Marknadsnyheter
Gota Media och Sveriges Radio överens om kreddningspolicy
on, nov 01, 2017 09:00 CET
Gota Media och Sveriges Radio har enats om en ny gemensam policy hur kreddning av varandras texter ska gå till. Grunden är en generös hållning.
Diskussionen om hur olika mediehus citerar varandra och förhåller sig till varandras material har pågått under lång tid. Nu har utgivarna på Gota Media och Sveriges Radio antagit en gemensam policy för hur företagen ska kredda varandra framöver.
– Ett resultat av en bra dialog som har skapat en respekt och förståelse för våra olika roller i det svenska medielandskapet, säger
Stefan Eklund
, chefredaktör på Borås Tidning som är en av tidningarna i Gota Media.
Sveriges Radios vd Cilla Benkö är glad över den nya överenskommelsen.
– Den lokala närvaron och den lokala journalistiken blir viktigare och viktigare. Det gäller inte bara rena nyheter utan den lokala debatten och dialogen. De lokala tidningarna och Sveriges Radios lokala kanaler är de enda medieföretagen i Sverige med en riktigt stark lokal närvaro. Så jag är både nöjd och glad att vi gemensamt har jobbat fram denna överenskommelse som handlar om att hjälpa och inte stjälpa varandra., säger
Cilla Benkö
.
En sund konkurrens mellan Sveriges Radio och Gota Medias tidningar på våra olika orter gynnar medborgarna och deras möjlighet att ta del av kvalificerad journalistik. Det är mycket viktigt i den polariserade tid vi lever i. En sådan här överenskommelse visar på en gemensam viljeinriktning att bedriva professionell journalistik på alla plan som är mycket värdefull, säger Stefan Eklund.
Viljeinriktning mellan Sveriges Radio och Gota Media om hur vi kreddar varandra
:
- Grundprincip är att alltid vara generös.
- Kredd med blålänk direkt in till artikeln, oavsett om den är öppen eller bakom betalvägg.
- Kredd redan i ingress. Kan vara blålänk, men inte som standard.
- Egen nyhet som bygger på annans nyhet ska innehålla kredd av originalkälla och ska inte tas bort i efterhand, exempelvis kan man skriva ”först att berätta var…”
- Kredda tidningsnamn. Vid osäkerhet om vilken tidning som var originalet, kredda en av dem. Detsamma gäller Sveriges Radios olika varumärken, kredda P4 Kristianstad, Ekot, P4 Extra mm.
- Citaträtten är generös, vi kan gärna citera varandra men kredda igen i samband med citat.
- Kredd i pushar kan förekomma, men inte som regel. (Sveriges Radios pushar går alltid mot ljud i pågående direktsändning.)
- Kredda även i FM-radio och i papperstidningarna.
- Bädda gärna in Sveriges Radios spelare.
De tidningar inom Gota Media som berörs av den nya policyn är förutom Borås Tidning också Barometern, Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning, Kristianstadsbladet, Sydöstran, Trelleborgs Allehanda, Ystads Allehanda, Ulricehamns Tidning, Östra Småland, Ölandsbladet.
FOTO
Cilla Benkö, FOTO: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Stefan Eklund, FOTO: Borås Tidning
För mer information:
Gota Media: Stefan Eklund: 033-700 07 08 eller
stefan.eklund@bt.se
Sveriges Radio:
Cilla Benkö nås via Claes Bertilson, presschef, 070-327 78 07 eller
claes.bertilson@sverigesradio.se
Björn Löfdahl, programdirektör: 070-583 36 94 eller
bjorn.lofdahl@sverigesradio.se
Taggar:
trelleborg
, Barometern
, Sveriges Radio
, Sydöstran
, Borås Tidning
, Cilla Benkö
, Gota Media
, Kristianstadsbladet
, Smålandsposten
, Stefan Eklund
, Östra Småland
Marknadsnyheter
Med en kombination av mjuka värden och avancerade AI- lösningar driver vi utvecklingen i inkassobranschen
coeo har funnits i Europa sedan 2010 och har sedan dess vuxit till att bli en av de större aktörerna inom inkasso. I Sverige startade vi vår verksamhet 2022 och har snabbt etablerat oss på den svenska marknaden genom att använda avancerade AI-lösningar och kombinera tydligt ledarskap med empati.
