Marknadsnyheter
Grönområden allt viktigare för att bekämpa klimatförändringarna – nya färdigheter och verktyg behövs
I framtiden förväntas urbana grönområden spela en allt viktigare roll när det gäller att förhindra översvämningar, sänka temperaturer och öka den biologiska mångfalden. Det nya fokuset på hållbarhet ställer nya krav på grönyteproffsen, som behöver lära sig nya färdigheter och använda andra typer av verktyg. I rapporten om framtida trender Re:thinking urban green spaces – from Nice to Necessary har Husqvarna intervjuat experter, professionella yrkesutövare inom grönområden och vanliga medborgare på sex europeiska marknader för att ta reda på vilken roll urbana grönområden kommer att spela i framtiden och hur det kommer att påverka yrket och den tekniska verktygsutvecklingen.
Den nya europeiska rapporten från Husqvarna, som inkluderar Sverige, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Belgien och Nederländerna, beskriver den förväntade utvecklingen av grönområden under de kommande åren. Det nya hållbarhetsfokuset innebär bland annat att tillverkare av elverktyg utomhus behöver snabba på sin resa mot alternativa kraftkällor. 44 procent av grönyteproffsen förväntar sig att bensindrivna produkter är förbjudna år 2027.
– Urbaniseringen pågår och grönområdenas roll i städerna har utvecklats. På Husqvarna är vi fast beslutna att förnya oss mot ett oberoende av fossila bränslen. Inom en inte alltför avlägsen framtid förväntar vi oss att vår huvudsakliga verksamhet består av elektriska verktyg och autonoma lösningar, säger Yvette Henshall-Bell, President Global Professional Business Unit på Husqvarna.
Nya hjältar och nya färdigheter
På frågan om framtiden tror 66 procent, av de som arbetar professionellt med grönytor, att fler träd i stadsområden blir en av de viktigaste förändringarna som påverkar branschen under de kommande tio åren. Även om det är ett långsiktigt engagemang kommer plantering av nya träd att vara nödvändig för framtida städer, främst för att kyla ner staden och stödja ett allt frodigare ekosystem.
Träd behöver inte bara planteras utan också skötas om, eftersom gamla träd är mycket mer värdefulla än yngre träd både för att bekämpa klimatförändringar och för att främja biologisk mångfald. Detta kräver att proffs på grönytor lär sig mer om trädvård och hur de kan skapa bästa möjliga förutsättningar för den biologiska mångfalden att blomstra i ett urbant grönområde. 60 procent av yrkesutövarna ser ett betydligt större fokus på biologisk mångfald inom en snar framtid.
Barriärer och lösningar
Personalbrist är en stor utmaning som branschen står inför i dag, och nämns av 37 procent av grönyteproffsen som ett kritiskt hinder för att utveckla urbana grönområden i sin stad. Detta driver behovet av robotgräsklippare och andra autonoma lösningar för att ta hand om de monotona uppgifterna, vilket frigör tid för de som arbetar professionellt med grönytor att fokusera på mer komplexa uppgifter.
– Eftersom så många grönyteproffs har svårt att hitta kvalificerad personal är det uppenbart att en kompletterande autonom arbetsstyrka är avgörande för framtiden. Autonoma lösningar hjälper också till att möta ytterligare två viktiga utmaningar för framtiden – behovet av att minska CO2-utsläpp och buller. Detta kommer att vara positivt för grönyteproffsen som nu kan fokusera på uppgifter av större värde och utveckla nya färdigheter, samt ha en trevligare arbetsmiljö, säger Yvette Henshall-Bell.
Framtida lapptäcke av grönt
39 procent av de som arbetar professionellt med grönområden säger att konkurrens från fastigheter och andra kommersiella intressen är ett stort hinder för hållbar grön utveckling. Nästan lika många ser också bristande politiskt intresse som en barriär.
Inom fem år förväntar sig dock 38 procent av experter och yrkesutövare att det kommer att finnas strikt laglig rätt för alla medborgare att få tillgång till grönområden i sin omgivning, vilket sannolikt kommer att stimulera stadsplaneringen att på nya sätt införliva mindre pusselbitar av grönt i stadsmiljön.
I framtiden förväntar sig 49 procent av proffsen på grönytor att ”parklets” (mikroparker) blir vanligare och 41 procent tror på gröna tak. Framtidens många nya grönområden kan dock bli mer tidskrävande att sköta på grund av transporter. Autonoma lösningar kan återigen ge svaret, eftersom gräsklippning och bevattning kan vara relativt självförsörjande med rätt system på plats.
