Marknadsnyheter
Guldet säkrat – i Sydafrika gäller det silver
to, nov 09, 2017 11:00 CET
Bordet är dukat för Petter Solberg. I sista VM-rundan av den framgångsrika säsongen i rallycross skiljer bara en poäng mellan tredubble världsmästaren och fjolårsmästaren Mattias Ekström i kampen om VM-silvret i årets rallycross-VM.
Med Taffelberget som bakgrund, ett av världens mest kända landmärken, poserar Petter Solberg och Johan Kristoffersson i sina helt nya ”Big Five” overaller som är specialgjorda och en hyllning till Afrika och teamets två VM-guld den här säsongen. Bara en sak fattas för att göra det Solberg-ägda PSRX Volkswagen Sweden-teamet komplett.
Och det är att säkra Solbergs silvermedalj i förarmästerskapet i Afrikas första VM-omgång i rallycross någonsin.
Johan Kristoffersson har redan för länge sedan (när tre omgångar återstod) avgjort kampen om guldet efter en otrolig säsong med sex individuella segrar i rad och en rad rekord. Lika rekordtidigt avgjordes kampen om VM-guldet för team.
Med guldet säkrat redan för länge sedan är Johan Kristoffersson (nästan) lika engagerad i kampen om silvret.
– Jag ska göra allt jag kan för att hjälpa Petter och teamet. Det är viktigt för mig att ge tillbaka som tack för all hjälp jag haft av teamet och speciellt från Petter den här säsongen. Utan honom och PSRX Volkswagen Sweden-teamet är det lång ifrån säkert att jag stått här som världsmästare, säger Johan Kristoffersson.
-Jag hade stolpe ut i förra omgången (i Tyskland) och jag har förberett mig grundligt för att ta revansch. Man är aldrig bättre än sitt sista lopp och jag är inställd på att avsluta en fantastisk säsong på ett värdigt sätt. Jag är redan världsmästare så jag kör utan press och jag ska njuta av varje sekund.
– Vi har en stor fajt kvar den här säsongen, kampen mot Mattias Ekström om VM-silvret, säger Petter Solberg.
– Jag leder med bara en poäng. Här har vi ett jobb att göra och det är att göra absolut allt för att vinna den duellen. Endast silver är godkänt för mig. Efter Johans VM-guld i förarmästerskapet och guldet till teamet, är jag tvungen att ta VM-silvret för att göra säsongen komplett.
Det har gått sex veckor sedan norrmannen imponerade både på sig själv och på de flesta andra då han körde in på en fjärdeplats i förra VM-rundan i Tyskland. Det skedde bara fem dagar efter operationen av ett brutet nyckelben och med ett brutet revben och en spricka i ett revben. Den exceptionella insatsen såg till att han kunde försvara ledningen i kampen om silvret.
– Det gör fortfarande ont i revbenet och jag måste tejpa det innan jag kör. Men jag tror inte att det kommer att hämma mig speciellt mycket. Det är bara på nätterna det är litet besvärligt. Jag är väldigt tänd och optimistisk inför loppet, berättar Petter Solberg.
Afrika är en viktig del i Petters motorsporthistoria.
– Jag debuterade som fabriksförare i rally-VM på den afrikanska kontinenten. Det var i Kenya 1999, litet längre norrut än Sydafrika men det är en fantastisk del av välden, naturen, människorna, utsikten.
Säsongen sista omgång i VM i rallycross körs på lördag och söndag. Tidsskillnaden till Sydafrika är bara en timme (+ 1). Loppet direktsänds på SVT1 kl 13- 14 och SVT2 kl 14 – 15.
Vad? När?
Kvalificering 1 – 2: lördag kl 12.00 – 14.40
Kvalificering 3 – 4: söndag kl 09.00/11.00
Semifinaler och final: söndag kl 14.00
.
Ställningen i rallycross-VM (efter 11 av 12 omgångar)
1) Johan Kristoffersson, Sverige (PSRX Volkswagen Polo GTI) 286
2) Petter Solberg, Norge (PSRX Volkswagen Polo GTI) 234
3) Mattias Ekström, Sverige (Audi S1) 233
4) Sebastien Loeb, Frankrike (Peugeot 208) 204
5) Andreas Bakkerud, Norge (Ford Focus RS) 179
6) Timmy Hansen, Sverige (Peugeot 208) 175
Fotobyline: Christian Gustafsson.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke