Connect with us

Marknadsnyheter

God lokalplanering stöder genomförandet av vårdreformen

Published

on

fr, jan 19, 2018 10:46 CET

Arbetshälsoinstitutet informerar 18.1.2018

Stora delar av byggnadsbeståndet för sjukhus och hälsovårdscentraler är föråldrat och utrymmena är inte längre ändamålsenliga för vare sig kunder eller arbetsprocesser. Vårdreformen erbjuder ett utmärkt tillfälle att åtgärda situationen. Vid ledningen av förändringen lönar det sig att samtidigt utveckla både funktionerna och lokalplaneringen. Det är viktigt att beakta patienternas behov och personalens synpunkter. Arbetshälsoinstitutet har undersökt utvecklingen av lokalplaneringen och arbetsprocesserna på sjukhus med hjälp av Lean-modellen. Undersökningsresultaten kan tillämpas också på andra branscher.

Arbetshälsoinstitutet undersökte hur universitetssjukhusen i Kuopio och Åbo går tillväga för att utveckla arbetsprocesserna och lokalerna samtidigt. I bägge sjukhusen är man inriktad på att minska kostnaderna, förbättra kundbetjäningen och arbetsprocesserna samt öka känslan av samhörighet och trivsel i arbetet. Utvecklingsarbetet baserar sig på Lean-modellen, och effekterna av arbetet har utvärderats av experter från Arbetshälsoinstitutet.

– Lokalplaneringen är viktig, eftersom man inte kan förnya undersöknings- och vårdprocesserna, om arbetslokalerna är olämpliga. Lokalerna måste planeras så att de inte bara främjar användarnas välbefinnande, utan också förbättrar produktiviteten, påpekar äldre forskare Virpi Ruohomäki vid Arbetshälsoinstitutet.

– Sjukhusen i Kuopio och Åbo är pionjärer på att använda Lean-modellen i lokalplaneringen. I utvecklingen av arbetsprocesserna har Lean-modellen använts också tidigare.

Lean-tänkandet bygger på arbetsmetoder som lyfter fram vikten av att utvärdera verksamheten fortlöpande, minimera onödig tidsspillan, lära sig av sina misstag och involvera personalen i utvecklingsarbetet redan i starten.  

– För patienterna innebär användningen av Lean-modellen kortare kötider och bättre vårdprocesser. För personalen innebär den bättre möjligheter att använda sin kompetens och att använda effektivare och säkrare arbetsprocesser, som är bättre anpassade till arbetsmålen, säger Ruohomäki.

I Kuopio fokuserade man på användningen av nya lokaler och införandet av nya kirurgiska processer. I Åbo undersökte man processen ”Livets början” – från väntande mödrar till vård av nyfödda.

Viktigt att beakta personalens och patienternas synpunkter

Vid bägge sjukhusen lyckades utvecklingsprocesserna bra med hjälp av Lean-modellen. I Åbo konstaterade man att framgången i hög grad berodde på att nyckelpersonerna i god tid hade satt sig in i saken. Den hade behandlats vid personalmötena, vilket gav snabbare planering och bättre kvalitet på planerna. Planeringsgruppen hade också en patientmedlem, som aktivt presenterade patientens syn på arbetet.

Ledstjärna för projektet var de grundvärden man enats om: familjecentrerad vård, patientsäkerhet och mindre slöseri med resurser. Planeringen ledde till införande av familjerum. Därtill lyckades man eliminera en del flaskhalsar i vården av patienterna. Förbättringsbehov såg man bl.a. i samarbetet med arkitekterna.

Viktigt med vägledning i hur de nya lokalerna ska användas

I Kuopio undersökte man hur personalen upplevde arbetsmiljön före och efter inflyttningen i de nya lokalerna. Personalen var övervägande nöjd med sin nya arbetsmiljö. De nya lokalerna hade bättre tillgänglighet, möblerna var justerbara, inomhusluften var friskare och man hade tillgång till fler mötesrum än tidigare. Det var också lättare att arbeta självständigt. Som nackdelar uppgav man att samhörighetskänslan och samarbetet hade minskat och att arbetsmiljön hade blivit oroligare.  

– Vid inflyttning i nya lokaler är det viktigt att ordna med vägledning för personalen om hur lokalerna ska användas. Det underlättar anpassningen och gör det lättare att använda de nya lokalerna som stöd för arbetet, säger Ruohomäki.

I Kuopio följde man också genomförandet av den nya 23 h-vårdprocessen vid det nya sjukhuset Kaari. Vid Kuopio universitetssjukhus utförs cirka 20 000 operationer per år, av vilka mer än hälften är dagkirurgiska ingrepp.

För 23h-processen gäller att patienterna kommer till operation direkt från hemmet. Efter operationen flyttas patienterna till ett 23 h-uppvakningsrum. Därifrån skrivs de ut så snart de har uppnått tillräckligt god kondition. Majoriteten av patienterna får gå hem rätt snabbt, direkt från uppvakningsrummet.

– Vi granskade 23h-processen för urologi, plastikkirurgi och neurokirurgi och tog fram så kallade värdeflödesindikatorer med vars hjälp vi kunde undersöka hur den gamla och den nya processen skiljer sig från varandra, säger Ruohomäki.

– I den nya processen tillbringade patienterna ingen tid alls på avdelningen. Med hjälp av värdeflödeskartorna kunde personalen bilda sig en helhetsuppfattning av vården, samtidigt som de fick bättre möjligheter att analysera vården ur patientens synvinkel.

Nycklarna till framgång är förändringsledarskap, kund- och patientcentrering samt personalmedverkan

Projektet tog fram en handbok för sjukhusledningen, som visar vilka frågor som är viktigast att beakta vid planering av verksamheten och lokalerna.

  • Yrkeskunnigt förändringsledarskap: Det lönar sig att utveckla arbetsprocesserna och lokalerna på samma gång. Lokalerna bör planeras med hänsyn till arbetet och på grundval av arbetsprocesserna. Det är viktigt att inleda projektet med att fastställa de gemensamma grundvärdena och hålla fast vid dem under hela processen. Samarbete och öppen kommunikation är förutsättningen för ett lyckat genomförande.
  • Patienten i fokus: Vid planeringen av arbetsprocesserna står patienten i fokus, och kärnfrågan gäller minimering av vårdtiderna. För att få synpunkter på planeringen från patienthåll kan man t.ex. ta kontakt med patientorganisationer. När det gäller barnpatienter lönar det sig att fråga föräldrarna. För personalen är det viktigt att skapa sig en helhetsuppfattning av vårdgången.
  • Personalen bör delta i planeringsarbetet: Nyckelpersonerna bör i god tid förbereda sig för projektet och bekanta sig med andras lösningar. Det lönar sig att låta erfarna sjukhusanställda delta i planeringsgruppens arbete genom att avsätta tillräckligt med arbetstid för dem att delta i planeringen. Möjligheten att delta i planeringen stärker personalens engagemang och förbättrar samarbetet och personalnöjdheten.

Forskningsprojektet TeLean genomfördes av Arbetshälsoinstitutet (1.8.2014–31.10.2017) i samarbete med universitetssjukhusen i Kuopio och Åbo. Undersökningen genomfördes i sjukhusens lokaliteter. Den omfattade både sjukhuslokalerna och deras användare. Till undersökningspersonerna hörde både sjukhusens personal och de sakkunniga som deltog i planeringsarbetet. Projektet finansierades av Arbetarskyddsfonden (ASF), Kuopio universitetssjukhus (KUS), Åbo universitetscentralsjukhus (ÅUCS) och Arbetshälsoinstitutet.

Mer information: äldre forskare Virpi Ruohomäki, Arbetshälsoinstitutet, tfn 046 851 3770, virpi.ruohomaki(at)ttl.fi

Forskningsrapport: Terveydenhuollon työprosessien, palvelujen ja tilojen kehittäminen Lean-ajattelun avulla (TeLean), Työterveyslaitos 2017. (på finska)

Handbok: Sairaaloiden toimintojen ja tilojen suunnittelu Lean-ajattelulla. Työterveyslaitos 2017. (på finska)

Förändringsledarskap – Arbetshälsoinstitutets tjänsteutbud (på finska)

Mediatjänster
Kristiina Kulha, informationschef
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn. 358 40 5486914, 358 30 474 2551

Tiina Kaksonen, koordinator
Arbetshälsoinstitutet, Uleåborg
tfn. 358 30 474 3015, 358 50 3643158
www.ttl.fi

Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 560 anställda.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pricer och Focal Systems ingår strategiskt samarbete för att ta nästa steg i digitaliseringen av fysiska butiker

Published

on

By

Pricer och Focal Systems, en ledande aktör inom AI-lösningar för butikshyllor, ingår ett strategiskt samarbete för att påskynda digitaliseringen och optimeringen av den fysiska butiken för detaljhandlare världen över.

Genom samarbetet förenas Pricers innovationer inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan med Focal Systems avancerade lösningar för datorseende och produkttillgänglighet, för att maximera kundnöjdheten och optimera arbetet i butiken.

Pricer var först på marknaden med dynamisk prissättning och digitalisering av kommunikationen mellan etiketterna på butikshyllan och kunden, och har varit en ledande partner för detaljhandelns digitalisering. Focal Systems har varit pionjär inom tillämpningen av datorseende för att digitalt i realtid få information om vilka produkter som finns tillgängliga på hyllan. Tillsammans gör Pricer och Focal Systems det möjligt för detaljhandlare att effektivisera arbetet i butiken, minimera antalet slutsålda produkter, öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.

Samarbete för ökad effektivitet vid butikshyllan

För butikerna ger integrationen av Focal Systems AI-baserade kameror med Pricers ledande plattform för elektroniska hyllkantsetiketter ett flertal fördelar:

Insikter i realtid: Genom en automatisk signal när en slutsåld produkt upptäcks kan butikspersonal snabbt fylla på hyllan, vilket ger nöjdare kunder.

Dynamisk automatisering av arbetsflöde: Arbetsflödet automatiseras och uppgifter anges i prioriteringsordning så att butikspersonalen kan arbeta effektivare.

Patenterad innovation: Kamerabaserad detektering av slutsålda varor, blinkande digitala etiketter och information om alternativa platser där en vara kan finnas.

Sömlös integration: Standardiserade API:er som skapar unikt värde och synkroniserar etiketternas blink, ger uppdaterad information och insikter om status på butikshyllorna.

Pricers och Focal Systems kombinerade lösning med ett helt digitaliserat flöde av information om butikshyllan ger ett mätbart värde för handlarna.

Strategiskt samarbete för framtidens detaljhandel

Vi är stolta över att kunna kombinera vår ledande teknik med Focal Systems AI-baserade kamera. Vi är båda övertygade om vikten av att digitalisera den fysiska butiken. Pricer har varit pionjär inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan. Tillsammans med Focal Systems tar vi nästa steg och digitaliserar det som finns på hyllan och det som inte finns för att öka effektiviteten för detaljhandeln, säger Chris Chalkitis, CDO på Pricer.

Focal Systems AI-teknik förändrar arbetet inom detaljhandeln genom att butikshyllorna övervakas i realtid och att arbetet med att fylla på varor på hyllorna optimeras.

Samarbetet med Pricer, som är en globalt ledande aktör med unika innovationer och teknik, skapar ett stort värde för detaljhandlare. Tillsammans levererar vi en integrerad, datadriven lösning som gör verksamheten mindre komplex, automatiserar arbetsflöden och förbättrar upplevelsen i butiken. Vi ser fram emot att visa upp resultatet av vårt samarbete för handlare och deras kunder, säger Kevin H. Johnson, vd på Focal Systems.

Framtidens lösning visas på NRF 2025

Samarbetet presenteras på mässan National Retail Federation (NRF) Big Show i januari 2025, där Pricer och Focal Systems visar den integrerade lösningen i Pricers monter. Samarbetet är startskottet för ett helt nytt sätt att arbeta med butikshyllor och tar innovation inom detaljhandeln till en ny nivå.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, 0704-849812

Finn Wikander, Chief Product Officer, 0705-233077

info@pricer.com

Om Pricer

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com

Om Focal Systems

Focal Systems är en ledande leverantör av AI-drivna lösningar baserade på datorseende som hjälper detaljhandeln att automatisera verksamheten och optimera produkttillgängligheten genom realtidsövervakning av hyllorna. Med denna avancerade teknik får handlarna användbara insikter för ökad effektivitet och lönsamhet. För mer information, besök www.focal.systems.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Att känna samhörighet med naturen kan lindra psykiska påfrestningar efter förlusten av en närstående.

Published

on

By

En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health undersökte hur förlust av en närstående i COVID-19-pandemin påverkar psykisk hälsa. Komplicerad sorg, en långvarig och intensiv sorg som påverkar vardagen, kopplades till högre risk för depression och ångest. Studien fann att en stark känsla av samhörighet med naturen kunde mildra dessa negativa effekter.

Studien, som omfattade 153 deltagare som förlorat en närstående till COVID-19, visade att de med starkare koppling till naturen upplevde lägre nivåer av depression och ångest trots svår sorg. Resultaten tyder på att samhörighet med naturen kan fungera som en skyddsfaktor, genom att ge en känsla av tillhörighet när en betydelsefull person gått bort.

Forskningen belyser relationen mellan naturupplevelser och sorg, men resultaten bör tolkas med försiktighet då studien genomfördes under en unik global pandemi och på en begränsad urvalsgrupp.

Källa: psypost.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

Statistik ur handelsregistret 2024: Över 37 000 nya företag

Published

on

By

År 2024 antecknades 37 641 nya företag i handelsregistret. Det är 547 fler än året innan.

Nya företag som registrerades enligt företagsform:

  • aktiebolag 20 109
  • enskild näringsidkare (företagare med firma) 16 487
  • bostadsaktiebolag 340
  • ömsesidigt fastighetsaktiebolag 238
  • öppet bolag 161
  • kommanditbolag 148
  • andelslag 61
  • filial till utländsk näringsidkare 58
  • ideell förening 34
  • stiftelse 3
  • publikt aktiebolag 2.

Handelsregistret omfattar över en halv miljon företag och sammanslutningar.

Se vår statistik över registrerade nya företag enligt företagsform 2020–2024 på Prh.fi.   

Statistik ur handelsregistret

Följande statistik publiceras ur handelsregistret:

  • antal företag
  • antal registrerade nya företag efter företagsform
  • inkomna ärenden efter typ av anmälan
  • registrerade och behandlade handelsregisterärenden.

Gå till handelsregistrets statistik på Prh.fi.  

Vad är handelsregistret?

Handelsregistret är ett officiellt och offentligt företagsregister. I handelsregistret antecknas uppgifter om företag utgående från de anmälningar, ansökningar och meddelanden som Patent- och registerstyrelsen får. I handelsregistret antecknas även bostadsaktiebolag och bostadsrättsföreningar. Läs mer om handelsregistret på Prh.fi.

Ytterligare information:
Jouko Koitto
Ledande jurist
Patent- och registerstyrelsen
Tfn mån–fre 050 4521 673

 

Om oss

Vi arbetar för företagens och sammanslutningarnas bästa.

Vi registrerar företag, föreningar, stiftelser och andra sammanslutningar samt företagsinteckningar och LEI-nummer. Vi granskar och beviljar patent samt registrerar nyttighetsmodeller. Vi registrerar också varumärken för produkter och tjänster samt mönsterskydd för design. Vi godkänner revisorer och svarar för tillsynen över dem. Vi utövar tillsyn över stiftelsers verksamhet och över kollektiv förvaltning av upphovsrätt.

Vi erbjuder våra kunder rådgivning och utbildning. Vi ger information om företag, sammanslutningar och immateriella rättigheter.

Vi är också nyhetsgranskningsmyndighet (ISA) och myndighet för förberedande patenterbarhetsprövning (IPEA) för internationella PCT-patentansökningar.

Vi hör till arbets- och näringsministeriets (ANM) förvaltningsområde och förhandlar årligen med ministeriet om resultatmålen för vår verksamhet. Vi är ett nettobudgeterat ämbetsverk, vilket innebär att vi täcker cirka 95 procent av våra utgifter med våra serviceinkomster.

Läs mer: https://www.prh.fi/sv/presentation_och_uppgifter.html

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.