Connect with us

Marknadsnyheter

GoldBlue AB (publ) ökar kommunikationen med VD-brev

Published

on

fr, maj 18, 2018 08:36 CET

Som börsnoterat bolag får vi löpande frågor från våra aktieägare om bolaget, framtiden och aktiekursen. Vår ambition är att ha ett ökat aktieägarfokus och förbättra kommunikationen med aktieägarna framöver. En viktig aktivitet för att åstadkomma detta kommer att vara publicering av ett vd-brev med jämna mellanrum.

Målsättningen med vd-brevet är att öka er insikt i GoldBlues verksamhet. ­Vi kommer att kommunicera aktuella nyheter i ett större sammanhang, beskriva aktuella händelser och aktiviteter utifrån GoldBlues perspektiv och förhoppningsvis bidra till att aktieägarna, såväl som andra intressenter, får en tydligare bild av bolagets strategier och visioner samt en bättre inblick i den dagliga verksamheten.

Planen är att VD-brevet ska publiceras mellan kvartalsrapporterna. Brevet kommer att publiceras via Cision samt på vår hemsida (www.goldblue.se). 

Hej kära aktieägare och intressenter,

Sedan februari 2018 har GoldBlue varit noterad på NGM Nordic MTF och sedan dess har våra dotterbolag gjort viktiga framsteg mot våra mål för 2018.

Ett av målen var att expandera på nya marknader. Under februari testlanserade vi mot vietnamesiska kunder och hade den skarpa lanseringen i mars, sedan dess har Vietnam haft en hög registreringsfrekvens.
Vi har också börjat förbereda lanseringen mot två nya kundsegment, de indonesiska och thailändska kunderna, med förväntan om att kunna lansera i slutet av tredje kvartalet.

Även på teknikfronten har det skett stora framsteg. Vi har bl.a. integrerat med tre nya slotspels-leverantörer och nya betalösningar som lägger grund för att öka våra framtida intjäningsmöjligheter. Vi är stolta över att vår plattform har ett av de största utbuden av online kasinospel på den asiatiska marknaden med över 1500 spel.

Vi har också en helt ny typ av produkt under integrering: Sportsbook eller Odds som är ett annat namn för detta. Sportbook har stort kundunderlag i Asien och efter en noggrann urvalsprocess i höst valde vi vår sportbook-leverantör och är i slutfasen av integrationen. Vi hoppas på att kunna lansera mot våra kunder innan fotbolls VM i juni i år. Vi ser fram emot att utöka kundbasen snabbt efter det att sportsbook-produkten lanserats.

En annan mycket viktig nyhet är att vi jobbar på att komma igång med B2B försäljning. Hitintills har vi enbart jobbat med en B2C modell. B2B är en affärsmodell som öppnar upp helt nya intjäningsmöjligheter för oss. Modellen bygger på att vi licensierar ut vår teknikplattform till andra operatörer som specifikt vill in på den Asiatiska eller andra emerging markets.

För att fortsätta bygga våra nätverk samt för att marknadsföra våra tjänster är deltagande i konferenser viktig. Under våren deltog vi i två igaming konferenser i London; ICE Totally Gaming och LAC där vi fokuserade på att hitta nya produktleverantörer till vår plattform. I mars deltog vi aktivt i I-Gaming Asia konferensen där vår ordförande blev inbjuden att tala och jag blev inbjuden att delta som domare av 1st iGA Gaming Innovation Startup Launchpad där jag analyserade start-ups i igaming-sektorn.

Trots denna spännande utveckling har vår börskurs dessvärre sjunkit en bit under introduktionskursen. Det finns inte något rakt svar på frågan varför kursen gått nedåt eftersom det inte finns några händelser i marknaden eller i bolaget som kan förklara denna utveckling. Bolaget följer den plan som styrelse och ledning har kommunicerades i prospektet inför noteringen och levererar enligt planen.

För att öka tydligheten kring GoldBlues verksamhet kommer jag och mina medarbetare att arbeta intensivt med att bli bättre på att kommunicera vår marknadsposition, vår teknik och vår utveckling, för att ni aktieägare ska bättre förstå värdet på bolaget.

Jag och styrelsen ser mycket optimistiskt på framtiden eftersom vi har många intressanta projekt på gång. Målet är att under tredje kvartalet driva igenom flera av dessa projekt. 

Sammanfattningsvis vill jag betona att marknadspotentialen är mycket stor och vi har vuxit som företag både på teknikfronten och på marknadsfronten. Vårt mål är att under de närmaste månaderna är att bli en komplett underhållningsplattform där vi kan erbjuda allt från kasinospel till sportsbook och pokerspel till våra spelare. 

Jag vill slutligen återigen tacka våra aktieägare vilka visat bolaget stort förtroende under en vår där aktien har varit under press. Jag hoppas att ni kan se det värdet som vi har byggt och fortsätter att ha tålamod så värdet hinner realiseras i form av finansiella framgångar för er.

Vänliga Hälsningar,

Andre Rodrigues

VD

GoldBlue AB

För ytterligare information vänligen kontakta:

Rune Löderup, Styrelseordförande och IR-ansvarig

Email: rune.loderup@goldblue.eu 

Andre Rodrigues, VD

Email: ceo@goldblue.eu 

Douglas Adamsson, IR och Compliance 

Email: ir@goldblue.eu 

Tel: +46 (0)8 559 25 266

Om GoldBlue AB (publ)

GoldBlues verksamhet består i att äga och förvalta aktier i bolag som erbjuder slutkunder spel över internet. GoldBlue erbjuder på detta sätt en möjlighet att investera i snabbt växande emerging markets via ett svenskt holdingbolag med skandinaviska grundare med lång erfarenhet från både den europeiska och asiatiska spelmarknaden online. Bolaget erbjuder ett av de bredaste utbuden av onlinecasinospel för mobila enheter i Asien, en av världens största spelmarknader för internet och mobilspelande. GoldBlue har integrerat de ledande mobila spelprodukterna i Asien, med över 1 500 spelprodukter inom kasino-och jackpotspel.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.