Connect with us

Marknadsnyheter

Global Mercy ™ , världens största civila sjukhusfartyg, har anlänt till Europa

Published

on

Efter fem års byggnation på varv i Kina har världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, anlänt till Antwerpen, Belgien. Diplomati på hög nivå bidrog till att hon fick passera Suezkanalen utan avgift. Nu ska fartyget bemannas med volontärer och rustas för sina uppdrag i Afrikas fattigaste länder. Global Mercy ägs av välgörenhetsorganisationen Mercy Ships som gläds åt näringslivets engagemang i projektet.


Efter sju veckors seglats från varvet i Kina ligger nu Global Mercy vid kaj i Antwerpens hamn. Här ska hon nu under sex månader utrustas med IT, medicinsk teknik och inredningsdetaljer. Dessutom ska hon bemannas med volontärer som vill bidra med sin kompetens och sin tid.

Afrikanska presidenter i samarbete
Global Mercys resa från varvet i Kina till Europa gick via Suezkanalen. Efter ett initiativ från Senegals president och ett unikt samarbete mellan honom, Egyptens president och berörda myndigheter fick hon passera kanalen kostnadsfritt.

”Att statsöverhuvuden på detta sätt väljer att aktivt stötta vår verksamhet är imponerande i sig och stärker ytterligare våra möjligheter att förbättra sjukvården i Afrikas fattigaste länder”, säger Stefan Sonesson, Sverigechef för Mercy Ships.

Engagerat näringsliv
Projektet att bygga världens största civila sjukhusfartyg på uppdrag av en välgörenhetsorganisation engagerar och har kunnat genomföras tack vare givare, volontärer och företag över hela världen. 

”Jag blir berörd av det stora engagemang som näringslivet i Sverige visat under byggnationen av Global Mercy. Stena RoRo har lett detta unika projekt och ett flertal andra svenska företag har varit med och gjort det möjligt. De har lagt ner själ och hjärta i arbetet som i slutändan handlar om att förvandla människors liv”, fortsätter Stefan Sonesson.


Bland hundratals volontärer, som ombord på Global Mercy kommer att hjälpa till med arbetet att utrusta fartyget för framtida tjänst, finns också personer från Sverige. Pär Leander har tidigare arbetat som teknisk säljare på Caterpillar och tillsammans med sin bror Jan ska de i november jobba som volontärer under en månad ombord när fartyget ligger i hamn i Antwerpen. ”Jag hoppas under volontärsjobbet få ännu bättre insyn i organisationen och även lära mig en del nytt om marin verksamhet och skeppsbyggnad. Men även träffa nya människor och jobba tillsammans i ett projekt,” säger Pär Leander.

Under första kvartalet 2022 kommer Global Mercy, då förflyttad till Rotterdam, Nederländerna, att visas upp för sponsorer, potentiella framtida volontärer, media och andra intresserade. När fartyget senare under 2022 anländer till Afrika ska detta firas i Dakar, Senegal innan hon tas i full drift som det sjukhusfartyg hon är.

Flerdubblad nytta
Fem miljarder människor i världen har inte tillgång till säker kirurgi till en kostnad som de har råd med, och sjukdomstillstånd som kräver kirurgi står för nästan en tredjedel av världens samlade sjukdomsbörda (Lancet 2015). Mercy Ships har levererat säker kirurgisk vård i Afrika i över 30 år. Med Global Mercy bygger man vidare på den gärningen. Det nya fartyget är dessutom utrustat med förstklassiga utbildningslokaler som kommer att bidra till att nyttan av insatserna i mottagarländerna flerdubblas. Volontärer med olika professionell bakgrund kommer att arbeta tillsammans med lokal vårdpersonal. På fartygets 12 däck finns bland annat sex operationssalar, vårdplatser för 200 personer, ett komplett laboratorium och utbildningsutrustning för simulering av olika vårdsituationer.

Bildtexter:

  1. Global Mercy lotsas in i Antwerpen
  2. Global Mercy anländer till Antwerpen efter sju veckors seglats från varvet i Kina
  3. Global Mercy under färd i Suez-kanalen
  4. Bröderna Pär och Jan Leander kommer att tjänstgöra som volontärer ombord på Global Mercy

Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djup: 6,15 meter
Brutto: 37 000 ton
Dödvikt: 5 448 ton
Totalyta: 30 000 kvadratmeter

Global Mercy på väg in i Antwerpen :  https://youtu.be/VdRTYLlw9Aw

För mer information, v.v. kontakta:

Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org  Mobil:  +46 730 400 205
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige,
stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45

Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer.
För mer information se: 
www.mercyships.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.