Vi har intervjuat vår Team manager Sofia Freed, som menar att dessa faktorer är avgörande för både medarbetarnas välmående och våra finansiella resultat. Sofia förklarar:
”Vi fokuserar starkt på de digitala lösningarna och använder avancerad teknik för att möta våra kunders och deras kunders [gäldenärernas] behov. Är gäldenärerna nöjda får våra kunder nöjda kunder – och det är centralt. Många i branschen jobbar i gamla, tröga system. På coeo har vi ett egenutvecklat system som gör oss mer flexibla och anpassningsbara efter kundernas behov.”
”En stark företagskultur”
Vår ledarskapsstrategi bygger på nyfikenhet, engagemang och tydlig kommunikation. Att vara en närvarande ledare, samtidigt som man lyssnar på medarbetarnas behov och idéer, är centralt. Vi ser inte empati som en motsättning till affärsmässighet, utan som en nödvändig komponent för att uppnå framgång. Sofia utvecklar:
”Vi har en stark företagskultur och är otroligt stolta över den. coeo känns väldigt välkomnande. Man blir glad när man kommer till kontoret! Kulturen är något vi gör och inget vi är, något som alla köper in på. Vi har ingen hierarkisk dagordning, utan allas idéer är lika mycket värda. De flesta och bästa idéerna börjar oftast hos någon i teamet.”
”Vi vill skapa det vi inte sett någon annanstans”
När coeo etablerades i Sverige 2022 var vi fyra personer – nu är vi 34 personer som hanterar mer än en halv miljon ärenden varje år. Vi rekryterar kontinuerligt för att möta vårt växande behov av kollegor. Hos oss pratar vi ofta om att ”allt börjar med människor”. Sofia berättar mer:
”Jag strävar alltid efter att hitta olika personligheter som matchar befintliga kollegor. På så sätt får vi en bra mix. Inkasso är något du kan lära dig, så vi tittar också utanför branschen när vi rekryterar. Det skapar en bredd i bolaget. Vi försöker inte vara som alla andra, utan vill skapa det vi inte sett någon annanstans. Vi vill bygga vårt drömbolag med kulturen som grund. Vi tänker mycket på människan och att olika är bra.”
Sofia fortsätter och förklarar vad alla anställda på coeo bör ha gemensamt:
”Att jobba på coeo är en otroligt häftig resa – om man tycker det är kul att vara med och bygga! Här får man vara med och ”bygga bilen medan vi kör”. Allt är inte färdigt – och det passar inte alla. Det är en viktig del i min rekryteringstaktik, att ta reda på om coeo är en “perfect match” med den jag har framför mig. Många saker rullar såklart på som hos andra bolag, men ibland dyker det upp något utanför ens normala arbetsuppgifter som behöver hanteras och då behöver alla kavla upp ärmarna, här spelar din titel ingen roll. Vi har ingen hierarki, vi gör och löser saker tillsammans.”
”Att se människor växa är det bästa som finns”
Vi lägger stor vikt vid medarbetarnas välmående, eftersom vi ser det som en grundförutsättning för att kunna leverera bra resultat. Vi har t.ex. täta individuella samtal, friskvård på arbetstid och gemensam frukost som bidrar till detta. Att skapa en positiv arbetsmiljö där våra medarbetare trivs ger resultat när det gäller att maximera både produktivitet och kundnöjdhet. Sofia sammanfattar:
”Man ska känna att man utvecklas i sin roll och att man kan utvecklas internt. Min största drivkraft inom ledarskapet är att se människor växa. Att se människor växa, både i sin roll och privat, är det bästa som finns. Vi ser varandra. Vi tar inte varandra för givet. Vi tar tid för varandra. Vi har en fantastisk gemenskap på coeo, och jag tror det gör att det känns enkelt att komma in som ny hos oss. Det är en del av den starka kulturen – alla är lika välkomna”, säger Sofia och avslutar:
”Mår vi bra så gör vi bra saker och då levererar vi bra resultat.”
Malin Gustafsson
Marketing Coordinator
malin.gustafsson@coeo-inkasso.se
coeo Inkasso finns i 7 länder och är ett av Europas snabbast växande inkassobolag. Vi kombinerar de mest moderna lösningarna med en gedigen kunskap om inkasso.
Tillsammans med våra medarbetares expertis och det senaste inom AI levererar vi effektiv och kundfokuserad inkasso.
Taggar:
Marknadsnyheter
Eltel ingår ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekom- och elinstallationer
Eltel har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekominstallationer och eltjänster till 20 av Avinors flygplatser i Norge, inklusive Oslo flygplats.
Avtalet gäller i tre år, med option på upp till ytterligare fem år. Kontraktsvärdet uppskattas till totalt cirka 20 miljoner euro (240 MNOK), varav de första tre åren står för cirka 8 miljoner euro (90 MNOK).
Avtalet trädde i kraft den 16 december 2024 och bygger på ett långvarigt och starkt samarbete mellan Eltel och Avinor. Ett viktigt tillägg i det nya avtalet är inkluderingen av eltjänster, samt att samarbetet sträcker sig över betydligt fler flygplatser jämfört med det nuvarande avtalet.
För mer information:
Alexandra Kärnlund, Kommunikationsdirektör
Tel: 070-910 0903, alexandra.karnlund@eltelnetworks.com
Om Eltel
Eltel är den ledande leverantören av tjänster för kritisk infrastruktur som möjliggör såväl förnybar energi som högpresterande kommunikationsnätverk. Eltel designar, planerar, bygger och säkrar driften av nätverk för en mer hållbar och uppkopplad värld idag och för kommande generationer. Totalt har vi cirka 5 000 medarbetare och under 2023 nådde omsättningen 850,1 miljoner euro. Huvudkontoret ligger i Sverige och Eltels aktier är sedan år 2015 noterade på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.eltelnetworks.com.
Marknadsnyheter
Kommuniké från extra bolagsstämma i StoneBeach Group AB (publ)
Beslut togs att ändra §4 Aktiekapital och §5 Antal aktier i bolagsordningen enligt det förslag som lades fram av styrelsen vid den extra bolagsstämman. Beslut togs även att genomföra den föreslagna riktade emissionen av teckningsoptioner.
Vid en extra bolagsstämman den 27 december 2024 i StoneBeach Group AB (publ) fattades följande två beslut:
1. Ändring av bolagsordning
§ 4 Aktiekapital | |
Aktiekapitalet ska vara lägst 4 000 000 kronor och högst 16 000 000 kronor. | |
§ 5 Antal aktier | |
Antalet aktier ska vara lägst 40 000 000 och högst 160 000 000. |
2. Emission av teckningsoptioner
Riktad emission av högst 8 500 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 850 000 kronor. Rätt att teckna teckningsoptionerna enligt följande:
Kategori | Högst antal teckningsoptioner per person |
VD och styrelseordförande (2 st) | 2 000 000 |
*) Övrig koncernledning/nyckelpersoner (3 st) | 1 000 000 |
Övrig personal (3 st) | 500 000 |
Totalt | 8 500 000 |
*) Annette Tysander, Liselott Lading och Erik Wåhlin
Det kan noteras att samtliga beslut togs enhälligt. Styrelsens fullständiga förslag framgår av kallelsen publicerad 2024-11-20.
”Med detta incitamentsprogram har vi lagt en grund för den nystart av StoneBeach som vi påbörjat under hösten. Jag har stora förhoppningar om att 2025 skall bli ett intressant och spännande år, säger Mårten Bergsten, vd StoneBeach.”
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se
Om StoneBeach Group
StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.
För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke