Connect with us

Marknadsnyheter

Green Cargo och Lineas svarar på marknadens efterfrågan på internationella tågpendlar

Published

on

må, mar 19, 2018 15:57 CET

Marknaden visar en stor efterfrågan på internationella tågpendlar. Green Cargo och belgiska Lineas har ökat upp antalet tågavgångar i den populära direktlinjen Belgien Direkt mellan Sverige och Belgien för befintliga och nya kunder. Den 12 januari startade det fjärde omloppet mellan länderna och volymerna i tågen ökar.

       Vi skapar vi en ännu bättre produkt genom fler avgångar i båda riktningarna. Med fyra avgångar per vecka ökar vi tillgängligheten och kapaciteten som gör det lättare för kunderna att planera sina transporter. Kunderna får en snabbare transport och kortare vagnomloppstider, vilket också ökar effektiviteten i systemet, säger Lennart Johansson, Manager Business Development, Green Cargo.

Belgien Direkt startade 20 oktober 2016 och är inte bara det snabbaste transportsättet av vagnslast och intermodala enheter mellan Skandinavien och Belgien, utan även ett mer tillförlitligt och miljövänligt transportalternativ. Det är inte bara trängseln på vägarna som minskar, utan även koldioxidutsläppen med 70% jämfört med vägtransporter på samma sträcka.

       Jag är mycket glad över den positiva utvecklingen av Belgien Direkt. Tillsammans med Green Cargo, vill vi garantera en starkare korridor mellan Sverige och Belgien. Vi ser speciellt ett ökat intresse från kunder inom kemisektorn, från intermodala aktörer, papper och träindustrin, bilar. För Lineas, är den här produkten en del av vårt Green Xpress nätverk, som vi tillåter att växa med syfte att förverkliga modalskiftet till järnväg. Tack vare Belgien Direkt, kan vi också erbjuda andra direkta destinationer till svenska kunder, till exempel i Frankrike, Nederländerna och Spanien, säger Sam Bruynseels, CCO, Lineas.

För ett givande samarbete i det gemensamma partnerskapet bidrar bolagen både med unika kompetenser och erfarenheter vad gäller internationella transporter, och kundgrupper från Norden och övriga Europa.

Den 5 april 2017 bytte Green Cargo terminal för direktlinjen till Norra Hamnen i Malmö, vilket gav kunderna ännu generösare in- och utlämningstider för effektivare transporter. Norra Hamnen ger en utökad service med större täckning, bra transittider och smidig hantering med CMP i Malmö som knutpunkt.

       Denna ökning av antal avgångar i Belgien Direkt ser vi som en mycket god nyhet och vi ser fram emot att fortsätta det fina samarbete vi idag har med Lineas och Green Cargo. Vår ambition är alltid att säkerställa våra kunders tillväxtmöjligheter och behov av flexibilitet och bra service, vilket denna utveckling är ett lyckat exempel på. Vi är stolta

över att vara en del av denna miljövänliga transportkedja i Norra Hamnen i Malmö, säger Ann-Charlotte Halldén Åkeson – Key Account Manager, Copenhagen Malmö Port.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sohana Josefsson, Kommunikationsdirektör, Green Cargo
Telefon: + 46 10 455 40 02, e-post: sohana.josefsson@greencargo.com

Ann-Charlotte Halldén Åkeson, Key Account Manager, Copenhagen Malmö Port
Telefon: +46 (0)706- 92 42 67, e-post: anncharlotte.h.akeson@cmport.com

Om Green Cargo
Green Cargo erbjuder godstransporter på järnväg, intermodala transportlösningar, järnvägslogistik, transportanalyser, hellaster, transporter med hela tåg eller enskild vagn, med containrar, lastbilstrailers och växelflak – miljömärkta dörr-till-dörr-transporter i ett nätverk som når ut över hela Sverige och den europeiska kontinenten.

Om Lineas
Lineas är en av de största privata järnvägsoperatörerna i Europa. Bolaget satsar på genomförandet av ett modalt skifte till järnväg och tillhandahåller kvalitativa tågtjänster och logistiklösningar från dörr till dörr i hela Europa. Idag sysselsätter Lineas cirka 1 900 entusiastiska medarbetare som tillsammans genererar en årlig omsättning på nära 500 miljoner euro. Argos Soditic, en oberoende private equity-koncern, äger 69 % av bolaget. Återstående 31 % innehas av NMBS/SNCB. Lineas har sitt huvudkontor i Bryssel, och anläggningar i Frankrike, Italien, Nederländerna och Tyskland. Koncernen har en fordonsflotta med drygt 200 lok och 7 000 vagnar.

Om Copenhagen Malmö Port
CMP, Copenhagen Malmö Port, är en av de största hamn- och terminaloperatörerna i Norden samt en av de största kryssningsterminalerna i norra Europa. CMP är en av 83 europeiska core ports, som av EU anses vara särskilt betydelsefulla för utvecklingen av de nya transportkorridorerna i Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.