår affärsmodell. En viktig del i er tillväxtstrategi ärinternationell expansion, i första handStorbritannien och därefter övriga Europa.

Hur ser er tillväxtagenda ut?

–Vi siktar först och främst på att etablera oss i Storbritannien, ett land där antalet ”giggers” är många och där det hittills saknats en heltäckande plattform som underlättar deras administration. Marknaden i Storbritannien är dessutom tio gånger större än i Sverige. I mars 2021 förvärvade vi Collabs, en influencerplattform med ca 120 miljoner influencerkonton varav 939 000 influencers i England. Det var ett strategiskt förvärv som öppnar upp helt nya affärsmöjligheter för oss i Storbritannien, och i resten av världen. Parallellt fortsätter vi att utveckla version 2.0 av vår plattform, som bland annat innehåller nya typer av tjänster gentemot giggers och företag, vilket i sin tur genererar fler intäktsmöjligheter för oss. 

Vilka faktorer gör Gigger intressantför potentiella aktieägare?

–Vi är verksamma på två snabbväxande marknader: gigmarknaden och influencermarknaden. På båda dessa marknader väntas en årlig tillväxttakt på långt över 50 procent. Vi befinner oss mitt i en framgångsrik internationaliseringsprocess och har utvecklat effektiva och högautomatiserade plattformar med mycket hög skalbarhet. Det faktum att hela verksamheten präglas av ett tydligt tillväxtfokus stärker vår attraktivitet för presumtiva aktieägare.

Hur ser du på Giggers tillväxtpotential under de kommande åren?

–Under 2022 ska vi vara ett helt självförsörjande bolag. Den höga expansionstakten ska förverkligas genom en kombination av organisk och förvärvsbaserad tillväxt. Vi ska utvecklas till ett miljardbolag med en stark närvaro i flera länder. På ett par års sikt har bolaget antagit en mognare karaktär, då är vi ett företag som via flertalet förvärv har skapat oss en unik position som ett av de ledande gigbolagen på den europeiska marknaden.

Vilka är dina personliga drivkrafter som koncernchef för Gigger?

–Jag vill bygga ett starkt bolag med god avkastning för våra investerare samtidigt som att jag vill göra avtryck i marknaden. Efter att i princip ensam varit den som investerat i bolaget med lite hjälp från en tidigare investerare så är jag givetvis tungt investerad ekonomiskt och emotionellt, och jag ger aldrig upp. Jag har investerat i ett bolag, och en växande marknad, inte i en aktie.

 

Fakta:

Gigger hjälper företag att vinna i den nya tidens arbetsmarknad. Med marknadens modernaste mjukvaruplattform digitaliserar förenklar Gigger administrationen av timanställda, temporära uppdragstagare samt frilansare, den nya tidens arbetskraft i Sverige och internationellt. I Giggers plattform bygger företag upp sina personalpooler, schemalägger och hanterar löner, “giggaren” söker uppdrag, fakturerar och säkerställer betalning. Gigger är noterat på Spotlight, kortnamn GIG B.

Läs mer på: Läs mer på: https://www.gigger.se/investor-relations 
Skribent: Annika Wihlborg, Invest Talks Studio

Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Innehåller intervjuer från Invest Talks Studios kunder med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Läs mer på: investtalks.se

Invest Talks IR-intervjuer med aktuella börs-vd:ar. Distributionspartner: Dagens Industri.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Marknadsnyheter

FlexQube får order värd 7,3 MSEK

Published

on

By

Pressmeddelande 2024-03-29, 12:30 CET

FlexQube har fått en order på materialställage från ett företag inom robot- och automationssektorn i USA värd c:a 7,3 miljoner kronor. Produkterna som är en integrerad del av kundens lösning, kommer att levereras med start i andra kvartalet och sedan kontinuerligt under 2024 och tillverkas i FlexQubes amerikanska produktionsenhet i Duncan, South Carolina.

Om FlexQube

FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 100 kunder i 38 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.

FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi representerar några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.

För mer information, kontakta:

CEO, Mårten Frostne marten.frostne@flexqube.com +46 721 55 19 37
 

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 29 mars 2024, kl. 12:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AEGIRBIO AVGER BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OCH REDOGÖR FÖR VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Published

on

By

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉN

Med bolaget eller AegirBio AB avses AegirBio AB med organisationsnummer 559222-2953

Fjärde kvartalet i koncernen jämfört med samma period 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 2,9 (0) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -10,9 (-318,3) MSEK. 

• Kassabehållningen var vid slutet av kvartalet 12,1 (14,6) MSEK efter erhållen likvid om totalt 46,3 MSEK i första kvartalet till följd av utnyttjande av teckningsoptioner och konvertibellånet från Atlas.

