Connect with us

Marknadsnyheter

Givande första resa till Seoul för Executive MBA-deltagare på Handelshögskolan i Göteborg

Published

on

16–19 april var det premiär för Seoul som destination för en av de två resor som ingår i Executive MBA-programmet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Företagsbesök varvades med föreläsningar om det koreanska näringslivets remarkabla utveckling, den regionala geopolitiken och nationella marknads- och konsumtionstrender. Allt paketerat i ett välfyllt fyradagarsprogram som var mycket uppskattat av deltagarna.

Excecutive MBA-programmet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet inkluderar två studieresor till Asien. Sedan ett flertal år har de gått till Indien och Kina. Efter pandemin blev det aktuellt att hitta ett annat resmål än Kina och i april i år besöktes för första gången Seoul i Sydkorea.

Akademi, näringsliv och kultur
Deltagarna fick ta del av ett ambitiöst program som utformats tillsammans med Handelshögskolans partneruniversitet Yonsei University och dess handelshögskola Sangnam Institute of Management. Universitetet bjöd på föreläsningar om bland annat koreanskt ledarskap, om innovation, näringslivets historiska utveckling och koreanska konsumtions- och marknadstrender liksom om regional geopolitik och dess roll i förhållande till den ekonomiska och militära kraftmätningen mellan USA och Kina.

Det akademiska varvades med besök på bland annat inkubatorn Pan-gyo Start-up Zone och Hyundai MotorStudio. Luncher, middagar och turer i Seoul gav kompletterande insyn i och närkontakt med den koreanska kulturen. Vistelsen avrundades med ett besök på den svenska ambassaden och en högtidlig avslutningsceremoni på universitet.

Röster från deltagare:

Tina Resch, vice vd, Liseberg:
”Sydkorea är ett fascinerande land, inte minst med tanke på utvecklingen från krigsslutet på 50-talet till dagens välstånd och moderna högteknologiska industri. Det var ett mycket välordnat arrangemang med proffsigt omhändertagande och ett intensivt och gediget program med högklassiga föreläsare och spännande företagsbesök. Sydkorea förknippas ju främst med bilindustri och hemelektronik och därför tyckte jag att det var särskilt intressant att få veta mer om landets nya stora exportbranscher som K-pop och K-beauty, det gav nya insikter.”

Mattias Nilsson, Head of Strategic Propositions, Stena Recycling Holding:
”Det var en fantastisk resa med ett imponerande program. Jag överraskades av koreanernas starka fokus på utbildning och hur mycket resurser de lägger på att ge sina barn och unga bästa möjliga förutsättningar akademiskt. Vi fick själva ta del av detta genom föreläsarna och föreläsningarna på Yonsei University, vilka höll en imponerande nivå. Jag tyckte det var särskilt intressant att få inblick i hur landet nu har identifierat att man befinner sig i något av ett vakuum efter en omfattande tillväxtresa och behöver hitta nästa steg i utvecklingen, samtidigt som man brottas med tuffa samhälleliga utmaningar, som till exempel de extremt låga födelsetalen vilka drivs på genom just höga kostnader för utbildning.”

Evalotta Rehn, Senior Management Consultant, Babunia Consulting:
”Sydkorea är intressant inte minst för att det är en demokrati och på olika sätt har andra förutsättningar än några av sina grannländer. Det är ett hårt arbetande folk som har lagt ner ett otroligt jobb på att få landet på fötter efter Koreakriget då inget fungerade och hela Seoul låg i ruiner. Man slås också av bredden och innovationskraften i näringslivet. Föreläsarna på universitetet var imponerande och gav oss fantastiska inblickar. Jag tog särskilt intryck av föreläsningarna om den historiska utvecklingen och om landets förhållande till sina grannar. Vi ser allt från ett västerländskt perspektiv, nu fick vi deras perspektiv. Mycket lärorikt.”

         

Ledarskap i en föränderlig ekonomi
”Vi valde Korea som resmål främst för att ge EMBA-deltagarna insikter om vad som krävs för att leda i en snabb och innovativ ekonomi. Genom att utgå från Korea vill vi också skapa en ökad förståelse för Kinas roll i den alltmer komplexa geopolitiken i Asien och Stillahavsområdet och dess inverkan på världsekonomin. Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Yonsei University och planerar för en resa till Korea även nästa år”, säger Håkan Ericson, vd för GU Executive Education.

Resan ingår i termin två för den Executive MBA-grupp som påbörjade programmet hösten 2024. Just den här resan var öppen även för deltagare från de årskurser av Executive MBA som drabbades av inställda resor på grund av pandemin. Dessutom skapades möjlighet för ett begränsat antal alumner, som tidigare besökt Indien och Kina inom ramen för sina Executive MBA-program, att åka med.

          

För mer information om Executive MBA-programmet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, kontakta:

Håkan Ericson,
vd, GU Executive Education
hakan.ericson@handels.gu.se 
+46 709 50 63 35

Peter Salomonsson,
affärsutvecklingschef,  GU Executive Education
peter.salomonsson@handels.gu.se
 +46 31 786 13 83

Bilder:
1. Nöjda resenärer
2. Föreläsning om geopolitik, Yonsei University
3. Seoul
4. Marknad
5. Besök på Hyundai MotorStudio
Foto: GU Executive Education

GU Executive Education på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet levererar Sveriges första AMBA-ackrediterade Executive MBA-program, företagsanpassade ledarprogram för internationellt inriktade företag på den nordiska marknaden, samt kortare öppna ledarprogram. Utbildningarna levereras i Sverige och globalt. Genom att kombinera akademisk tyngd med praktisk relevans utvecklar skolan sina kunders nyckelmedarbetare. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av cirka 120 handelshögskolor i världen som är Triple Crown-ackrediterad, d v s har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor från AMBA, AACSB och EQUIS.
www.guexed.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.