Connect with us

Marknadsnyheter

Greater Than – Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Koncernen Oktober- December 2020 (TSEK)

» Nettoomsättning 3 903 (3 144) 24%

» Rörelseresultat -6 406 (-12 987)

» Periodens resultat före skatt -6 782 (-13 658)

» Resultat per aktie före och efter utspädning -0,63* (-1,30)

Koncernen Januari-December 2020 (TSEK)

» Nettoomsättning 11 615 (15 064) -23%

» Rörelseresultat -23 772 (-29 480)

» Periodens resultat före skatt -24 465 (-30 346)

» Resultat per aktie före och efter utspädning -2,30* (-2,99)

» Styrelsen för bolaget kommer kommer föreslå att ingen utdelning sker för räkenskapsåret 2020.

* Resultat per aktie efter skatt beräknat på periodens resultat och det genomsnittliga antalet aktier för perioden oktober-december 10 721 171 (10 520 771) st aktier och perioden januari-december 10 637 671 (10 158 316) st aktie.

VD HAR ORDET

Vårt AI är en global standard för hållbar utveckling och ökad kostnadskontroll

Året 2020 blev både utmaningarna och de stora möjligheternas år för oss på Greater Than, så även för våra kunder. När pandemin slog till på allvar ställde vi snabbt om, samtidigt som vi fortsatte leverera globala tjänster med hög kvalitet. Tänkta lanseringar försenades men försvann inte och fick vi anpassa oss därefter. Vid det här laget känner alla till pandemins negativa effekter så därför vill jag belysa vilka positiva möjligheter pandemin kommer innebära för vår verksamhet.

Det har skett stora rörelser inom hela fordons- och försäkringsindustrin under året. Länder i lock down, med stillastå– ende fordon, utmanade försäljning och traditionella affärsmodeller med fasta priser. Följden har lett till ett ökat intresse av flexibla prissättningsmodeller och stark framväxt av en helt ny mobilitet. Paradigmskiftet som försäkringsbranschen och biltillverkarna nu står inför är historiskt.

Försäkringsbranschen utmanas av kunder som inte tycker det är rättvist att betala försäkring för en bil som mestadels står still samtidigt som branschen står inför utmaningar med nya affärer när bildelningstjänster vinner terräng. En bilpool om exempelvis 20 000 fordon med 150 000 olika förare är en risk som försäkringsbolagen med sin traditionella prissättningsmetodik har mycket svårt att förstå och prissätta.

Taxibolag och andra bilrelaterade verksamheter kommer inte längre vilja betala en fast årspremie när fordonen står still, antingen pga. pandemi, semester eller andra orsaker. Försäkringskunder vill inte längre kollektivt betala för minoriteten som skapar majoriteten av skadekostnaderna, idag står 20% av kunderna för 80% av skadekostnaderna. Kunderna är villiga att dela på kostnaden för otur men inte för slarv, därför har den s.k. pooled pricing-modellen framtiden bakom sig. Andra orsaker till att modellen kommer ersättas framöver är att den driver dåliga beteenden vilket inte fungerar i en värld där be folkningen i högre grad bryr sig om hållbar utveckling.

Traditionell data science tar sig helt nya vägar in i framtiden med AI. För att ge ett exempel så tar vår AI ungefär lika många beslut per dag som 1 miljon människor tillsammans. Försäkringsbranschen står inför en mycket spännande framtid som kräver stora förändringar som kräver helt nytt tänkande.

På ett rent praktiskt plan har vi under året som gått tagit bort barriärer och förenklat processen att koppla upp sig till våra lösningar. Genom vår app2car lösningen kopplar nu föraren upp sin bil till vår molntjänst direkt genom sin smartphone. På så sätt behövs ingen hårdvara i bilen längre. Vi har också lanserat några värdeskapande produkter som gör det enkelt för våra kunder att komma igång med AI-analys av kördata. Enerfy Loyalty är en av dessa. En annan är vår SDK lösning som gör det möjligt att stoppa in alla våra produkter i en redan existerande app. Genom vårt SDK är det möjligt för andra bolag och organisationer att nå ut med nya produkterbjudande, jobba med digitalt kundförvärv eller att själva erbjuda en bilförsäkring för en lokal eller global marknad.

Vi har också lanserat Enerfy Risk Portfolio Tracker som en självständig produkt. Nu kan alla försäkringsbolag analyse- ra sin faktiska risk med vårt AI på ett färdigförpackat och enkelt sätt. Genom att tillgängliggöra vår AI-analys erbjuder vi marknadens mest prediktiva kostnadskontroll och samtidigt ett verktyg som går att använda för att påverka minskning av olyckor och koldioxidutsläpp

Vår etablering i Singapore visar att dessa nyckeltal är av högsta vikt. Sydostasien är en ung marknad med 650 miljoner människor. Där har digitalt framtidsäkrad och hållbar utveckling ett stort fokus. Beslutet att etablera kontor i Singapore har varit en strategisk fullträff. Genom vår lokala närvaro och de kärnvärden vi adderar har vi etablerat nätverk och starka relationer med nyckelaktörer såsom Toyota och MSIG som under året gjort det möjligt för oss att lanserat produkter i Japan, Singapore och Vietnam.

Jag är stolt över vad vi har åstadkommit under detta utmanande år. Vi har fantastiska resurser – ett flexibelt, drivet och talangfullt team, världsledande teknologi och framtidsorienterade kunder. Att få arbeta för ett bolag med en AI-teknologi som förstår och prissätter risk över hela världen, som dessutom gör det helt opartiskt, predikterat och på individuell nivå, det är inte många förunnat. Det är ett privilegium för mig att få driva detta bolag in i 2021.

Liselott Johansson Verkställande Direktör

Stockholm den 18 februari 2021
 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER Q4

» I oktober inleddes partnerskap med Toyota Motor Vietnam (TMV) och MSIG Insurance (Vietnam) Company Limited som nu använder Greater Than’s riskanalys och lojalitetsprogram för bolagens Lexus kunder.

» I december 2020 lanserade Greater Than en uppgradering av Enerfy SDK (Software Developer Kit) nu med stöd för periodisk och individuell riskanalys. Funktion är viktig för bildelningstjänster, taxi- och biluthyrningsföretag som har fler olika förare och behöver få opartisk riskinblick per enskild start- och stopp period.

»FIA Smart Driving Challenge säsong 2020 gick av stapeln. Initiativet involverade tusentals vardagsbilister från fler än 25 länder, där deltagarna i snitt minskade sitt koldioxidutsläpp med 18% och körde med 30% lägre risk för att orsaka en olycka jämfört med en genomsnittlig förare.

» Microsoft lanserade kampanjen #Buildfor2030 och valde att marknadsföra Greater Than/Enerfy som ett av de bolag/produkter som starkt kan bidra till ett förbättrat klimat.

» I oktober lanserade Svensk Bilsport sin storsatsning för miljön och trafiksäkerheten med en tävling i smart bilkörning för Sveriges alla bilister som bygger på FIA Smart Driving Challenge och Greater Than’s AI plattform och app. Tävlingen är värdens första nationella satsning och leds av Tina Thörner och ett team av kända bilsportstjärnor.

» Under oktober månad lanserade Greater Than sitt analysverktyg – Enerfy Risk Portfolio Tracker – som en fristående produkt. Analysverktygets användbarhet och enkelhet maximeras av det faktum att det förser kund med realtidsdata och förutsägbar riskinsikt för varje försäkringstagare, inom vilken kundbas som helst.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

» Greater Than har inlett samarbete med Hong Kong Automobile Association som kommer att driva ett regionalt FIA Smart Driving Challenge. Tävlingen lanseras i samarbete med starka nyckelaktörer inom fordon- och försäkringsindustrin i Hong Kong. Syftet med utmaningen är att engagera, inspirera och uppmuntra vardagsbilister att köra säkrare och mer klimateffektivt.

» Den 18 januari 2021 tillkännagav Greater Than att företaget med stöd av bemyndigandet styrelsen erhöll på årsstämman den 12 maj 2020, beslutat om en riktad nyemission av 1.903.000 aktier, vilket motsvarar cirka 17,7 procent av antalet utestående aktier i Bolaget, till en teckningskurs om 71,70 kronor, motsvarande den senaste veckans genomsnittliga volymvägda aktiekurs. Genom Nyemissionen tillförs Bolaget cirka 136 miljoner kronor före emissionskostnader. Nyemissionen har i sin helhet tecknats av Cuarto AB ett dotterbolag i Nidoco-gruppen som ägs av Alexander och Albert Ehrnrooth.

» I januari 2021 inledde Greater Than ett utökat partnerskap med MSIG: s Global Digital Hub i Singapore. I samarbetet levererar Greater Than sin riskanalys och app-funktionaliteter för MSIGs företagskund, Car Club, Singapores största bildelningstjänst.

» Greater Than utökar sitt samarbete med Mitsui Sumitomo Insurance med en beteende- och användarbaserad bilförsäkringslösning (UBI) kopplad till företagets riskanalys. Försäkringen kommer att distribueras av Carro, som är Sydostasiens ledande mobilitetsplattform för köp, byte och försäljning av bilar.

» Greater Than har tilldelats CCBJ Business Achievement Awards 2020 för sin innovativa AI-teknik som tillhandahåller lösningar som radikalt kan minska miljöpåverkan.
 

Denna information är sådan som Greater Than är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-18 09:10 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Liselott Johansson, VD Greater Than AB
+46 70 – 654 20 58
liselott.johansson@greaterthan.eu
www.greaterthan.eu
 

Om Greater Than AB
Greater Than är ett Insurtech bolag som säljer en modell som med AI prissätter bilförsäkringar baserat på framtida skadekostnad per bil, som ersätter dagens premiemetod som bygger på en grupp försäkringstagares historiska skadestatistik. Baserat på Bolagets unika riskinsikter säljer företaget även digitala försäkringslösningar, lojalitetsprogram och andra produkter för ny mobilitet, som hjälper försäkringsbolag att öka lönsamheten, skapa nya affärer och kundlojalitet. I Greater Thans produktportfölj finns Enerfy Risk Portfolio Tracker, Enerfy Loyalty och Enerfy Insurance Products samt tjänster och appar för dynamisk prissättning för bildelning, bilflottor, uthyrning och gamifiering för förare. Greater Than samarbetar med globala försäkringsföretag som Zürich, MSIG, MS First Capital och TRYG. Greater Than är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se. För mer info www.greaterthan.eu.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.