Årets resultat i koncernen 2023 (2023-01-01 – 2023-12-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (1,7) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 4,6 (5,2) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -61,2 (-364,3) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till -2,38 (-18,9)

• Soliditeten uppgick till -3% (60%)

Väsentliga händelser under och efter periodens utgång

2023

• AegirBio fortsätter att stärka upp sin organisation genom Dr. Vasiliki Fragkou som COO från 1 november 2023. Dr. Fragkou´s ledarskap som COO kommer att stärka företagets position som branschledare och driva innovation som i slutändan gynnar både patienter och vårdgivare. Dr. Fragkou kommer att ersätta Dr. Nils Paulsson.

• AegirBio fokuserar på RADx projektet och beslutar därför att inte längre upprätthålla CE-märkningen för MagniaReader therapeutic drug monitoring (TDM) testning. 

• AegirBio utser Christel Dahlberg till CFO med tillträde den 1 februari 2024. Christel Dahlberg har agerat som interim CFO för AegirBio sedan april 2023.

• Atlas Special Opportunities, LLC, påkallar partiell konvertering av utestående konvertibler till ett nominellt belopp om 5 MSEK.

 2024

• Den välrenommerade gastroenterologen Dr. Adam S. Cheifetz blir en del av AegirBios Scientific Advisory Board. Dr. Cheifetz är chef vid Center for Inflammatory Bowel Disease vid Beth Israel Deaconess Medical Center samt professor i medicin vid Harvard Medical School, tillför oöverträffad expertis inom området gastroeterologi, särskilt vid behandling av Crohns sjukdom, ulcerös kolit och andra inflammatoriska tarmsjukdomar. 

• AegirBios utökar sitt Scientific Advisory Board med professor Iain L.C Chapple, framstående tandläkare. Professor Chapple tillför erfarenhet och expertis till bolagets vetenskapliga råd och kommer att vara en av nycklarna till AegirBios strategi att mäta specifika biomarkörer i saliv med bolagets digitala plattform, för att förbättra den allmänna hälsan. 

• Finansinspektionen begär yttrande från AegirBio.

Marco Witteveen – CEO

Presenting the Q4 report, a reflection of our progress 

As we approach the conclusion of a fruitful year, I am delighted to share with you the Q4 report, summarizing our recent endeavors and celebrating the accomplishments that position us for continued success. This report will not only highlight our organizational achievements and cost management but will also spotlight significant scientific leadership appointments. 

Organizational Settling and Focused Pursuit

In a period characterized by relative tranquility, our focus on organizational consolidation and undivided attention to the RADx project have been unwavering. The establishment of a stable platform and strong leadership positions us favorably as we navigate the challenges and opportunities ahead.

RADx Project 

The RADx project continues to play a pivotal role in our strategic roadmap, and we are diligently progressing towards milestones 1 and 2 as scheduled. This success stands as a testament to the unwavering dedication and collaborative synergy of our teams in both the US and UK. Not only does this achievement reinforce our commitment to transparency, but it also underscores the project’s promising trajectory.

Scientific Leadership Appointments and Vision for a Scientific Advisory Board

As part of our ongoing commitment to scientific excellence, we have been aiming to establish a Scientific Advisory Board, recognizing the invaluable benefits such a board could bring to our strategic initiatives. This vision aligns with our dedication to advancing cutting-edge solutions and ensuring the highest standards of scientific rigor within our organization.

I am delighted to announce that in Q1-24, we had the excellent opportunity to welcome two esteemed professionals to our team. Dr. Adam S. Cheifetz, a renowned Gastroenterologist, now leads our Therapeutic Drug Monitoring solution, bringing invaluable expertise to this critical area. 

Furthermore, Professor Iain L. C. Chapple has joined our Scientific Advisory Board, bringing a wealth of experience as a distinguished dental professional. His insights will be pivotal in advancing our strategy to measure specific biomarkers in saliva through our digital platform, contributing to our overarching goal of improving overall health.

Financial Prudence and Cost Management 

Our commitment to financial prudence has yielded commendable results. Despite increased RADx project costs, we have successfully reduced overall expenses by 7.2 MSEK compared to 2022, a decrease with 11%. This achievement reflects our disciplined approach to contract negotiations and a strategic focus on essential expenditures.

Year-End Reflection and Future Endeavors

Looking back over the year, the success of our reorganization is evident. The strengthened synergy between entities and enhanced team spirit positions us well for the future. While celebrating our achievements, we remain mindful of the work ahead and are dedicated to building upon our successes.

Investor-Centric Perspective

This report is crafted with our investors in mind, highlighting the strengths that define our company. The addition of esteemed leaders, coupled with the achievement of RADx milestones, underscores our commitment to excellence. We stand poised for continued growth, and our achievements throughout the year are a testament to the dedication of the entire AegirBio team.

As we close this chapter, I extend my sincere gratitude to each member of the team for their unwavering commitment. Together, we have navigated challenges, celebrated successes, and positioned AegirBio for a future of continued growth and innovation.

Denna information är sådan som AegirBio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:48 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marco Witteveen, CEO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com
 

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.