Marknadsnyheter
Göteborgs innovationskraft stärks genom Gothenburg Green City Zone


Hur bygger man ett utsläppsfritt transportsystem i en stad som växer och där transportbehoven bara ökar? Kring den frågan samverkar näringsliv, det offentliga, akademi och institut i Göteborg genom att utföra storskaliga tester av innovationer inom det världsunika initiativet Gothenburg Green City Zone.
Göteborgsregionen växer och det medför en stadig ökning av efterfrågan på transporter, samtidigt som staden har förbundit sig att minska sitt klimatavtryck till nära noll 2030.
Som en del i att lösa den ekvationen startade Göteborgs Stad genom Business Region Göteborg tillsammans med Volvo Cars och forskningsinstitutet RISE i januari 2020 initiativet Gothenburg Green City Zone. En öppen arena för innovation, där alla aktörer som vill och kan bidra är välkomna att i samverkan utveckla och testa ny teknik i verklig stadsmiljö. Målet är att till 2030 bygga ett utsläppsfritt transportsystem i stora delar av Göteborg.
– Om vi ska nå utsläppsfritt behöver vi arbeta med att minska antalet fordon på våra vägar samtidigt som vi ökar andelen mikromobilitet i staden och elektrifierar fordonen som blir kvar. I den omställningen vill vi få med oss företagen genom att jobba behovsbaserat. Vi har valt att se över alla transportslag och behov samtidigt utifrån olika zoner för att hitta systemlösningar som kan skalas upp även i andra geografier, säger Maria Strömberg, avdelningschef för Kluster & Innovation på Business Region Göteborg.
Tester i tre utvalda områden
De tre områdena är Lindholmen på Hisingen, Forsåker i Mölndal och Evenemangsstråket i centrala Göteborg. Lindholmen har en stark företagsetablering med många människor i omlopp som pendlar in och ut ur området. Forsåker är en helt ny stadsdel som planeras i Mölndal med 3 000 bostäder och arbetsplatser för 4 000 personer och Evenemangsstråket, mellan Korsvägen och Ullevi, besöks av sju till åtta miljoner turister varje år och har runt 20 000 pendlare som passerar med bil dagligen, och ytterligare många fler med buss och spårvagn.
– Här finns dessutom hundratals företagare och ett väldigt stort antal boende. Hur involverar vi dem utifrån deras behov, och får exempelvis en butik att samverka med sina grannar på gatan kring gemensamma godstransporter? Och hur skapar vi smarta lösningar som ger en trevligare och mer tillgänglig miljö, utan mängder av bilar på gatorna? säger Maria Strömberg.
Logistikhubbar som en lösning
För att undersöka det leder forskningsintitutet RISE just nu en förstudie om möjligheten att skapa regionala och lokala logistikhubbar som en lösning för att kraftigt minska trafiken i Evenemangsområdet. Förstudien går under namnet REDIG och ryms inom Gothenburg Green City Zone. Deltar gör även aktörerna Svenska Mässan, Liseberg, Got Event, Closer, Volvo Technology, World of Volvo och Göteborg Energi.
– I förstudien identifierar vi till exempel vilka logistiklösningar som behövs för att kunna samlasta gods på ett hållbart och affärsmässigt sätt, var logistikhubbar bäst kan placeras och vilka tjänster som skulle behöva finnas där. Genom djupintervjuer med alla aktörerna, och data från deras logistikflöden och leveranser, har vi kartlagt behov och utmaningar, säger Anna Eriksson, senior projektledare på forskningsinstitutet RISE, och fortsätter:
– I det första steget har vi identifierat att de stora leverantörerna redan är ganska optimerade, men att det finns många små transportflöden som vi kan förbättra för att få mindre trafik i staden.
Samverkan bygger innovationskraft
När analyserna är klara blir nästa steg att genomföra en workshop med samtliga parter för att prata mer om deras affärsmodeller och hitta lösningar genom samtal.
– När vi samlar alla stora aktörer på plats kan de lära sig från varandra och se hur de kan optimera sina flöden. Strategiskt samarbete är vad som leder innovation, säger Anna Eriksson.
Maria Strömberg håller med.
– Vi behöver öka den kollektiva innovationskraften och det gör vi genom satsningar som Gothenburg Green City Zone. Här kan företagen mötas, utbyta kunskap och hitta nya samarbeten kring innovativa lösningar. Företagens samverkan får gärna bilda en så lång värdekedja som möjligt. Det är då vi kommer fram till systemlösningarna, och får kunskap om hur de kan skalas upp, säger hon.
Test av taxibilar som laddas trådlöst
Ytterligare ett antal förstudier är i gång inom Gothenburg Green City Zone och även en rad tester. En av dem är projektet Wireless Charging, som pågår fram till 2025 och handlar om induktiv laddning av taxibilar i skarp trafik. Förare från taxioperatören Cabonline kör helelektriska Volvo XC40 i skarp taxitrafik och använder trådlösa laddstationer på särskilt förberedda parkeringsrutor på Lindholmen och vid Sahlgrenska sjukhuset. I projektet ingår även Volvo Cars, Göteborg Energi, Momentum Dynamics och Vattenfall InCharge.
– I samverkan studerar vi ny laddteknik med verkliga användare i en yrkesmässig trafik för att utvärdera om tekniken har en framtida potential. För oss handlar det om kunskapsuppbyggnad. Det är ett sätt att få kunskap om användarupplevelsen, men också om tekniken och samhällsaspekterna. På så sätt förstår vi mycket mer om vad det skulle innebära att skala upp tekniken till en större volym, säger Robert Eriksson, senior teknisk projektledare inom elektromobilitet på Volvo Cars.
Fler tester inom initiativet
Undersökningen av utsläppsfria transporter med hjälp av mikromobilitet är ett annat exempel på satsningar inom Gothenburg Green City Zone, där Bravidas servicepersonal transporterar sig mellan olika uppdrag på elcykel, elmoped, vanliga cyklar eller till fots. I projektet Utsläppsfria evenemang har Göteborg & Co, Business Region Göteborg och Got Event tillsammans gjort klimatberäkningar på evenemang för att kartlägga utsläppskällor för att i nästa steg kunna utveckla en metod som minskar utsläppen. Ytterligare ett exempel är forskningsinstitutet RISE:s analyser av hur DB Schenkers fordonsflotta används. Det för att förstå flöden och behov, och vad som krävs för att ställa om till fullelektriska fordon.
– Jag tror att näringslivet genom initiativ som Gothenburg Green City Zone får en bättre förståelse för vad staden vill och också ser marknadspotentialen i att vara med och skapa innovation i samverkan, både lokalt och möjligheten för produkterna att ta sig ut på en global marknad, säger Maria Strömberg, och avslutar:
– Det här är både en näringslivssatsning och en satsning för att minska klimat- och miljöpåverkan. Dessutom handlar det om att skapa fler nya hållbara jobb i Göteborg.
FAKTA: Gothenburg Green City Zone
Gothenburg Green City Zone, är ett initiativ där framtidens transportsystem testas i verkliga miljöer. Målet är att transporterna inom delar av centrala Göteborg ska vara helt utsläppsfria till år 2030.
Zonen består av tre områden – Lindholmen på Hisingen, Forsåker i Mölndal och evenemangsstråket i centrala Göteborg. Bakom initiativet står Göteborgs Stad genom Business Region Göteborg, Volvo Cars och RISE Research Institutes of Sweden.
Med Gothenburg Green City Zone vill väcka intresse för nya lösningar, testa innovationer och redan existerande lösningar, lära tillsammans och skala upp. Här kan företag, samhällsaktörer och akademi samverka kring lösningar för ett utsläppsfritt transportsystem.
Den här artikeln ingår artikelserien: Göteborg – Sveriges innovationsmotor. Läs mer här.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke