Connect with us

Marknadsnyheter

Gott samarbete i flera etapper

Published

on

Förbättringen av inomhusluften på huvudvårdcentralen Savotalo i Kuopio är ett omfattande projekt som löper över flera år. Kiilto levererar material till renoveringen och samarbetar med Kuopio stad, entreprenören och projektets konstruktör.

Huvudvårdcentralen i Kuopio genomgår för närvarande en stor renovering för att förbättra luftkvaliteten i byggnaden. Arbetet på Savotalo har pågått i 12 månader och kommer att fortsätta fram till 2023. Kiilto har varit med i projektet från början, både som materialleverantör och samarbetspartner.

”Att genomföra stora projekt i byggnader samtidigt som lokalerna används är inte alltid lätt, men det här projektet har gått utan problem trots att renoveringen består av flera etapper. Konstruktören spelar en mycket viktig roll i den här typen av stora projekt där inomhusluften ska förbättras. Det är konstruktören som bestämmer vad som ska göras och vilka produkter som ska användas, men självklart kan byggföretaget också vara med och fatta beslut. Jag vill redan nu rikta ett särskilt tack till kunden, vars professionella projektledning är avgörande för att vi ska kunna arbeta vidare och hålla en hög kvalitet i renoveringen. Jag vill även tacka Savotalo som samarbetar otroligt bra och anpassar både verksamhet och lokaler så att arbetet kan gå framåt”, säger Tomi Hakkarainen från byggföretaget Rakennusliike Konttinen Oy.

Bra produkter ger goda resultat

Kiilto-produkter används i renoveringen. Kiilto har tagit fram ett kompatibelt produktpaket så att alla led i arbetet kan utföras utan problem, allt från att avjämna golvet till att lägga sista handen vid alla ytor.

För golvinkapsling används tvåkomponentsbarriären Kiilto Block. Tätningsprodukterna Kiilto Airblock Coat och Kiilto Airblock används för alla väggar, gränsytor mellan tak och väggar och på alla ställen med tätningslister. Airblock Coat är ett tätningsmedel i flytande form och Airblock Fiber är en pasta.

Produkterna valdes gemensamt av Kiilto, kunden och konstruktören.

”Vi har mycket goda erfarenheter av Kiilto-produkter. De är lätta att använda och stryka ut. Det är praktiskt att använda enkomponentsprodukter på byggarbetsplatser, du slipper blanda och behöver inte avsätta någon speciell arbetsyta. Vårt arbete underlättas också av att vi har en bra och modern utrusning, som till exempel maskiner som hanterar damm och automatiskt justerar tryckskillnaden i lokalerna där vi jobbar. Vid tätningsarbeten är automatisk justering av undertrycket helt avgörande”, säger Hakkarainen.

Kiilto har inte bara levererat material utan även lämnat bakgrundsinformation om produkterna. Personal från Kiilto kommer också att besöka arbetsplatsen vid behov för att hjälpa till när produkterna används. Tekniskt stöd kan behövas i olika situationer, till exempel när byggnadsarbetarna inte har jobbat med produkterna tidigare.

“Självklart behöver vi inte berätta för dem hur man använder en pensel, det handlar mer om principerna för hur man använder produkterna. Vi har valt produkter som är så lätta att använda som möjligt, och som går snabbt att applicera. Det ger också ett bättre resultat”, säger Kari Rinne, regional manager på Kiilto.

Noggrann planering

Det som gör renoveringen till en utmaning är att den genomförs samtidigt som huvudvårdcentralen är öppen som vanligt. Arbetet utförs därför i etapper. Det krävs noggrann planering för att lägga upp arbetet så att den dagliga verksamheten inte störs, människor måste kunna röra sig i lokalerna.

”Alla tak, och gränsytor mellan strukturer är redan tätade, inklusive ytterväggarna. Vi gör även golvinkapslingar beroende på golvets struktur. När en fas av arbetet har avslutats mäter kvalitetskontrollanten tätningen. Så här långt har resultaten varit mycket bra”, säger Hakkarainen.

Savotalo

  • Kund: Staden Kuopio
  • Konstruktion: Sweco
  • Entreprenör: Rakennusliike Konttinen Oy
  • Tomt: 2:8:3, yta 2 889 m2
  • Våningsplan: 1–4
  • Nettoarea golv: ca. 4 380 m2
  • Bruttoarea golv på våning 1–4: 6 508,5 m2
  • Bruttoarea golv: 8 398 m2
  • Volym: 31 348 m3

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.