För att ladda ner rapporten, besök Husqvarna Living City | Husqvarna UK
Rapporten utfördes av Kairos Future på uppdrag av Husqvarna och består av intervjuer med 23 grönyteproffs och data från två undersökningar, en riktad till 100 grönyteproffs, den andra till 3 313 medborgare i sex länder. Undersökningen genomfördes mellan den 25 maj och den 16 juni 2022.
För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Andersson, Trade Marketing Manager PRO Sales på Husqvarna, 072 855 13 76 daniel.andersson@husqvarnagroup.com
Om Husqvarna
Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som ärmarknadsledandepå innovativa, hållbara produkter och tjänster för trädgård, park och skog. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär inom robotgräsklippare och motorsågar. I företagets produktportfölj ingår i dag nästa generationens robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkonsumenter. Hållbarhet, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt. Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.
Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 13 900 anställda globalt. Nettoomsättningen 2021 uppgick till 47 miljarder kronor. Läs mer på Husqvarna.se
Taggar:
Marknadsnyheter
DevPort AB (publ) redovisar års- och hållbarhetsredovisning för år 2023
Pressmeddelande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET
DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) offentliggör års- och hållbarhetsredovisning för 2023. Publikationen finns tillgänglig på Bolagets webbplats under https://www.devport.se/rapporter/
Den tryckta versionen kommer finnas tillgänglig från och med den 24 april och kan beställas från följande adress: DevPort AB, Theres Svenssons gata 10, 417 55 Göteborg eller genom att sända e-post till victor.appelqvist@devport.se.
För ytterligare information
Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET.
DevPort är en svensk teknikkonsultkoncern och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet delas in i tre affärsområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter över 500 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Jönköping, Stockholm, Helsingborg och Karlskrona.
Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.
För mer information, besök www.devport.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Nästa stopp: LA, Paris och Stockholm
Tess Medina har vecka efter vecka imponerat på både juryn och tittarna. Från den första torsken, vinsten med syrlig pavlova, till finalrätten som gjorde henne till Sveriges mästerkock 2024. Med vinnarboken À table med Tess vill hon nu dela med sig av sina favoritrecept från städerna hon levt i och älskar – Los Angeles, Paris och Stockholm.
Fotograf: Eva Hildén
Mästerkocken Tess Medina älskar att vara kreativ och improvisera i köket. I boken À table med Tess delar hon med sig av recept från städerna som hon älskar, där hon levt och funnit den matglädje som hon har idag. Recepten spänner från barndomens tuna melt i LA där Tess växte upp, stekt strömming i hemstaden Stockholm, till mängder av ost, löksoppa och ratatouille i Paris där hon spenderade flera år som 20-åring.
– Äntligen kan jag skrika ut att jag vunnit, släppa boken och låta andra ta del av alla mina favoritrecept. Jag vill att boken ska inspirera till att laga god mat från mina favoritstäder och att laga så mycket som möjligt från grunden. Jag ville skapa en bok där du slår upp en sida och direkt känner ”det här vill jag minsann laga”, säger Tess.
Tess generösa matlagning präglas av en rustik elegans med få och enkla ingredienser. Hon är expert på att koka soppa på en spik och vill nu fortsätta inspirera med sina recept. Härnäst kommer Tess börja en ny etapp på sin resa inom matlagning och dela den på Instagramkontot @foodiebytess.
Boken À table med Tess utkommer på Bonnier Fakta den 18 april 2024.
Om författaren:
Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Tess är 29 år och bor på Södermalm i Stockholm. Hennes inspiration kommer från hemstaden Stockholm, men även från Los Angeles där hon växte upp, och Paris där hon levde under några år som vuxen. Tess är aktuell med boken À table med Tess och Instagramkontot @foodiebytess.
För intervjuförfrågan, recensionsexemplar eller bildpublicering, kontakta:
Ida Lindgren
ida.lindgren@bonnierforlagen.se
Bonnier Fakta är ett av Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut unika illustrerade böcker som är nyskapande och snyggt formgivna, tillför ny kunskap, underhåller, berör och inspirerar. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa, trädgård, handarbete, föräldraskap, kultur och mode. Bonnier fakta är en del av Bokförlaget Forum.
Taggar:
Marknadsnyheter
HUMBLE GROUP PUBLICERAR ÅRSREDOVISNING FÖR 2023
Humble Groups årsredovisning för 2023 har idag offentliggjorts och finns tillgänglig på koncernens hemsida www.humblegroup.se.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888
Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humbles nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
OM HUMBLE
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se
Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients