Marknadsnyheter
Göteborg först i landet med batteri-swap för elmopeder

Två innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i Göteborg. Med fyra nya stationer för snabba batteribyten blir det lätt för mopedbud att köra eldrivet i centrala stan.
På tio sekunder kan man, från och med nu, byta ut sitt mopedbatteri mot ett fulladdat i fyra centralt placerade parkeringshus – i Nordstan och Olskroken, på Heden och i Koffen vid Masthuggstorget.
Det öppnar möjligheter för hållbara transporter inom yrkestrafiken, som har mycket att vinna på minimal stillaståendetid. Nystartade GoCiklo står för mopeder och infrastruktur. Först ut att använda tjänsten är hemleveransföretaget Foodora.
– Batteryswap möjliggör ett storskaligt skifte från bensin- till eldrivna mopeder och andra mikrofordon. Det är superroligt att Göteborg blir premiärstad för detta. Nu når elektrifieringen helt nya grupper av användare som inte tidigare har varit del i klimatomställningen. Vi skapar en tystare och renare stad, säger Anastazia Kronberg, ansvarig för Move21 på Business Region Göteborg.
Nordstan blir mobilitetshubb
Satsningen har möjliggjorts genom innovationsprojektet CoMiMo (Connected Micro Mobility), som finansieras av Drive Sweden. Nordstan deltar i projektet, och är samtidigt en utvald plats i det parallella EU-projektet Move21 där bland annat Business Region Göteborg och Göteborgs Stads Parkering arbetar för att utveckla olika former av hållbar mobilitet och logistik i Göteborg.
– Nordstan är med sitt centrala läge och tillhörande garage en perfekt plats för att utveckla en mobilitetshubb för framtidens hållbara transporter. Vi planerar nu för att batteryswapen ska följas upp med fler hållbara innovationer som kan underlätta logistiken för många företag i staden, säger Helena Lindqvist, vd, Nordstan.
Renare luft, mindre stillestånd och bättre arbetsmiljö
Övriga tre parkeringshus som har fått de nya swap-stationerna drivs av staden. I varje station finns initialt plats för tio batterier från GoCiklo. Kapacitet ska täcka behovet av batteribyten för över 100 fordon.
– Transporter i städer behöver ställa om till att bli utsläppsfria, inte bara för klimatet utan även för hälsan hos dem som bor och arbetar där. Last-mile delivery och hemtjänst är branscher där vår tjänst inte bara minskar företagets miljöpåverkan utan även förenklar medarbetarnas arbetsdag och förbättrar arbetsmiljön. Men det är öppet för alla att abonnera på en elektrisk moped och få tillgång till GoCiklos swap-stationer, säger Mattias Tingvall, vd, GoCiklo.
I många asiatiska länder finns redan snabbväxande aktörer och stora flottor av elmopeder som utnyttjar batteri-swap. GoCiklos mål är att ge sig in i konkurrensen och etablera ett nätverk med elektriska mopeder och swap-stationer i alla storstäder i Europa.
– På Foodora ser vi stora fördelar med GoCiklos tjänst. Först och främst ger det möjlighet till en ännu snabbare omställning till 100 procent grön last-mile delivery, vilket vi eftersträvar genom olika initiativ. Det snabba batteribytet förenklar även arbetsdagen för att våra anställda bud, då de slipper planera in tid för laddning under sin arbetsdag, säger Hans Skruvfors, vd, Foodora.
Göteborg leder omställningen
Att Göteborg är först ut är ingen tillfällighet. Offensivare än andra städer driver Göteborgs Stad på etableringen av en eldriven, utsläppsfri fordonsflotta för alla transporter i regionen. Satsningar på mobilitetshubbar för utsläppsfri logistik ligger helt i linje med initiativet Gothenburg Green City Zone, som koordineras av Business Region Göteborg.
Staden är känd för sina spårvagnar, men har också flest elbussar i Norden. Två av tre stadsbussar är eldrivna. I Göteborgsregionen stod rena elbilar för 35 procent av nybilsförsäljningen 2022, strax över rikssnittet på 33 procent. I maj 2023 fanns 6 000 publika laddpunkter i regionen, 22 procent av antalet i hela riket. Göteborg har tagit på sig ledartröjan vad gäller omställning till grön mobilitet.
Mer om projektet CoMiMo
Projektet CoMiMo, Connected Micro Mobility, bygger på en systemlösning från GoCiklo som undanröjer de hinder som idag finns för uppkopplad, effektiv och säker mikromobilitet. Projektet skapar samverkan och löser behov i staden inom hemleveranser, mikromobilitet och mobilitetshubbar samt hos fastighets- och parkeringsbolag genom digitalisering, geofencing och digitalt stöd för batteribyte i mopeder och elskotrar.
Övriga aktörer i projektet är Foodora, Nordstan, Högskolan Borås, Lunds Universitet och Vialumina. Projektet finansieras av Drive Sweden och omfattar även geofencing baserad på Vialuminas teknikplattform. Via den kan flera tjänster göras möjliga som skapar ordning i staden, ökar trygghet och säkerhet, och förenklar användningen.
Läs vidare på webbplatsen för CoMiMo
Mer om EU-projektet Move21
Move21 är ett EU-finansierat innovationsprojekt som syftar till att transformera europeiska städer till smarta nollutsläppsområden för mobilitet och logistik. Göteborg är en av tre teststäder i projektet. Förutom att skapa effektiva noder för hållbara godstransporter vill staden exempelvis göra det smidigare att ta sig fram i staden, och parkera sin cykel när man ska vidare med buss, spårvagn eller färja.
I Göteborg leds arbetet av Stadsmiljöförvaltningen, Göteborgs Stad. Därutöver deltar Kretslopp och vatten, Business Region Göteborg, Göteborgs Stads Parkering AB, Renova AB, Volvo Technology AB och RISE Research Institutes of Sweden.
Läs vidare Om Move21
För mer information, kontakta:
Anastazia Kronberg, ansvarig för Move21, Business Region Göteborg
anastazia.kronberg@businessregion.se
0730-61 01 03
Christian Borg
Presschef
031-367 61 64
christian.borg@businessregion.se
________________________________
Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke