Connect with us

Marknadsnyheter

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept ”Night Rider” återvänder

Published

on

Efter förra årets succé är det dags igen för NIGHT RIDER att inta Gröna Lund i samarbete med Heineken. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt. Biljetterna släpps 16 juni kl 12.00.

Nu återvänder förra årets succé till Gröna Lund – den hyllade nattklubben NIGHT RIDER. Klubben arrangeras exklusivt för 1 500 personer per tillfälle med utökat serveringstillstånd och en åldersgräns på 23 år. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till en maxad nattklubb mellan 22.00-00.00, där gäster i nattklubbsmiljö kan njuta av fria åk i nio av parkens mest populära åkattraktioner som kvällen till ära utrustas med DJ’s och maxade ljuseffekter för en förhöjd upplevelse som får sensommarnatten att pulsera. Nytt för i år är bland annat den exklusiva efterfesten ”Playground”, en fest utöver det vanliga som kommer att hålla till inomhus och öppna först när utomhuskonceptet stänger vid midnatt. Biljetter till ”Playground” kommer finns i ett begränsat antal.

NIGHT RIDER är en helt unik klubbupplevelse för nöjesutbudet i Stockholm, en idé som föddes ur en kris under pandemin men som blev verklighet tack vare våra fantastiska medarbetares engagemang och kreativitet. Tillsammans med våra partners skapade vi det som till en början kändes omöjligt. Med NIGHT RIDER fortsätter vi att utveckla upplevelsen och når helt nya målgrupper. Jag är väldigt stolt över vad vi skapat så här långt och den positiva responsen har varit enorm vilket gör det extra kul att vi kör NIGHT RIDER i år igen med extra allt, säger Magnus Widell, VD på Gröna Lund.

Spendrups brygger, säljer och distribuerar Heineken i Sverige som också är en stolt huvudpartner till Gröna Lund. Tillsammans lanserade Gröna Lund och Heineken nattklubbskonceptet NIGHT RIDER sensommaren 2021, ett resultat av ett gemensamt arbete med målet att utveckla nya upplevelser i parken gällande allt från mat och dryck till åkattraktioner och spel.

– Världspremiären av NIGHT RIDER förra sommaren blev en succé. På lite längre tid än en månad lyckades vi gå från en idé till att faktiskt skapa ett utsålt nattklubbskoncept – trots en pandemi. Nu är det nytt år och nya förutsättningar vilket vi laddar för ordentligt. NIGHT RIDER 2022 kommer ha mer neon, mer rök och mer dans. Mer av allt helt enkelt. Det blir ett perfekt tillfälle att ta vara på sommarens sista dagar med vännerna, säger Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken på Spendrups.

Biljetterna till NIGHT RIDER släpps den 16 juni kl. 12.00 på www.gronalund.com/nightrider

FAKTA NIGHT RIDER
NIGHT RIDER är ett unikt och exklusivt koncept där Gröna Lund förvandlas till en nattklubbsmiljö med extra allt i form av ljud, ljus, musik, live-DJ:s och underhållning. Feststämningen kommer kännas i varje vrå och de största åkattraktionerna är öppna till 00.00 för fria åk. Under NIGHT RIDER-kvällarna utökas serveringstillståndet för alkohol i parken och gästerna kan njuta av både dryck och spännande mat på hela tivoliområdet.

För de som vill inleda kvällen med mat och dryck redan kl. 20.00 finns specialbiljetter till NIGHT RIDERS Pre-Party-arrangemang på utvalda barer i parken. Vill man maxa kvällen finns även en Dinner Party-upplevelse där Restaurang Biergarten förvandlats till Clubhouse STO/BER, en Berlininspirerad nattklubb och restaurang för förbokade middagsgäster. I år kommer även en maxad efterfest gå av stapeln inomhus mellan kl. 00.00-02.00 vid namn Playground med begränsat antal platser (separat biljett krävs).

Biljetter
Biljetterna släpps den 16 juni kl. 12.00 på www.gronalund.com/nightrider. Det finns endast 1 500 platser per kväll (åldersgräns 23 år).

Fredag 12 augusti – 22.00-00.00 (Pre-Party startar kl. 20.00)
Lördag 13 augusti – 22.00-00.00 (Pre-Party startar kl. 20.00)
Fredag 19 augusti – 22.00-00.00 (Pre-Party startar kl. 20.00)
Lördag 20 augusti – 22.00-00.00 (Pre-Party startar kl. 20.00)
Fredag 26 augusti – 22.00-00.00 (Pre-Party startar kl. 20.00)
Lördag 27 augusti – 22.00-00.00 (Pre-Party startar kl. 20.00)

NIGHT RIDER – Ride N Play – 325 kr
– Entré från kl. 21.45.
– Exklusiv tillgång till NIGHT RIDER-arrangemanget mellan kl. 22.00-00.00 efter att parken stängt för allmänheten.
– Fria åk i NIGHT RIDER-attraktionerna.
– Fria spel i de öppna 5-kampsspelen.

NIGHT RIDER – Pre-Party 395 kr
– Entré från kl. 20.00.
– Reserverad plats på vald Pre-Party bar.
– Exklusiv tillgång till NIGHT RIDER-arrangemanget mellan kl. 22.00-00.00 efter att parken stängt för allmänheten.
– Fria åk i NIGHT RIDER-attraktionerna.
– Fria spel i de öppna 5-kampsspelen.

NIGHT RIDER – Dinner Party 695 kr
– Entré från kl. 19.30.
– Reserverad plats på Clubhouse STO/BER inklusive en 2-rättersmeny.
– Exklusiv tillgång till NIGHT RIDER-arrangemanget mellan kl. 22.00-00.00 efter att parken stängt för allmänheten.
– Fria åk i NIGHT RIDER-attraktionerna.
– Fria spel i de öppna 5-kampsspelen.

NIGHT RIDER – Playground! 100 kr (separat biljett)
– Exklusiv tillgång till efterfesten mellan kl. 23.30-02.00 efter att NIGHT RIDER avslutats ute i parken.

 

NIGHT RIDER inkluderar fria åk i följande attraktioner:
Monster, Eclipse, Ikaros, Jetline, Katapulten, Lustiga Huset, Kättingflygaren, Pop-Expressen och Insane.

NIGHT RIDER inkluderar fritt spelande i följande spel:
Hang Time, Släggan, Boxer, Bonanza, Can Alley, Woody, Skeeball, Kentucky Derby, Skjutbanan
Pyramiden och Slangbellan.

För mer information kontakta:
Annika Troselius, Informationschef på Gröna Lund, telefon 0708-580050 eller e-mail annika.troselius@gronalund.com

Johanna Pihl, Brand Manager Spendrups, telefon 073-360 81 67, eller email johanna.pihl@spendrups.se

 

Om Gröna Lund
Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit sysselsätter ca 1500 säsongsanställda och är en av landets ledande besöksattraktioner.

Om Heineken
Heineken som skapades 1873 är idag ett av världens största och mest framgångsrika ölvarumärken. Idag finns Heineken i så gott som alla länder och ses som världen mest värdefulla internationella premiumölvarumärke. Överallt i världen bryggs Heineken med samma recept, stor omsorg och högkvalitativa ingredienser efter en standardiserad process. Ingredienserna som de skickliga bryggmästarna använder är alltid korn, humle, vatten och den hemliga A-jästen. Resultatet är att konsumenter världen över kan njuta av samma kvalitet och uppfriskande Heinekensmak var de än går. Heineken är ett globalt varumärke som finns i över 179 länder med en global marknadsandel på över 20%. I Sverige bryggs, säljs och distribueras Heineken av Spendrups.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.